Skogsvagn (Huggarvagnar)

Byte av hydralpaket till el eller liknande.

7 inlägg 5985 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Byte av hydralpaket till el eller liknande.

Rasken  
#377624 Någon som har bytt ut sitt hydralpaket mot servospakar eller el-propp.
Jag har ett litet ventilpaket från kranman på min lilla kranman kran 330. Har en liten traktor.
Men jag börjar tröttna på mitt ventilpaket, Tycker inte att det går riktigt så bra att köra som jag vill. Flödena vill gärna växla lite för mycket, spelar ingen roll hur försiktigt man spakar. Nu har en av sliderna till rotorn börjat krångla så den går fort åt det en hållet och sakta åt det andra. Har gjort om det till vajerstyrning så jag skulle sitta bättre, men jag är fortfarande inte nöjd.

Tittade då på El-Propp, vet att vi har disktutet dessa här tidigare. Men är det någon som har skaffat sådana.
Annars om man tittar på andra ventilpaket, hur skall man tänka med kvaliten, måste man upp regelt i pris för att få bra grejer?

Minispak som allt fler kör med hur fungerar detta? Går det alls att eftermontera på en hyggarvagn?

Jag har för avsikt att köra mycket med min kran både med grip, Nisulas 105 klipp, dikesröjning, slåtterbalk.
Tänker byta till en större kran senare, eventuellt Farmas minska kran eller Kranmans Proffskran "Bison".



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Byte av hydralpaket till el eller liknande.

Ängagärdet  
#377665 Jag bytte till elservo med proppventiler från mekaniskt 2-spak, kört med det sedan 2011 och är mycket nöjd, dehär spakarna har all elektronik inbyggt i spaken, man kan ställa ramptider och maxhastighet. Det jag saknade i början var att men inte "känner" oljan i spakarna som man gör på mekaniskt. Men det är en vanesak. Trodde man skulle få vettigt betalt för dem när det var dags å byta kärra, men det får man inte, behöll dem till nästa så det gick nästan ihop sig iaf!

Användarvisningsbild

Re: Byte av hydralpaket till el eller liknande.

Rasken  
#377673 Tack för svar.

Vad är det för fabrikat på ditt ventilpaket och spak?
Köpte du detta tillsammans eller var för sig?

Har det krånglat någongång, tänker vi kyla eller så att det kan kärva. Du säger att elektroniken sitter i spaken, är det skillnad på olika spak alternativ?

Mycket frågor!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byte av hydralpaket till el eller liknande.

Ängagärdet  
#377681 Köpte det som ett paket från weimer, vet inte om de saluför just dessa längre, men de går att köpa direkt från rotec i Finland, de har paket priser med. Har inte krånglat något. Kör inte så mycket ca 50-100h om året.

Avatar Fallback

Re: Byte av hydralpaket till el eller liknande.

Bengt.Svensson  
#377693 Jag köpte samma till min gamla Farma kärra. De är inne på tredje året och har funkat mycket bra. Jag köpte också från Weimer som ett paket med spakar och ventilpaket, chockventilerna skulle anpassas till kranen minns jag, det gjorde Weimer vid köpet.

Avatar Fallback

Re: Byte av hydralpaket till el eller liknande.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377734 Har med samma spakar och en ventil som heter EX38 från Weimer sen -12 och har funkat bra, fått 2 kabelbrott i spaken dock till grip.
Vilka ventiler har ni?

Avatar Fallback

Re: Sv: Byte av hydralpaket till el eller liknande.

Bengt.Svensson  
#377755
gnisten83 skrev:Har med samma spakar och en ventil som heter EX38 från Weimer sen -12 och har funkat bra, fått 2 kabelbrott i spaken dock till grip.
Vilka ventiler har ni?

Tror det är Ex38, fast 7 sektioner eftersom jag inte har utskjut.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).