Skogsvagn (Huggarvagnar)

12 tons skogsvagn med drift.

836 inlägg 264120 visningar 50 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

JohannesG  
#414220
stegmaster skrev:Tack for det JohannesG. :-BD

Ja kollar man på endast siffror, så verkar flera saker mysko med Weimer.
Att deras 12t vagn väger endast 1300kg( dock utan robsondriften), mot Kesla`s 10t som väger ca 2300kg(med Robson drift), för inte väger vel denna drivningsats mer en typ 400kg,eller??
Samt at weimer`s drivning uppgis til 2t, medans dom andra tillverkare brukar ligga rundt 1,5t +/- några hundre kilo.
Dessutan lite konstig att dom verkar ha samma storlek på stödbenen til båda we 8/10/12 t vagner??
Och teleskopstödben känns inte bra på en kran på 8,3m, som dessutan er jättestärk, om man kan lita på deras siffror.


Frågade Urban om vikten på vagnen och han var lite osäker på om de hade vägt den senaste versionens vagnar, men tror ändå att den är lättare/klenare än motsvarande Kesla, Moheda, m.m. Nä drivningen väger inga 400kg. Som jämförelse väger Moheda M121 (utan drivning) 1860kg.

Weimer uppger dragkraft vid 200bar och Kesla vid 175bar.

Stödbenen håller nog, men går inte speciellt långt utanför vagnen.

En annan sak med Weimer är att ramstyrningen är väldigt oskyddad. De Hydraulcylindrarna skulle inte hålla länge i den körningen jag har. Har kört i flera stenar och stubbar med plåten som sitter under cylindrarna på vår vagn utan problem. Om traktorn kommer över hindret tycker jag inte man skall behöva oroa sig för att något på vagnen tar i så att det går sönder. Den skall ju vara byggd för skogen.

Inget ont om Weimer, tror säkert de gör bra grejer, men för mig passar den inte riktigt.
Senast redigerad av JohannesG sön 23 okt 2016, 20:38, redigerad totalt 2 gånger.

FTG
Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

JohannesG  
#414221 Bild på ramstyrningen:
1477228727_jg_114236722.jpg

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Eremiten 74  
#414223 Hej här är tre bilder på 12 tons vagnar Weimer , Moheda och Kesla
Screenshot_2016-10-23-16-46-20.png
Screenshot_2016-10-23-16-45-23.png
Screenshot_2016-10-23-16-44-52.png

   TS
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Eremiten 74  
#414224 Ramstyrning Kesla 10 tons vagn.
Screenshot_2016-10-23-17-02-15.png

   TS
Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#414225 Kan bara tillägga att det rett stor skillnad i storlek på Kesla`s 9t och 10t vagn.
Inte bara i vikt, utan lastytan er endast 1,7m2 på 9t vagnen mot 2,2m3 på 10 vagnen.
Ska snakka med Kesla`s ÅF vid 20:00 ikväll så får vi se.
Jag kommer oavsett inte köpa til det stora stakesettet som gir 3,15m2, men det kommer evt. bli 40cm forlängning på orginalstakerna, så då blir vel lastytan ca 2,5m2 eller så.
Blir oavsett större lass en den jag har i dag, och dom er lagom stora, det er egentlig drivning som fattas, nu efter som det blitt branta uppförsbackar, då man grävt sig lenger inn i skogen.
Det er såpass brant vid några områder att jag kommer inte ens fram med tomma vagnen. :surp:

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

loppan  
#414229 Stegmaster,jag tycker det redan låter som du bestämt dig för en Kesla så köp den.
Vill du ha en av de bästa premium vagnarna så är det den som gäller.

Om du vill spara en ganska stor slant och ha det näst bästa köp Weimer.
Men We 12 an är snarare en 11 tons kärra.

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Seb macahan  
#414430 Jag vill lägga in lite åsikter.
Titta inte på tillverkarnas siffror. >Jag har en bekant som har en vagn (kran) som får lasta mer än min kran, men den ser betydligt klenare ut. Mycket handlar om vad man ställt in chockerna på i ventilpaketet. De som "specar" upp lastkapaciteten har kanske inte räknat med vilket slitage som påförs under tid. Likaså vikten på de olika vaganarna, en tung vagn kan vara mer robust men man kan också använt bättre stål o på så vis fått ner vikten. Cranab´s kranar är väl hyfsat erkända och tittar man på deras vikter är dom förhållandevis lätta om man jämför med andra, till stor del för att man använder bättre stål.
Stödben. Nu vet jag inte exakt vad som skiljer 10ton mot 12ton och likaså 204t kran mot 304t kran. 10ton är en mindre vagn och 304t 'r en större kran men jag tror också att den "nya" 10tonnaren från Kesla är ungefär som min 12ton. Jag har en lastyta på 2,4kvm vagnen är 2,4m bred väger 2180kg. Jag använder bara stödbenen i början vid lasset 2-4stock (eller ett par gripar massaved) sen står vagnen stabilt utan stödben. Likaså vid lassning vid avlägget. Då brukar jag använda stödbenen för det blir stadigare o sitta i traktorn (hyttfjädring gör det ganska gungigt annars).

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#414458 Ja hur som helst, så har jag gjordt min största investering i hela mitt 51 åriga liv i dag. X_X
Kesla vagnen er beställd. :smile:
Hoppas jag får den före jul, blev garanterat det men man vet ju aldrig. (Den får even stå 14 dager hos ÅF så han får ordna reg.plåt til den).
Sen blir han med och gör montering av spaker i traktoren och ser til att alt er i ordning när man kör igång den.
Så det er riktig bra ordning hos Kesla, det ska dom ha.
Blir forlängingstaker (istället för stakerna til 12t vagnen), så den får en lastyta på drygt 2,5m2.
Årsaken til att jag er upptatt av stödbenen, er att jag ofta drar hela träd inn til vagnen från maks räckvidd, och då bör det vara breda lavett om man inte ska dra om kull vagnen.
Legger man dessutan över vagnsvängen när man ju drygt 9m med denna kranen. :surp:
På denna 10t vagnen er lavettstödbenen breda, sen finns det mekanisk forlängning om det behovs.

Efter dryga forhandlingar slutade priset på 385tkr +mva. :o
Sen 100tkr +mva i innbyte av min nuvarande vagn.
Priset blev precis 100tkr mer enn Weimer, så får framtiden visa om man gjorde rett eller fel.
Huva, att en skogsvagn skulle bli min största investering någonsinn i löpet av 51 år, låter mildt sagt vansinnigt. :oops:
Har tyvärr ingen bild att visa upp, då ingen jag sett bild av har samma uppsett som min.
Bilder kommer givetvis när man fått vagnen.

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Jole  
#414459 Grattis! :-BD

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Seb macahan  
#414460 Ja du @stegmaster
Då får man gratulera eller beklaga! :wink:
Jag är nästan säker på att när du kört med din nya vagn några timmar så förstår du vad jag har menat.
Du kommer att bli nöjd, det är jag 99,9% säker på. Visst det svider men så mycket pengar instämmer.
Men som någon annan kommenterat, hellre gråta 1gång när plånboken ska upp än varje gång du ska använda utrustningen. Hoppas du får den som utlovat.
Lite avis kommer jag nog vara på din hiskeliga kran! Har man sett den så framstår det andra som leksaker.

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Blivande snickare  
#414462 Gratulationer! :grin:

Vi har en ungefär lika lång väntan framför oss båda två, lite före jul har jag militären äntligen undan! 8)

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Førland  
#414471 Gratulerer den vogna blir du garantert fornøyd med ,ser fram mot bilder når du får den hjem

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Førland  
#414472 Hvilken type spaker valgte du?

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Eremiten 74  
#414474 Grattis Stegmaster :-) vad skönt att valet är gjort nu sover du nog extra bra om natten :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Robertberg  
#414487 Verkligen kul! Här i Sverige är Kesla mer intressant nu när Lantmännen är återförsäljare.
Du kanske har skrivit det innan men vilken traktor ska du dra med?
Ska bli kul att se ditt ekipage på gallringsdagarna 2017 :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).