Skogsvagn (Huggarvagnar)

12 tons skogsvagn med drift.

836 inlägg 264904 visningar 50 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Førland  
#443110 bolten til midjelåsen bruker jeg faktisk når jeg skal ut på offentlig vei,tenk om vognen skulle komme ut på siden i 30km/t :surp: ,hadde låsen vært hydraulisk betjent hadde den blitt mye mere brukt.er jo egentil bare en sylinder og en velger ventil som trengs.ang forlengere på støttene,så har jeg laget mine sånn ar jeg kan velge om jeg skal forlenge med 10cm eller 25,har en ring sveist fast på de så det kommer an på hvilken vei jeg setter de.samt jeg har en holder til de forran grinda om jeg vil ta de helt bort.

FTG
Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Seb macahan  
#443117 Jag har den vagn som heter 12HD och är nog föregångaren till 102HD. Lastarean är 2,4kvm och bredden 2,5m. Jämför man denna mot 9hd finns det väldigt få likheter. 12HD/102HD är en oerhört stabil vagn och robust vagn. Jag kan lägga ut på fullt utlägg (6,8m) utan stödben & vagnstyrning utan att vagnen välter. Har jag lassat ett par gripar i vagnen så behöver man inte använda stödbenen alls. Nu har jag större modell på dragare så bredden stör mig inte så mycket, men jämför man med vissa svensktillverkade konkurrenter som har en bredd på 2130-2150mm så märks det på stabilitet.

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Janne Deutz  
#443119 Hej Sebulon ;)

Visst har Kesla verkligt fin kvalitet och rejäla grejer ?
Jag beställde Min 92 HD med extra bred grind och bonkar sen med 500 hjul då klev den upp till 10 ton i Spec
sen med 303 kran med 6.8 m längd funkar det sååå otroligt bra. Det enda jag ser som lite - är att kranpelaren med Tank och monterat paket gör att jag måste ställa ekipaget lite snett för att få bättre sikt när jag lassar / lossar.

Har du någon erfarenhet av det eller är det bara en ren vanesak ??



Seb macahan skrev:Jag har den vagn som heter 12HD och är nog föregångaren till 102HD. Lastarean är 2,4kvm och bredden 2,5m. Jämför man denna mot 9hd finns det väldigt få likheter. 12HD/102HD är en oerhört stabil vagn och robust vagn. Jag kan lägga ut på fullt utlägg (6,8m) utan stödben & vagnstyrning utan att vagnen välter. Har jag lassat ett par gripar i vagnen så behöver man inte använda stödbenen alls. Nu har jag större modell på dragare så bredden stör mig inte så mycket, men jämför man med vissa svensktillverkade konkurrenter som har en bredd på 2130-2150mm så märks det på stabilitet.

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Seb macahan  
#443128 Jag är inte helt säker på vad du menar med "om jag har erfarenhet eller om det är en vanesak" men:
Kesla 92HD Väger 1360kg och är 2210-2245mm bred (utan kran)
Kesla 102HD Väger 2390kg och är 2460-2600mm bred (utan kran)
Min erfarenhet är från en Kesla 92 (utan drift) med en 203t kran. Denna vagn upplevde jag som ganska rank. Ungefär som de Mowi och Moheda 10tons vagn som jag provat och haft.
Nu väger förvisso Kelsa 92 160kg mindre än HD och den jag provade var nog med ganska små hjul.
Jag sa inte att 92HD var någon dålig vagn, jag skulle jämställa den med Moheda M101.
Men vikten och bredden de olika modellerna i mellan bör bli ganska stor skillnad. Sen att vagnen är stabilare betyder inte att den skulle vara bättre, det är ju upp till användaren vad man prioriterar.
Du har ju en grym kran, 303 står på min önskelista. Fast gärna med ett litet T på slutet för stegskördarens skull.

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#443135
bmboxer350 skrev:
stegmaster skrev:
bmboxer350 skrev:Stegmaster:
Vilken lastarea har du på vagnen 2 m2 eller 3,1 m2 ?

2,3m2 enligt instruksjonsboken, med dessa ekstra stöttor så gissar jag på ca 2,5m2, då det blir liksom en stockhöjd(i full bredd) ekstra.

Vad har du för vikt på din traktor ? Och varför valde du detta låga rede= m2 lastarea. Tittar själv på en liknande vagn men med kortare tot längd samt det större redet skall dras med en traktor vikt på 3600+ lastare. Upplever som du tidigare skrivit att det inte finns stabilare vagn i denna klassen jmf med 9hd. Funderar dock på om vikten samt framförallt bredden blir något dryg.

Traktorens vikt er ca 4300kg +lastaren= ca 5000kg.

Ska du ha det större rede på 102 (det som finns på 122), så bör du ha en 305 serie kran ochså, då 303(137cm pelare) och 304/304/T (145cm pelare) har lågare kranpelare (15-20cm kortare vil jag minnas enn 305 ((159cm pelare)) och 122 rede har bredare/högare grind, så du kommer få mycket problem med att kranen tar i grinden, så av denna årsak så avrådde ÅF detta, och heller köra med forlängningstaker på orginalrede.
Hur får du til en kortare totallängd???
Vagnen och boggien er vel ihopbyggd efter fasta mått, eller går det spesialbeställa kortare????
Eller tänker du kapa i den själv??

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

bmboxer350  
#443138 10 tons vagnen finns i olika
längder, kortare bakom boggi med möjlighet till förlängning. Den kranpelare "finns flera varianter" är gjord för montering av pump i pelaren. Bra tips ang höjden på grinden.
Upplever du vagnen som "lagom stor" bakom din traktor. Med den beräknade dragkraften på vagnens drift lär ju den hjälpa till rätt bra.

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#443142 MIn ÅF hadde inne en sådan vagn (102hd) som jag köpte, var han testade med båda reden, så det var inga gissningar han kom med.

Jo vagner passer som et skott bak denna traktor. (valmet 6400)
Var lite redd om vagnen kanske blev tung (tom), men den ruller rett fint bakom, känns inte tung als.
Och drivningen er stärk.
Er samma som på 122HD, altså 1,8t, even om brosjyren säger 1,4t på 102HD, så liter jag mer på manualerna.
Instruksjonsboken säger 1,8t på båda, och samma ser man om man kollar parts katalogen. (det er samma drivmotorer, rullar och hydrauliktryck.)

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

gamla drängen1964  
#449069 Äntligen!4 veckor försenad hoppas den blir till belåtenhet.

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Nor-forest  
#449117 [quote="Janne Deutz"]Hej Sebulon ;)

Visst har Kesla verkligt fin kvalitet och rejäla grejer ?
Jag beställde Min 92 HD med extra bred grind och bonkar sen med 500 hjul då klev den upp till 10 ton i Spec
sen med 303 kran med 6.8 m längd funkar det sååå otroligt bra. Det enda jag ser som lite - är att kranpelaren med Tank och monterat paket gör att jag måste ställa ekipaget lite snett för att få bättre sikt när jag lassar / lossar.

Har du någon erfarenhet av det eller är det bara en ren vanesak ??



Hei

Jeg har samme "packet". Min erfaring er samme som din, man mister litt innsyn ved lasting. Ikke brukt vagnen så mye enda, så et godt tips (som du skriv) er å stille seg opp til på skrått ved lasting. Dette blir nok en vanesak etterhvert.

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Robertberg  
#449125 Väldigt märkligt det där hur lastkapaciteten på skogsvagnar anges, med större lastutrymme så ökar plötsligt lastförmågan räknat i ton. :???:

Inget ont mot er med dessa fina ekipage! För jag är avundsjuk. Utan bara en reflektion.

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#449137 På min min 102hd vagn er det ochså fast botten mellan grind och första staker, det hjälper ochså på när man ska lasta dom första stockarna. för annars er det lett at dom letar sig under grinden.

1491423223_p1020764.jpg

1491423105_20170127_095952.jpg

1491423118_20170218_100656.jpg

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#449142
Robertberg skrev:Väldigt märkligt det där hur lastkapaciteten på skogsvagnar anges, med större lastutrymme så ökar plötsligt lastförmågan räknat i ton. :???:


Nja, men det gör det ju inte.
Det brukar stå att man kan utöka lastutrymme vid större/andra grind/staker, men samtidig varnas det om at lastförmågan i ton ökas INTE:
Det er fremst tänkt för dom ska köra grot, och av denna grunn kan nytja ett större lastutrymme utan att vikten går i taket.
Så här står det i Kesla brosjyre om 92 vagnen.

1491424306_uten_navn.jpg

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Pete  
#449340 det är kanske som på Farma om man väljer större däck på deras 9 tons så klassar dom upp den till 10tons

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#449346
Pete skrev:det är kanske som på Farma om man väljer större däck på deras 9 tons så klassar dom upp den till 10tons

Vet inte hur Farma tänker, men det er vel inte så det fungerar.
Det er vel vagnens balk grovlek, och inte minst vagnens hjulaxler som avgör hur mycket man får lasta, va jag vet.
Det brukar normalt skilja ca 10mm i axeldiameter mellom dom olika vagnstorleker, vil jag minnas, typ 70mm vs 80mm.
Samt några mm grövre balk.
Men det er ju inte säkert det er så för alla märken och modeller.
Men kesla klasser inte upp tonnasjen för sina vagner om man sätter dit större, hjul, grind och staker.
Men hur som helst så ska man lasta några rejäla lass före tonnasjen blir ett problem.

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Pete  
#449351 håller med dig att det är lite konstigt hur dom tänker
Men dom tycker kanske deras vagn håller så det sitter i belastningsindex på däcken

Fråga
Är det ingen som har problem med att stödbenen tar i när ni kör i skogen dom flesta är ju i höjd med undersida av balken det gjorde dom på min gamla Källefall oxå men tyckte dom tog i ofta. På min nuvarande Moheda sitter dom i överkant och har inte tagit i än

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).