Skogsvagn (Huggarvagnar)

12 tons skogsvagn med drift.

836 inlägg 264873 visningar 50 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

valtra121A  
#452677
Träförädlare skrev:När jag kikat på begagnade vagnar kring 12-14 ton så har man valt kranar på 6,20 varför då verkar skitsvårt o hitta en begad kran upp mot 8,5m

Jag tror det beror på att det säljs väldigt få större kranarna pga prisnivån på dom, min palms kostade 460000 ny 2014. Det krävs väldigt mycket körning för att få ihop en sån kalkyl tyvärr...

FTG
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

mikael_s  
#452701 @stegmaster hur långt har du från grind till första banke på din vagn?

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#452723
mikael_s skrev:stegmaster hur långt har du från grind till första banke på din vagn?


Det står en jädrans manga mått i manualen, men inte just det, men det er ca 50-60cm.

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Träförädlare  
#454700 då kör du moheda.

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Träförädlare  
#454701
valtra121A skrev:
Träförädlare skrev:När jag kikat på begagnade vagnar kring 12-14 ton så har man valt kranar på 6,20 varför då verkar skitsvårt o hitta en begad kran upp mot 8,5m

Jag tror det beror på att det säljs väldigt få större kranarna pga prisnivån på dom, min palms kostade 460000 ny 2014. Det krävs väldigt mycket körning för att få ihop en sån kalkyl tyvärr...

går det lättare o få ihop kallkylen på en 6,5meters kran om du inte får dom körningarna.
Vi kör klippning o det måste ju gå o få ihop mer volym med längre kran eftersom det är ju när du flyttar traktorn som du förlorar tid.

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

valtra121A  
#454717 Allt hänger ju egentligen på hur mycket man kan få ihop i användningstid, starkare o längre kran leder givetvis till högre produktivitet men kör man bara ett par hundra betalda tim om året blir ekonomin rätt dålig! Jag tycker ju att man bör komma upp över 1000 Tim om året för att en investering på en halv miljon ska vara realistisk, annars blir Tim kostnaderna för höga och man får väldigt svårt att konkurrera med andra....

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#455388 Nu har jag haft min Kesla vagn ( en 102hd vagn med 304t kran och weimer 2200 vinch) några månader och vedsesongen er slut, så tänkte skriva lite +/- om det skulle interessera någon. (har vel kjört ca 50t -70t eller så)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

+ Att vagnen er kraftig bygd (förutom stakerna kanske, se lengre ned??)

+ Att el. spakerna blev bra i min valmet 6400, och funkar nästan helt likt som i grävaren. (hydraulspakerna i grävaren er något "tyngre", men lengden er ca samma)
Lett att montera själv, då alt var klargjordt så mycket som möjligt av ÅF, utan att ha traktoren hos sig.

+ Kranen, drivningen, och vinchen er stärk. (sticka kolven kunne dock vore et nummer större verkar det som)

+ Riktig trevlig ÅF, som ordnat upp i dom mindre problem som varit, direkt.

+ Den er lagom snabb med vagnens eget hydrauliksystemet och kan köras på 540E pto, dock er vel "Flowshare"et sådär.
Så det krävs lite timar bak spakerna innan det flyter på riktig)

+ Gripen och stödbenen (går even forlenga om man vil) er rejält kraftiga. (gripen nästan onödig kraftig/stor/tung)

+ Skönt med lång kran, stärkt drag i utskytet, och snabb rörelse.

+ Dubbla smörjnipplar på långa bulter, så greaset kommer til över alt.
Even nerdragen slang til smörjning av kranpelar/bommens bult, så den kan smörjas från backen er ju bra,

+ Svetsar och lackering ser bra ut va jag kan se.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Att stakerna er 89mm, och bara 6,3mm tjocka, så dom fleksar ut lite vid fullt lass, men går tilbaka när man laster av. (min tidligare 9t vagn hadde 89mm och 8mm tjocklek och fleksade inte),
Så er osäker på om dette er gjordt med nån hensikt???, t,eks avlasta belastninger nån annan stans???

- Lite problem med trög winchwire i början, men det verkar vara löst nu.

- Lyftkraften i kranen er bra, men sticka kolven verkar något svag vid sista streckan av "sticka in".
(Den orkar inte trycka stickan helt inn under bommen, om bommen står rakt ut.)

- En bult i den annars kraftiga gripen gick av efter bara några timers användning. (Detta visade sig vara en svaghet på flera vagner/griper.)
Har nu fått en forbättrad och forstärkt bult, så hoppas den håller nu.

- Det ylar lite i hydrauliken när nån funktion får ta i, men osäker på om det kommer från pumpen eller ventilpaketet.
(Med bakrutan igen er det lungt, men med öppen ruta er det lite irriterandet.)

- "Flowshare" funkar vel sådär, man får vara forsiktig med kransvängen, för den tar rejält tag om man kör 3 funktioner samtidig och slipper 2 av dom andra.
Dock går alt detta bättre ju flera timar man får bakom spakerna.

- Lite slangdragning kunne med fordel vore löst lite bättre.
På kranpelaren t.eks er ca 10 slanger bara tryckt ihop av et plattjärn, (istället för riktiga gjenomföringar), så det snabbt slits hål på slangytan på dom som ligger mot kanterna.
Å andra sidan er slangdragingen föredömligt gjordt annars på kranen, då spesielt på utskyten..(ingen som henger och slenger, som på t.eks Cranab 45,55 med dubbelutskyt)

- Boggien er svetsat i hop med balken, så den går inte att skjutas på nån skulle önska det, för min del spelar det
ingen roll.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nu har jag varit så ärlig som jag har kunnande om, så får framtiden visa om det blir flere + eller - på listan. 8)
Skulle jag köpt samma vagn i dag, med det jag nu vet??? ABSOLUT. :smile:
Skillnaden på denna vagnen och min tidligare vagn, er först och främst att alt verkar mer gjenomtänkt och proffsigt utfört, men det vil nog alltid finnas saker att önska hur som helst, dock bara detaljer för min del så langt.

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#460012 Haft full tvätt och smörjning av båda vagn och traktor senaste 2 dager.
Even bytt tryck och returfilter, samt oljan på pumpväxelen.
Så nu er det lite lugnt några mnd, fram til ca slutet av augusti, när man drar igång igjen.
Finns dock några graner som ligger nere hos grannen, så helt ledig blir man inte nu under sommaren heller. 8)

Nytvättat och servad maskin.

1497619449_20170616_113527.jpg

1497619447_20170616_113451.jpg

1497619446_20170616_113356.jpg

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Nor-forest  
#460040 Filter er det noe du bestille fra Kesla eller er det "hyllevare" hos traktor butikker?

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#460043 Kjøper de hos Kesla (Schulstadsveen).
De skulle byttes etter kort tid nå når vogna er ny, men nå er det lang tid til nest gang. (20t første gang, så 500t)

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Nor-forest  
#460051
stegmaster skrev:Kjøper de hos Kesla (Schulstadsveen).
De skulle byttes etter kort tid nå når vogna er ny, men nå er det lang tid til nest gang. (20t første gang, så 500t)

[emoji106]

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

martiniholma  
#460654 Jaha, så blev det tvärtemot vad jag egentligen bestämt mej för. Har velat mellan kedjor eller band ett tag, å -mest för priset- till sist bestämt mej för att kedjor var nog de bästa. Men så av en slump via en kompis fick jag reda på ett par band som gått på en Valmet 820 innan och som nu bara låg. Rätt dimension å allt, bara att sätta i en extraplatta och lägga på. Mycket sparsamt använda å helt oslitna halvmånar. Priset var klart överkomligt, och plötsligt var kedjorna som bortblåsta, å kan väl inte påstå att jag ångrat mej änsålänge. :)
IMG_20170619_131404_660.jpg
IMG_20170619_131404_661.jpg
IMG_20170619_131404_664.jpg

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Eremiten 74  
#460659 Snyggt ekipage du har Martin :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

martiniholma  
#460662
Eremiten 74 skrev:Snyggt ekipage du har Martin :-)

Tack Sven Bertil! [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH]

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460672 Nu blir jag nyfiken, hur mycket bygger bandet vid sidan av däcket och hur mycket frigång har du mellan däck o bankar?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).