Skogsvagn (Huggarvagnar)

12 tons skogsvagn med drift.

836 inlägg 264577 visningar 50 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#432670 Tack för alla dom fina orden.
Får even gi lite berömm til Norska ÅF av Kesla.
Verkligen en trevlig kille, som hållt ut med alla mina mailer og tlf, samtal, i samband med handelen.
Det enda som inte blev klart var 6 stk forlengningstaker, dessa kommer skickas senare, annars verkar alt vara i ordning.
Har nu en lagom stor låda ståandet med armlener, spaker, 2stk kablerharvar och annat som ska monteras.
Tänker forsöka få til detta själv med support från ÅF.
Annars kommer han hit til mig och fiksar det.

Och visst kommer det mer bilder när man kommer igång.
Er lite sjuk just for tilfället så vet inte riktig när jag kommer igång. :sad:

FTG
Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Erre  
#432676 Krya på dig stegmaster!
Å som sagts tidigare.

Grattis till ett kanonfint ekipage! \M/

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Blivande snickare  
#432693 Grattis! :grin:

Suger ännu mer än vanligt att va sjuk med en sån där pryl stående å bara väntar..
Krya på dig Master!

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Kallkällene  
#432695 Grattis, fin vagn.

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

loppan  
#432719 Trevlig kärra som du säkert blir nöjd med,Kessla är ju kvalité.
Du kommer snart att uppskatta stor kran och lång kärra som kan ha storändarna bakåt.
Var rädd om stödbenen bara :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

sundelius  
#432755 Grattis stegmaster, vad du än gör nu kommer du iallafall se proffsig ut :smile:
Krya på dig så du snart får njuta av ditt flotta ekipage

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Seb macahan  
#432762 Mycket fin vagn stegmaster. Ska bli roligt och höra dina omdömen. Jag har glömt men vad hade du innan denna skapelse kom hem?

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#432777
Seb macahan skrev:Mycket fin vagn stegmaster. Ska bli roligt och höra dina omdömen. Jag har glömt men vad hade du innan denna skapelse kom hem?

Tackar.
Ja omdömen ska det bli, vare sig det er prositivt eller negativt.
Jag hadde en 9t Farmi vagn med 6,7m kran (mek. tung sentral, och utan drift, men med broms och vinch) i budgetklassen, och det var en bra vagn dom 3-4 åren jag hadde den (aldrig nåt fel på den).
Nu er denna nya Kesla "endast" en 10t vagn, men jäklar vilken skillnad i dimmensjoner det er mot den gamla 9t vagnen.
Verkar som allting er minst dubbla storleker och lite til på både vagn och kran :surp:


sundelius skrev:Grattis stegmaster, vad du än gör nu kommer du iallafall se proffsig ut :smile:


:lol: :lol:


loppan skrev:Var rädd om stödbenen bara :mrgreen:

Jo det er sant.
Men nu er jag ju van vid lavett från förre vagnen, dessutan er Kesla vagnens stödben rett rejäla, så tror man ska volda voldsomt för att köra slut på dom. Men alt er vel möjligt med lite otur.

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Eremiten 74  
#432784 Grattis stegmaster vilket fint ekipage :) ingen snö i Norge heller ser jag.

   TS
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Magnuc  
#432913 Grattis till den fina vagnen! Skulle jag behöva och ha råd för den delen skulle
jag ha köpt precis samma vagn, eller denhär : http://farmiforest.fi/product/farmi-vario-121/

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#433015
Eremiten 74 skrev: ingen snö i Norge heller ser jag.

Nä, har faktisk inte varit snö als, och inte något på väg heller(enligt YR.no), så det måste vara första gång på mina 51år som det inte vore snö före man kommer inn i februari. :o
Har ju snörröjning, men har inte ens satt på schaktbladet på snöröjartraktoren.
(Tur man har hela avtalet på fast pris, så ju mindre snö, ju mer netto.)
Det jag önskar mig er barfrost. 🙏

Fått gjordt lite med vagnen i dag ochså.
Montert armstöd och spaker i sitsen för att kolla hur det går att svänga rundt, och det ser bra ut.
Sen fick jag på plats hydraulikpumpen och annat hydraulik, så nu er det " endast" el. kvar, men det er två kabelharver med stora kontakter som måste monteras nånstan bak på hytten, sen ska alt detta ha ström. (Blir 3 strömkontakter totalt).

Sen såg jag en sak i dag som uppskattas av mig.
Dom har dragit slang med smörjnippel til leden mellan bom och pelare (som annars er svår att komma åt), så nu kan man stå lungt på bakken och trycka grease i denna.
Sånna detaljer gillas.

Inga bilder i dag, men det kommer. :oops:

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Førland  
#433053 3 strømkontakter sier du ,jeg har en 16 polet til pvg ventilen,+tilhengerkontakten.den 16 pol kontakten har jeg montert i luken som er til å dra kabler gjennom(høyre side i det lille vinduet bak).kan ta et bilde i ettermiddag om du er intresert.

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#433060 OK.
Her er bilde som viser hvordan det ser ut på en annen traktor med samma vogn og spaker.
Hengerkontakten gir strøm til vinsj og baklysene på vogna.
Så er det en stor kontakt til kransentralen, og en tll driften.

1485336013_15590242_1874261796126496_4475390646362021096_n.jpg

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Førland  
#433074 Det så jo veldig ryddig og greit ut. :-BD .

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#433144 Puuuh, just kommit inn efter hållt på med monteringen fram til nu i regn och mörket. :smile:
Huva, va skönt det skulle varit med en verkstadhall.
Er stort sett klar med alt nu, ska bara stripsa kablerna rundt stolen i morgon, sen blir det testkörning.

Legger upp lite bilder som jag tog tidligare i dag om det skulle interessera någon.
(kommer fler bilder i morgon, om ni inte tröttnat då??)

1485365036_p1020757.jpg

1485365040_p1020758.jpg

1485364960_p1020764.jpg

1485365031_p1020765.jpg

1485365044_p1020766.jpg

1485365049_p1020769.jpg

1485365017_p1020771.jpg

1485364975_p1020773.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).