Skogsvagn (Huggarvagnar)

12 tons skogsvagn med drift.

836 inlägg 264069 visningar 50 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Seb macahan  
#390123 Hej.
Jag har Kesla´s 12t MD (drivrulle). Är mycket nöjd. Det står en del i tråden:
Driven Kesla eller odriven Moheda?
Ställ frågor om du har några. Nu verkar inte Kesla vara något alternativ om jag förstod rätt.
En lite detalj som nog du ska överväga är att det finns olika teorier om centrum balk eller rambyggd vagn. Jag är inte helt övertygad om att rambyggt är o föredra på så här "små" ekipage.
Många har erfarenheter av sprickor i både rambyggen och centrumbalkar men det kan handla mer om kvalitet på stål och hur man "misshandlat" grejorna. De flesta vagnsbyggarna jag pratat med är ganska överens att en centrumbalk i rätt dimension och kvalitet är den mest hållbara lösningen då man bygger för att balken ska kunna "flexa". Ett rambygge blir helt stumt och alla skarvar och infästningar frestas hårt.
Skotare och andra rambyggda lösningar för professionellt bruk är ofta väldigt mycket mer rejält tilltaget. Men som jag inleder, det finns olika teorier.

FTG
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#390126 När det gäller dubbelram kontra skotare så kolla och jämför vagnsdelen på en 12 tons skotare med en 12 tons skogsvagn, en 9 tons skotare är mycket grövre än en 12 tons vagn just för att den är byggd för 9 ton, skogsvagn har väl ton efter vad axeltapparna håller för på slätt väg.

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

JohannesG  
#390136
Seb macahan skrev:Hej.
Jag har Kesla´s 12t MD (drivrulle).

HD menar du väl? MD betyder väl mekanisk drivning, och ND betyder navdrift.

Vad det gäller viktklassning går Kesla mot strömmen, deras 12tons vagn har vad jag kunnat läsa mig till en lastarea på 3,2m². Det är bara 0,1m² mindre än moheda m151 som skall vara en 15tons vagn. De flesta andra 12tons vagnar brukar vara ca 2,7m².

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Eremiten 74  
#390166 Hej ! sitter på en ryggsäck och tar en kaffe paus i från planteringen. Kul med så många kommentera. De här med 12 tons vagnen är ett riktmärke. De gånger jag kommer att lasta 12 ton är få. Skulle tro att ett normal lass väger ca 7 till 8 ton. Men för att få en vagn som ska hålla ett tag så bör man nog ha lite över dimension. Har tittat på många storlekar och märken under våren. Man får ju vad man betalar för. Nu har jag fem vagnar som jag ska titta på i verkligheten inan jag bestämmer mig. Vagnarna är Farma T 14 4 WD med 7 meters kran. Vreten 1200FW med 680 kran. KTS 13 ton med 7,5 meters kran. Moheda 121 ND med M50 kran. Och Kelsa 102ND med 304 kran. Som ni ser så är max lasten mellan 10 till 14 ton. Men jag har tittat på vikten när jag valt vagn. Den ligger på ca 2 till 2,5 ton plus kran vikten. Tack för alla kommentarer. Kom gärna med mer. :-))

   TS
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#390188 Varför inte Mowi ?

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Eremiten 74  
#390220 För att jag har kört /kör med en gammal skogsmaskin. Så jag tror att jag kommer att få problem med att lära mig den kranen. Svårt att lära en gammal hund att sitta. :-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#390251 Even Farmi har en riktig proffsig 12t vagn/kran, med urstärk 4wd drivning(51kn) med riktiga boggilåder, och en 7m kran som lyfter 800kg på full räckvidd.
Näckdel kanske er den höga egenvikten och säkert ett högt pris. 8).

http://farmiforest.fi/product/farmi-profdrive-12-4wd/

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Eremiten 74  
#390269 Tack för tipset stegmaster :-) Jag har tänkt att köpa en bra vagn. Dock inte en proffs vagn har inte användning eller möjlighet att finansiera en sådan. :-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

loppan  
#390316 Kolla även Weimers kärror med rulldrift.http://www.weimerforest.com/sv/skogsvag ... 7200s.html

Weimer

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Eremiten 74  
#390336 Hej loppan jag har kollat på Weimer. Verkar ligga bra till i pris. Det enda jag saknade är navdriften. Har skrivit till dom men ej fått svar än. Har du en sådan vagn ? Mvh Eremiten 74.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

molnia  
#390343 först hade vi en 8 tons patu med demonterar 5.1m kran med 3-p fäste.
nackdelar som upptäcktes var
--vinglig
--3p infästningen av kranen blev aldrig använd under de ca 10 år vi använde den så vi upplevde det bara som en nackdel att kranen inte var bultad helt i vagnen. kranen stod och glappade och gungade trotts en efterkonstruktion för att stabilisera kranen.
-- klen ramstyrning med bara 1 cylinder och hela lasten bars upp av en bussning.
Här beskriver jag det bättre med bilder; molnia - Anpassa Valmet 705 för skog och snö
--lågt placerade stödben, ungefär underkant av centralbalken eller lite under. låg markfrigång.
--patus "klämfäste" av bankar och bakaxel runt centrumbalken gav inte stabilitet. undersidan blev heller inte helt slät, sköt bak grinden en halvmeter på en stubbe en gång utan att jag märkte det.
--hydralkolven för bommen var placerad på den mest utsatta sidan. tacksammare att den sitter på ovansidan.

Om man jämför mer eller mindre alla 8-tons vagnar så hittas många av dessa "fel" enligt mig.
Men går man upp till 10 ton, så börjar vagnarna bli så pass kraftiga och andra konstruktionsval att man kommer från många av dem.
Dock så tyckte jag att mohedas vagn "fick högst poäng" i att konstruktionen tilltalade mig, pga mina negativa upplevelser med en mindre vagn. Mohedan tyckte jag uppfyllde alla "kraven"

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Eremiten 74  
#390348 Hej ! Molnia vilken tråd du har får nog ta semester om jag ska hinna läsa allt. :-) jag är ny här på forumet hur gör man om man vill lägga in en bild från en android telefonen (tror att det stavas så) :-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Erre  
#390353 Tryck på svara.
När du kommer in där du kan skriva ditt svar så finns det lite längre ner "ladda upp bilder"
Tryck där.
Tryck på det gröna pluset.
Välj bild.
När den laddat upp bilden så trycker du på bifoga bild/bilder(bilden måste synas i lilla rutan)
Sen trycker du på skicka.

Å välkommen hit med såklart :smile:

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

molnia  
#390358 nu gjorde jag det säkert överambitiöst som vanligt.. :lol:
men välkommen hit. :grin:

1462389308_steg_1.jpg
1462389468_steg_2.jpg
1462389471_steg_3.jpg
1462389477_steg_4.jpg
1462389481_steg_5.jpg
1462389652_steg_6.jpg

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

valtra121A  
#390359 Jag har en palms 12 D med 8,4 m kran, navmotorer o 4hjulsbroms o den funkar bra tycker jag, bättre än moheda o andra kända märken...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).