Sida 2 av 2

Re: Moheda 121 ND, nyhet med navdrift 2016

Postat: lör 26 mar 2016, 12:41
av Norske_Trond
Utrolig fin vagn. Tror denna vagnen kan bli en storsaljare. Men priset måste og være rett i forhold til feks andre vagnar med rulldrift.
Inte månge som betaler mange tusen bare for at den har navdrift. Noen fordeler er det vel.
Synes og Moheha burde ha en bra pump+tank og 250bar trykk som et tilval. Motorna skal.vel tåla 300-350bar så inget problem med dom.

Noen som har hørt grunnpris på denna vagn? :wink:
Hej då. TROND

Re: Moheda 121 ND, nyhet med navdrift 2016

Postat: tis 29 mar 2016, 12:11
av Aqualize
Läste i någon Land Lantbruk att de skulle ha samma pris som robsondriftsvarianten som introduktionspris men senare (?) skulle det tas ut ett pris på 25 000 - 30 000 mer (osäker). Om det inte var i en Jord & Skog-tidning. Har läst igenom så många under påsk så minns inte var jag läste detta.

Re: Moheda 121 ND, nyhet med navdrift 2016

Postat: tis 29 mar 2016, 19:07
av Skogsavverkaren
Vad fördelen med navdrift? Min rulldrivna drar ju bra på alla hjulen! :-BD omkostnaderna blir säkert dyrare än rulle

Re: Moheda 121 ND, nyhet med navdrift 2016

Postat: tis 29 mar 2016, 19:49
av JohannesG
Skogsavverkaren skrev:Vad fördelen med navdrift? Min rulldrivna drar ju bra på alla hjulen! :-BD omkostnaderna blir säkert dyrare än rulle

Med navdrift kan du bland annat ha kedjor. Rullarna kan fyllas med is och börja slira. Navdrift är även mer skyddat.

MVH: Johannes G

Re: Moheda 121 ND, nyhet med navdrift 2016

Postat: mån 04 apr 2016, 10:14
av Fredrik Reuter
Hej,
Som Johannes skriver så är navdrift mer skyddat och förutom kedjor så fungerar det bättre med boggieband också.
En nackdel är att det är svårare att få samma drivkraft med navdrift. Det har ju att göra med rullen på rulldriften är mindre än hjulen den driver. Men med Parkerpump och BlackBruin motorer så verkar nu FTG vara nära med denna navdrift.

Re: Moheda 121 ND, nyhet med navdrift 2016

Postat: lör 24 sep 2016, 11:11
av JohannesG
Här är lite bilder på kärran och drivningen samt broms som jag passade på att fota på Gallringsdagarna: