Sida 9 av 11

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

Postat: lör 18 mar 2017, 22:08
av stegmaster
Visst er det spännande med nytänk, så inget ondt om det. :-bd

På min trycker kolven hårdare mot däcken jo större motståndet blir.
Sen er det inte en dubbelverkande kolv på min vagn, utan det er en enkel kolv med en gaskolv som skjuter den tilbaka. (rullar upp).

Vid vilka situasjoner er det du vil ha motorbromsat läge i skogen??
Tycker alltid jag kör så sakta att traktorens motorbroms håller imot vel och lite til.
Det enda jag skulle önska mig var en el.parkbroms som jag kunne lägga i när jag sitter vändt bakåt, så man slipper leta efter handbromsen i golvet, när man ska lasta i en brant.
Annars har jag inte märkt att jag sakner nåt.
Kan inte uttala mig om annat en driften på min Kesla, och den tycker jag er stärk som tusan.
Mycket stärkare enn va jag trott för jag fick hem den.

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

Postat: lör 18 mar 2017, 22:35
av JohannesG
Saknar ofta broms när jag kör nerför branta och slingriga vägar inne i skogen. Vanlig broms funkar ju bra, men tanken med en motorbroms är att då håller vagn och traktor samma hastighet utan att man behöver göra något extra. Det är en lite speciell känsla när man kör nerför med diffspärrarna i och det ändå vill gå lite fortare än hjulen roterar.

Orkar din drift flytta fullastad vagn och traktor på någorlunda plan mark? Ett riktigt detaljerat test av driften hade varit mycket intressant!

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

Postat: sön 19 mar 2017, 00:55
av stegmaster
JohannesG skrev:Orkar din drift flytta fullastad vagn och traktor på någorlunda plan mark? Ett riktigt detaljerat test av driften hade varit mycket intressant!

Jajamen det gör den, för det har jag testat.
Körte ca 50m bakåt i lite motlut faktisk(dock inte mycket lut), och den körte hur fint som helst med endast vagnsdriften.
Så har aldrig testat va den verkligen går förr, då den klart av dom branter som jag har med råge.

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

Postat: sön 19 mar 2017, 01:32
av Seb macahan
På min Kesla så bromsar vagnen traktorn. Vill jag ha parkeringsbroms på vagnen aktiverar jag driften för en kort stund utan o sätta den i flytläge. Gällande kraften så är det i så fall mer fäste man saknar ibland. Att inte driften orkar har jag inte varit med om.

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

Postat: sön 19 mar 2017, 08:58
av stegmaster
Seb macahan skrev:På min Kesla så bromsar vagnen traktorn. Vill jag ha parkeringsbroms på vagnen aktiverar jag driften för en kort stund utan o sätta den i flytläge.

Aha, Ja det er vel sådana möjligheter man får om man kan köra funktioner manuelt på traktorens hydraulik, eller??
Min drift går på vagnens hydraulik, samt en el, köreventil, så det sitter bara en liten bytare i hytten, fram/neutral/back, så man kan inte köra nån funktion av driften manuelt.
Men det sitter ju rejäla skivbromsor på vagnen, så aldrig nåt problem vid körning, men som sagt vore det trevligt med en el, handbroms.
Er det bara lite lut, så setter jag bara lasteren i backen så ekvipagen står still, men detta er ju heller inte optimalt. (dock smidigare enn att leta handbromsen nere vid golvet).

Re: Sv: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift

Postat: sön 19 mar 2017, 13:10
av Valfridsson
stegmaster skrev:
Seb macahan skrev:På min Kesla så bromsar vagnen traktorn. Vill jag ha parkeringsbroms på vagnen aktiverar jag driften för en kort stund utan o sätta den i flytläge.

Aha, Ja det er vel sådana möjligheter man får om man kan köra funktioner manuelt på traktorens hydraulik, eller??
Min drift går på vagnens hydraulik, samt en el, köreventil, så det sitter bara en liten bytare i hytten, fram/neutral/back, så man kan inte köra nån funktion av driften manuelt.
Men det sitter ju rejäla skivbromsor på vagnen, så aldrig nåt problem vid körning, men som sagt vore det trevligt med en el, handbroms.
Er det bara lite lut, så setter jag bara lasteren i backen så ekvipagen står still, men detta er ju heller inte optimalt. (dock smidigare enn att leta handbromsen nere vid golvet).


En liten fundering! Jag antar att du har vagnsbromsen på ett uttag kopplat till bromspedalen, skulle det inte gå att sätta ett T på bromsslangen och sätta den ena änden till bromsuttaget och den andra till ett vanligt uttag, då borde väl vagnsbromsen bromsa både med pedalen men du kan även använda den som "parkeringsbroms" med hjälp av en hydraulspak. Jag kan dock ha missat nått i min tankebana!

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

Postat: tis 21 mar 2017, 01:36
av BM-röd
JohannesG skrev:
BM-röd skrev:Håller inte riktigt med på att snäckväxeln är omöjlig att vrida runt, se på en styrsnäcka tex många har gjort illa sig när ratten gjort frivarv. men en växel med hög utväxling kan gå väldigt tungt håller jag med om.

Du tänker på en styrväxel där man har ett drev och en kuggstång. En snäckväxel är inte samma sak, En snäckväxel har en skruv som påverkar ett kugghjul som står 90° i förhållande till skruven.
1489826022_kuggstang-cnc-raw1.3.jpg
1489826022_gear-worm.jpg


Nej! jag menade styrsnäcka och snäckväxel. Men dom går betydligt tyngre att tvinga runt än en kuggväxel men omöjligt behöver det inte vara.

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

Postat: tis 21 mar 2017, 09:06
av JohannesG
BM-röd skrev:Nej! jag menade styrsnäcka och snäckväxel. Men dom går betydligt tyngre att tvinga runt än en kuggväxel men omöjligt behöver det inte vara.

Okej, då ber jag om ursäkt för påhoppet. Kollade lite och det verkar som att en snäckväxel med mycket låg utväxling går att vrida, exempelvis en styrsnäcka, så fel av mig.

Wikipedia skrev:I regel erhålles en stor utväxling, i storleksordningen 10:1 till 100:1, men 4:1 kan förekomma. De drivande kraften kommer från snäckskruven, och snäckhjulet förhindras att rotera när ingen drivning sker (självhämning), om inte utväxlingsförhållandet är mycket lågt och stigningen i snäckskruven stor. Därför lämpar sig snäckväxlar för applikationer med höga säkerhetskrav, såsom vid hängande last.

Re: Sv: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift

Postat: tis 21 mar 2017, 10:42
av stegmaster
Valfridsson skrev:
stegmaster skrev:
Seb macahan skrev:På min Kesla så bromsar vagnen traktorn. Vill jag ha parkeringsbroms på vagnen aktiverar jag driften för en kort stund utan o sätta den i flytläge.

Aha, Ja det er vel sådana möjligheter man får om man kan köra funktioner manuelt på traktorens hydraulik, eller??
Min drift går på vagnens hydraulik, samt en el, köreventil, så det sitter bara en liten bytare i hytten, fram/neutral/back, så man kan inte köra nån funktion av driften manuelt.
Men det sitter ju rejäla skivbromsor på vagnen, så aldrig nåt problem vid körning, men som sagt vore det trevligt med en el, handbroms.
Er det bara lite lut, så setter jag bara lasteren i backen så ekvipagen står still, men detta er ju heller inte optimalt. (dock smidigare enn att leta handbromsen nere vid golvet).


En liten fundering! Jag antar att du har vagnsbromsen på ett uttag kopplat till bromspedalen, skulle det inte gå att sätta ett T på bromsslangen och sätta den ena änden till bromsuttaget och den andra till ett vanligt uttag, då borde väl vagnsbromsen bromsa både med pedalen men du kan även använda den som "parkeringsbroms" med hjälp av en hydraulspak. Jag kan dock ha missat nått i min tankebana!


Jo, det kunne säkert funka på nåt vis.
Min kompis körde bromserna på vagnen med endast et hydrauliktuttag på sin valmet 705 som inte har bromsuttag.
Men att anlita et sådant system som parkbroms känns sådär.
Om man inte mater på något tryck hela tiden, kommer vel trycket rett snabbt synka, och ekvipasjen börja trilla. :???:
Kunne man användt någon backventil för att lösa detta med tryckfall???
Min kompis matade tryck hela tiden vid park, men efter att bromsslangen sprack och tömte hela hydrauliktanken på olja har han slutat med detta. (han märkte inget för kranen sluta fungera, då det inte var så brant att han började trilla.)

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

Postat: tis 21 mar 2017, 11:42
av BM-röd
JohannesG skrev:
BM-röd skrev:Nej! jag menade styrsnäcka och snäckväxel. Men dom går betydligt tyngre att tvinga runt än en kuggväxel men omöjligt behöver det inte vara.

Okej, då ber jag om ursäkt för påhoppet. Kollade lite och det verkar som att en snäckväxel med mycket låg utväxling går att vrida, exempelvis en styrsnäcka, så fel av mig.

Wikipedia skrev:I regel erhålles en stor utväxling, i storleksordningen 10:1 till 100:1, men 4:1 kan förekomma. De drivande kraften kommer från snäckskruven, och snäckhjulet förhindras att rotera när ingen drivning sker (självhämning), om inte utväxlingsförhållandet är mycket lågt och stigningen i snäckskruven stor. Därför lämpar sig snäckväxlar för applikationer med höga säkerhetskrav, såsom vid hängande last.

Tog det inte som ett påhopp.

Re: Sv: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift

Postat: tis 21 mar 2017, 20:23
av eqlazer
stegmaster skrev:...

Jo, det kunne säkert funka på nåt vis.
Min kompis körde bromserna på vagnen med endast et hydrauliktuttag på sin valmet 705 som inte har bromsuttag.
Men att anlita et sådant system som parkbroms känns sådär.
Om man inte mater på något tryck hela tiden, kommer vel trycket rett snabbt synka, och ekvipasjen börja trilla. :???:
Kunne man användt någon backventil för att lösa detta med tryckfall???
Min kompis matade tryck hela tiden vid park, men efter att bromsslangen sprack och tömte hela hydrauliktanken på olja har han slutat med detta. (han märkte inget för kranen sluta fungera, då det inte var så brant att han började trilla.)


Borde kunna byggas på något liknande sätt som Bigabs katastrofbroms, så att man får vanlig broms men kan välja att även aktivera parkeringsbromsen på släpet
http://www.forsmw.se/bigab-utrustning/k ... et-lossnar

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

Postat: tis 21 mar 2017, 21:19
av stegmaster
Om jag fattade rett, så bjuder Kesla på parkbroms som tillval til vagnen, om man köper vagn med navdrift.
Men hur som helst så tycker jag det känns bättre med parkbroms på traktoren, för vagnen bromsar ju inte mycket när den er tom. (om den skulle hålla imot båda vagn och traktor fick det inte vara mycket brant).
Så vil inte legga mange pengar på att endast bromsa vagnen. (altså parkbroms)
Har ju dessutan sett en del valmet 6000 serie med el. handbroms til salu, så det bordet absolut gå att lösa om man vil.
Gissar att Valtra har haft nån ferdig sats til detta, åtminstone tidligare.
Ska höra med Valtra service mek, när kan kommer hem til mig til sommaren och tar service.

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

Postat: tis 21 mar 2017, 21:58
av gnisten83
Undrar om de inte är samma vajer till handbromsen på 6xxx och 6x50 för hydralcylindern på hitech sitter och drar på samma ställe som handbromsspaken skulle suttit

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

Postat: ons 22 mar 2017, 00:04
av Valfridsson
Jag tänkte några varv till på mim idé om att ha två sytem för vagnsbromsen och det blir nog rätt krångligt att få det att funka bra. Att bara sätta ett T på slangen funkar inte, då kommer olja man kör ut i det vanliga uttaget gå tillbaka i bromsuttaget eftersom det är obromsat eller vad man ska säga. Får man till det blir det som stegmaster säger, små läkage som gör att bromsverkan avtar efter en stund och att vagnen många gånger kommer vara för lätt.
Slutsats, jag tror vi lägger ner tanken!

Re: Hur mycket skiljer det mellan rulldrift och navdrift?

Postat: mån 27 mar 2017, 09:34
av Mannfolk
gnisten83 skrev:Undrar om de inte är samma vajer till handbromsen på 6xxx och 6x50 för hydralcylindern på hitech sitter och drar på samma ställe som handbromsspaken skulle suttit



Nej det är den inte! Min cylinder börja läcka så ja öppna den. en sjuhelvetes stark fjäder kan jag säga! :-o