Skogsvagn (Huggarvagnar)

12 tons skogsvagn med drift.

836 inlägg 264923 visningar 50 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Eremiten 74  
#423356 Kan tilläggas att Martinholma har 600/50 ×22,5 däck och jag har 550/45×22,5.

   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#423357 Bara den storlekskillnaden på däcken gör mycket på den upplevda storleken.
Helt rätt att hålla ner längden, får intrycket att de tror man ska ha 2 packar med 2,5m ved på vagnen hos endel tillverkare.

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

martiniholma  
#423358
gnisten83 skrev:Bara den storlekskillnaden på däcken gör mycket på den upplevda storleken.
Helt rätt att hålla ner längden, får intrycket att de tror man ska ha 2 packar med 2,5m ved på vagnen hos endel tillverkare.

Jag håller med. Varje cm är ju viktig när man kör gallringar. En annan stor anledning att jag ville ha den kortare är att den spårar bättre med traktorn.

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Eremiten 74  
#423359 Avståndet mellan grind och bak kant sista banken är 410 cm på min vagn. Och om jag minns rätt så är det avståndet på Martinholma 377 cm. Så det skiljer 33cm.

   TS
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

martiniholma  
#423361
Eremiten 74 skrev:Avståndet mellan grind och bak kant sista banken är 410 cm på min vagn. Och om jag minns rätt så är det avståndet på Martinholma 377 cm. Så det skiljer 33cm.

Ja det stämmer, och min dragbom är 126 cm, vet inte vad den är orginal.:)

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

martiniholma  
#423362 ... från framkant på dragöglan till där dragbommen går in under vagnen.

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Eremiten 74  
#423366
martiniholma skrev:
Eremiten 74 skrev:Avståndet mellan grind och bak kant sista banken är 410 cm på min vagn. Och om jag minns rätt så är det avståndet på Martinholma 377 cm. Så det skiljer 33cm.

Ja det stämmer, och min dragbom är 126 cm, vet inte vad den är orginal.:)

162 cm är det på min

   TS
Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#423376
gnisten83 skrev:Helt rätt att hålla ner längden, får intrycket att de tror man ska ha 2 packar med 2,5m ved på vagnen hos endel tillverkare.

Nä inte 2 packer, men det er ju trevligt att kunna köra 1 packe med minst 5m lengder utan att dragkroken vil lyfta bakstussen på traktoren, even om vagnen er driven. 8)
Men ni kör vel mycket 3m längder i Sverige va jag fattat, så det er vel det du syftar på, eller???
Har ni forresten börjat regga skogsvagner i Sverige??
Här i Norge har detta blitt alt mer vanligt, och even neröver Europa om man kollar på youtube.
Kan det vara några nya lager på gång från Eu som gör detta tro???
Kunne få min nya Kesla vagn oreggad för 2000kr mindre och 14 dager kortare leveranstid, men ÅF avrådde detta. :???:
(orsaken til 14 dager ekstra, er att vagnen måste besiktas före reg. då inget går aut, då varje vagn er kundanpassad)

Kul med er som fått era Vreten vagner, riktig fina vagner. :grin:
Var det inte flere som ventar på sina Weimer ochså vid denna tid, eller hur var det med det???

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#423386 Jag har slutat med 3m utan hugger fallande med 4,5m som mål.
Väldigt smidigt då timmer och massaved passar på samma längd.
2,55 kubb är däremot pest.

Tror de kommer här om du vill köra med 50km med traktorn

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

valtra a 72  
#425998 Har bytt bort min Kesla 9hd vagn mot en Palms 13tons vagn med rulldrift, 550x22.5 däck, broms på två hjul,egen 100 liters pump på vagnen, parker iquan elspakar,palms 825 kran med dubbelutskjut och dubbel svängbroms med 021 hardoxgrip.Väntar på leverans i mitten på januari.http://mlarge.com/shop/media/catalog/pr ... 191c_1.jpg

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

80-90  
#426000
valtra a 72 skrev:Har bytt bort min Kesla 9hd vagn mot en Palms 13tons vagn med rulldrift, 550x22.5 däck, broms på två hjul,egen 100 liters pump på vagnen, parker iquan elspakar,palms 825 kran med dubbelutskjut och dubbel svängbroms med 021 hardoxgrip.Väntar på leverans i mitten på januari.http://mlarge.com/shop/media/catalog/pr ... 191c_1.jpg

Detta blir spännande å höra om !! Du måste komma med bilder !! Grattis

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Eremiten 74  
#426001 Grattis :-) vilken härlig start du kommer att få på 2017. Väntar med stor spänning på bilder :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

valtra a 72  
#426014 Tackar, bilder kommer så småningom. :smile:

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

OlaE  
#426622
Eremiten 74 skrev:Snyggt ekipaget [emoji4] vad är det för storlek på traktorn ? Tycker du att den lagomt stor ?


Traktorn är på 105hk och väger ca 4500kg.
I skogen är den precis lagom, men när man ska köra virket på väg och det blir lite backigt känns den lite för liten, då hade man nog velat gå upp till en 130hk traktor... :grin:

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#427260 Nu har even Kesla skickat bilder.
Fick denna dårliga mobilbild av min ÅF, före avgång Finland.

1483053334_wp_20161229_002.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).