Skogsvagn (Huggarvagnar)

12 tons skogsvagn med drift.

836 inlägg 264776 visningar 50 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Robertberg  
#449379 Jag refererade till detta citat:

Nor-forest skrev:Jag beställde Min 92 HD med extra bred grind och bonkar sen med 500 hjul då klev den upp till 10 ton i Spec


Men jag tror vi är eniga stegmaster, att det är vagnens uppbyggnad som bestämmer lastkapaciteten.

FTG
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

martiniholma  
#451909 Hej på er! Tänkte bara flika in att, efter att ha kört runt 9-1000 m3 med min 1400 vagn är jag myyycket nöjd. Har haft ett fel på en bussning och en hydraulgenomgång, som Vreten direkt var här och bytte, annars har den gått klockrent!

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Erre  
#451910 Kul att höra!

Din vagn ser sjukt fin och smidig ut. :-bd

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

martiniholma  
#451913 Tackar @erre! Ja, många gånger är den smidigare än min gamla 10tonnare.:)

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#451945 Kul att höra att det rullar på. :-bd

Själv har jag nog inte kört mer enn ca 200m3(som jag visserligen har flytt/lyftat på flera gånger, när det ska lastas på stegmateren til vedmaskinen), sen jag fick min Kesla vagn, i slutet av januari.
Har heller inget "större" att klaga på.( men det skulle ju nästan bara mangla ochså, efter så lite körandet).
Och inte gör den bort sig på dom smala väger jag oftast har, då vagnsvängen er mycket bättre enn va min "gamla" Farmi 9t hadde. (even om Keslan er ca 25cm bredare över hjulen).
Drivningen er bra stärk, och reddat dagen flera gånger redan. 8)
Kränen er stärk, och samma med vinchen, så va mer kan man begära. :grin:
Sen er ju räckvidden på kranen (8,5m) som en ny dag, mot min tidligare Farmi 6,7m kran,
Even el. spakerna funkar fint tycker, fast det inte er minispaker, dock kunne man nog önskat mer av sentralen som ska ha flödesdelare (så man kan samköra flera funktioner samtidig), men detta funkar vel sådär, men ju mer van man blir med spakerna, ju bättre och smidigare går det.
Det er spesielt kransvängen som kan bli lite orolig när man kör flera funktioner samtidig.
Så får framtiden visa hur bra grejorna håller ihop. 🙏

Hur har det gått för "alla" ni andra som köpte nytt???
Er ni nöjda med alt allihopa?
Vore kul och höra från flera av er hur grejorna funkat.


Hadde inte mycket til bilder att bjuda på, men här er sista lasset för denna sesongen, och en bild av hur en 8,5m kran ser ut från sidorutan. (Notera att jag har slipat bort lyftkroken som sitter på vinchwiren, och satt dit en vanlig vinchkrok, som passer i hop med vanliga vinchkättinger.)


1492887365_20170410_121839.jpg

1492887366_20170407_100627.jpg

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

martiniholma  
#452007 Roligt att du är nöjd! Ser finfint ut! :-BD

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

svampbob  
#452016 Stegmaster du gör en prestation då du jobbar med så krokig långved. Får du någonsin göra ved av en flaggstångsrak björk?

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#452021
svampbob skrev: Får du någonsin göra ved av en flaggstångsrak björk?

Nja, det har nog hendt, men vanligt er det inte. :x
Det er nästan bara krokbjörk tyvärr, dessutan ofta gammal och småvuxen, så det er inte mycket som er grovt heller. :x
Bor på 70 moh (meter över havet), och hugger på ca150-250m över havet, så er ju inte helt uppe vid trädgränsen. (altså så högt upp som det växar träd als, tror trädgränsen er ca 400-500moh här)
Så ju högre upp man kommer ju mindre och mer krogiga er träden.
Behöver inte gå mer enn typ 3-4km från hemmet före jag er på drygt 500moh, och här finns ingen träd als.

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Jotto  
#452026 Svampbob, det finns lite rak langved etter den norske kysten[emoji6]. Det lasset på bildet er tålig rakt.......

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#452033
Jotto skrev:Svampbob, det finns lite rak langved etter den norske kysten[emoji6]. Det lasset på bildet er tålig rakt.......

Om du vil lage flaggstenger av noe fra det lasset er du hjertelig velkommen. (det er ikke kappet enda). :wink:
Men kan være enig i at det langt fra er det værste jeg har kjørt hjem.(de tar jag ikke bilde av). 8) :lol:

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Nor-forest  
#452035 Kastet kjettingene for i år eller?

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#452059
Nor-forest skrev:Kastet kjettingene for i år eller?


Ja, om det er meg du spør. :???:
Har faktisk ikke hatt behov for dem en eneste gang i år. :surp:
Har kun vært snø 1 gang (ca 10cm), og det forsvant ganske fort. :o
Heldigvis har det vært en del barfrost, som egentlig er det fineste skogsværet. :smile:
Utrolig nok så snør det faktisk ute akkurat nå. :shock:

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Nor-forest  
#452068
stegmaster skrev:
Nor-forest skrev:Kastet kjettingene for i år eller?


Ja, om det er meg du spør. :???:
Har faktisk ikke hatt behov for dem en eneste gang i år. :surp:
Har kun vært snø 1 gang (ca 10cm), og det forsvant ganske fort. :o
Heldigvis har det vært en del barfrost, som egentlig er det fineste skogsværet.[emoji2]
Utrolig nok så snør det faktisk ute akkurat nå. :shock:

Ja spurte deg [emoji3] .
Kan man unngå å kjøre med kjetting er ingenting bedre enn det! [emoji106]

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Jotto  
#452105 Nei, Stegmaster, kortere til Bardu/Målselv, der er det flaggstenger nok. Her i Ofoten er det adskillig mindre. Hvor etter kysten bor du?

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Träförädlare  
#452658 När jag kikat på begagnade vagnar kring 12-14 ton så har man valt kranar på 6,20 varför då verkar skitsvårt o hitta en begad kran upp mot 8,5m

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).