Skogsvagn (Huggarvagnar)

12 tons skogsvagn med drift.

836 inlägg 265381 visningar 50 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#434536 Fina bilder Eremitten. :-BD
Interessant och se att du har full uppsett med kedjor på kärran och ingen på traktoren va jag kan se. :geek:

FTG
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Eremiten 74  
#434550
stegmaster skrev:Fina bilder Eremitten. :-BD
Interessant och se att du har full uppsett med kedjor på kärran och ingen på traktoren va jag kan se. :geek:

Jag har kedjor fram på traktorn och det har fungerat bra. Det går att ha kedjor bak men det är väldigt trångt så jag använder det bara i nödfall.

   TS
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Førland  
#434600 ser problemet med vinsjen,men hadde det ikke vært lurt med et rør på utsiden av bolten med lager i, så det ikke blir så mye slitasje på wiren?hvor lang wire har du på?

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#434607
Førland skrev:ser problemet med vinsjen,men hadde det ikke vært lurt med et rør på utsiden av bolten med lager i, så det ikke blir så mye slitasje på wiren?hvor lang wire har du på?

Ja, en rørbit blir det utenpå bolten (så den kan rotere), om jeg finner noe som passer nokså tight på bolten da, men tror jeg dropper lager. Burde jeg ha det tror du???
Denne "styrepinnnen" må ikke bli altfor grov heller, tenker jeg. :???:

Har 8mm 35m.

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Førland  
#434614 hvis det gikk greit på den andre vinsjen med bare bolt,må jo en rørstump på utsiden bli 100%.jeg har også 8 mm nå,begynte med 6mm,men den dro jeg fort av.

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Brorsan  
#434622
valtra a 72 skrev:
stegmaster skrev:Grattis valtra a 72, det var en kanon fin vagn.(och traktor). :-BD

Såg lite farligt ut med lyftarmerna på traktoren i den höjden, eller???
Ser ut att vara nästan i precis samma höjd som k,axel och pump. på vagnen. :???:
Tack. Jag har tänkt på det där med lyftarmarna och jag tror att det nog är bättre att sänka dom under dragbommen.

Jag hade lyftarmarna lågt på 705;an. Svängde kraftigt, lyftarmen in under kärrdraget, inre bakhjulet upp på en sten!!
Fästet till lyftarmen i bakaxeln sprack!

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

halvproffs  
#434662 Jag brukar oftast ta bort lyftarmarna. Tar inte många minuter. Försöker alltid att ha sönder så lite som möjligt ändå lyckas man förstöra en hel del :surp:

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

halvproffs  
#434663 [quote="stegmaster"]Har forsökt rita lite va jag menar i denna bilden.
Vore interessant att höra från fler som har denna vinchen. :???:
Bulten (som er markert som grön i bilden) ska tvinga wiren bort från innsidan(höger sida) av vinchen, så inte sidoplaten trycks mot trumman och nyper.
Fy weimer, dette skulle ni fiksat själv, och inte bara skriva att man måste smörja wiren om den drar sig mot höger sidan, för det hjälper inget. :sad:

Mycket som jag själv köpt har man fått byggt om. Dels rena konstruktionsmissar dels fel monterade saker. Vet ej om det är montören som gjort fel eller konstruktörfel på ritning. Tråkigt är det i alla fall. Nå har du ett greit ekipage Stegmaster. Är inte ett dugg avundsjuk :wink:

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#434737 Summerar lite nu när jag klar med alt. (förutom detta lilla eventyret med weimer vinchen).
Så här kommer några bilder på hur det ble. (ska forsöka inte spämma tråden mer nu framover. :smile: )
Ergonomien med armlener/spaker blev bäst när dom tiltar neröver. (Att dom då dessutan smyger under ratten er ju even en bonus.
Så man kan svänga sitsen rundt, på samma vis som tidligare då man var utan detta.
Kabler lagt under mattan i golvet, och hydraulikslanger går nu ovanpå draget. (och inte på sidan var kedjorna kan få tag i dom).

1485956044_gopr0212.jpg

1485956073_gopr0213.jpg

1485956072_gopr0215.jpg

1485956002_gopr0216.jpg

1485956057_gopr0222.jpg

1485956077_gopr0217.jpg

1485956024_gopr0218.jpg

1485955805_gopr0225.jpg

1485956502_gopr0223.jpg

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

olli  
#434745 Enormt snyggt och välordnat ekipage, som jag tror du får mycket nytta och nöje med. Du fick till spakarna i hytten väldigt bra tycker jag. Måste gå väldigt bra att snurra stolen där. Lycka till!

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Brorsan  
#434788 Trevligt ekipage. Rent och välstädat i hytten också :-BD
Olle

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Eremiten 74  
#434802 Snyggt stegmaster :-)
Är det någon fara att bak däcket tar i stödbenet när du svänger för fullt ?

   TS
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#434803 Ser snyggt o redigt ut.
Hur nära tycker du fram/back spaken kommer?
Själv tycker jag gruppväxelspaken kommer nära på hitechmodellen jag har.
Funderade på att flytta ut knappen av/på för kranen till armstödet

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

valtra a 72  
#434811 Du har fått till spakplaceringen bra, vad är det för typ av armstöd du har?Ett tips,kolla hydraulslangarna som är dragna genom vagnstyret, det var likadant på kesla 9hd som jag bytte in och på den höll slangarna att skavas sönder så att jag fick trä på slangskydd för att klara dom.

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#434827
Eremiten 74 skrev:Är det någon fara att bak däcket tar i stödbenet när du svänger för fullt ?

Nä, det er helt omöjligt, derimot var slangerna i risksonen, men nu blev bra, när jag fick dom ovanpå bommen.


gnisten83 skrev:Hur nära tycker du fram/back spaken kommer?
Själv tycker jag gruppväxelspaken kommer nära på hitechmodellen jag har.

Jo, båda kommer ju nära (när dom er i "backläget", men inget större problem att köra, dock brukar jag slå upp höger armlen/spak langs med ryggstödet när jag kör lengre sträckor på väg.
Gruppväxelspaken kommer dock en bra bit ¨på utsidan av kranspaken, så den er lugn, det er fram/ back spaken som er närmast.


valtra a 72 skrev:Du har fått till spakplaceringen bra, vad är det för typ av armstöd du har?Ett tips,kolla hydraulslangarna som är dragna genom vagnstyret, det var likadant på kesla 9hd som jag bytte in och på den höll slangarna att skavas sönder så att jag fick trä på slangskydd för att klara dom.

Armstödet er Frameco 310 ergo comfort, normalt använder Kesla ÅF Frameco 600, men den modellen er något mer klumpig, och går inte justera sidovägs om jag fattat rett.
Så derav valet av 310 ergo comfort modellen, så man kan knuffa ut vänster spak til sidan (sen stolen inte kan snurra den vägen), så man kommer inn/ur hytten utan problem.
Tack för tipset om slangerna, ska kolla det. :-BD

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).