Skogsvagn (Huggarvagnar)

12 tons skogsvagn med drift.

836 inlägg 265068 visningar 50 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

mikael_s  
#436223
stegmaster skrev:Här kommer dock några bilder på va jag tror er ventilen du avser??:
Själv fatter jag inget av va som går var, men kanske du får nåt vettigt ut av dessa bilder.

Väldigt bra foton! Stort tack för det @stegmaster

FTG
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

snurra  
#436291 Bara skruva löst de på pumpen och vända de uppåt @stegmaster

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#436309 Jo, jag vet, men det blev bra som jag har det nu, men tack endå.

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#442916 I dag fick jag hem 6 stk gula och fina stakeförlängare, så nu er lastytan ökt til ca 2,5m2, vilket er precis lagom för min del.
Så nu er man liksom igång på riktig.
Tycker jag fått ordnat det mesta optimalt nu, både på vagn och el. kabler/spaker/armlener i hytten.
Flytar på bra, dock behöver jag lite flere timar bakom spakerna, före jag er helt "inkört". :smile:
Hadde lite problemer i början med att wire`n til vinchen var tung att dra ut, men efter lite "justeringar", så funkar even denna bra nu.

1488814140_p1020799.jpg

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Flax12  
#442919 Ett fint ekipage du har stegmaster!

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

JohannesG  
#442924 Saknas bara film så vi får se vad kran och drift går för :wink:

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Janne Deutz  
#442935 Hej Stegmaster

Verkligen en fin vagn , Jag har själv en kessla 10T med en 303 kran där gick också Winchen tungt i början
En av ventilerna där du manuellt kan köra Vajern satt lite trångt till så den fink inte fullt slag , Var det samma för dig ?

Har du El spakar ? Hur tycker du i så fall att dom funkar ??




stegmaster skrev:I dag fick jag hem 6 stk gula och fina stakeförlängare, så nu er lastytan ökt til ca 2,5m2, vilket er precis lagom för min del.
Så nu er man liksom igång på riktig.
Tycker jag fått ordnat det mesta optimalt nu, både på vagn och el. kabler/spaker/armlener i hytten.
Flytar på bra, dock behöver jag lite flere timar bakom spakerna, före jag er helt "inkört". :smile:
Hadde lite problemer i början med att wire`n til vinchen var tung att dra ut, men efter lite "justeringar", så funkar even denna bra nu.

1488814140_p1020799.jpg

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#442946
JohannesG skrev:Saknas bara film så vi får se vad kran och drift går för :wink:

Jo, ska se framöver va man kan få til.
Har et Gopro, men tyvärr dårligt med fäste til det, men något måste man vel kunna skaka fram va det lider.


Janne Deutz skrev:Hej Stegmaster

Verkligen en fin vagn , Jag har själv en kessla 10T med en 303 kran där gick också Winchen tungt i början
En av ventilerna där du manuellt kan köra Vajern satt lite trångt till så den fink inte fullt slag , Var det samma för dig ?

Har du El spakar ? Hur tycker du i så fall att dom funkar ??

Nja, problemet med vinchen var mekaniskt, där trumman låg imot nån plåt som trumman sitter fast i, men efter jag fick vikat dessa ifrån varandra och smörjat den rejält, så har den gått fint. (Er weimer 2200 vinch).
Står lite om detta om bladdrar tilbaka några sidor i denna tråden.

Jo, jag har el,spaker (dock inte mini).
Jo, tycker det funkar bra så långt, stort steg framåt mot tidligare mek, ventilen åtminstone. :smile:
Minispaker vore klart ennu bättre, men då hadde man loppas för ca 25tkr til.
Finns lite bilder här från hur det ser ut i hytten. (Har dock justerat lite på spakerna sedan dessa bilder togs.)
stegmaster - 12 tons skogsvagn med drift.

Har du el, spaker du med???

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

JohannesG  
#442951
stegmaster skrev:Har et Gopro, men tyvärr dårligt med fäste til det, men något måste man vel kunna skaka fram va det lider.

Apropå fäste så rekommenderar jag att skaffa ett kraftigt magnetfäste. Antingen köpa eller bygga själv. Jag gjorde ett med magneter från en gammal hårddisk. Så finns det järn finns det plats att montera kameran.

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Førland  
#442956 Det gjorde seg med forlengerne på:)prikken over i'en.ser fram mot en film når du får tid. 8)

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443066 Stegmaster: Får du en förhöjning av grinden också? Annars har stakförlängningarna förvandlat ditt CE dok till toapapper ;-)

Tänk på säkerheten - en stock som glider över grinden in i hytten kan bli det sista du får uppleva!

MVH
Morgan, K.T.S

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#443100 Jo, jag er medveten om faran med detta, då jag kört med skogsvagn i snart 20år, och rejält brant er det nästan alla platser vi arbeter. (köpte första vagnen 1999)
Kommer dock inte höja grinden, då den redan er så hög att kranen kan komma i kontakt med grinden om man sänker kranen lågt, ut vid hörnet på grinden.(så ifall man skulle höjd grinden måste det vore nåt hydraulisk som Farma t14 har.)

Lastar över grinden gör jag ju hur som helst, så det blir bättre med lite stöd på sidorna, så inte virket bara hålls av stropperna på toppen av lasset.
Har aldrig upplevt några problem med detta under dessa år. Skulle man derimot kroka i stor fart blir det ju en annan femma, men jag kör aldrig stor fart med lass på vagnen.

Det er 2 stroppar (1 där er inte er så brant) och gripen tvärs över lasset som gjelder när man ska neråt branterna här i Norge.
Orsaken til att ha dessa forlängare er att jag kör 98% björkvirke, som oftast er krokigt, så det blir mycket luft i lassen, så att man kan få med lite til ekstra, gör inget för vikten eller nåt annat.
Skotningavstanden er oftast 3-4 km enkel resa, så man kan inte köra "tomma" lass. 8)
Men visst får man bruka vettet när man laster över griden, spesielt så brant som det er här i Västre deler av Norge.

Just hur det blir med CE dokumentet skitar jag egentlig i, då jag säkert gör en massa andra olagligheter i samma veva. :???: (och vil jag pilla upp CE dokumenter från toa igen, er det ju bara slenga av dessa ekstra staker. :mrgreen: )
T.eks, hur mange av er går ut och slår i den mek. vagnsvänglåset när ni kör på vägen/transport????

Men nu ska inte jag oppmana någon til olagligheter, så var och en får göra som dom själv känner sig komfortabel med, er min åsikt, men det er bra du håller oss i öronen Morgan, så det inte går helt åt skogen :smile:

Lite roligt ochså, att nästan alla vagntillverkare har dessa forlängningstaker som ekstrautrustning til sina vagner.
Dock hadde inte Kesla detta til sina vagner, så Norska ÅF fick göra dom själv åt mig. (Kesla bjuder istället på den större vagnens staker och grind om man vil öka lastvolumet, altså kunne jag få min 10t vagn med 12t vagnens staker och grind)


Här er en bild på hur jag brukar ha et lass, och som ni ser, så finns det inget stöd sidovägs på detta virket som ligger på toppen av lasset. (Bara stroppen och delvis gripen som håller det på plats.)
Om jag hafte dessa stöttor här, så hadde det varit precis lagom.

1488878631_20170127_134401.jpg

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

bmboxer350  
#443103 Stegmaster:
Vilken lastarea har du på vagnen 2 m2 eller 3,1 m2 ?

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#443107
bmboxer350 skrev:Stegmaster:
Vilken lastarea har du på vagnen 2 m2 eller 3,1 m2 ?

2,3m2 enligt instruksjonsboken, med dessa ekstra stöttor så gissar jag på ca 2,5m2, då det blir liksom en stockhöjd(i full bredd) ekstra.

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

bmboxer350  
#443109
stegmaster skrev:
bmboxer350 skrev:Stegmaster:
Vilken lastarea har du på vagnen 2 m2 eller 3,1 m2 ?

2,3m2 enligt instruksjonsboken, med dessa ekstra stöttor så gissar jag på ca 2,5m2, då det blir liksom en stockhöjd(i full bredd) ekstra.

Vad har du för vikt på din traktor ? Och varför valde du detta låga rede= m2 lastarea. Tittar själv på en liknande vagn men med kortare tot längd samt det större redet skall dras med en traktor vikt på 3600+ lastare. Upplever som du tidigare skrivit att det inte finns stabilare vagn i denna klassen jmf med 9hd. Funderar dock på om vikten samt framförallt bredden blir något dryg.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).