Skogsvagn (Huggarvagnar)

Val av storlek på hydraulvinsch till kranen

12 inlägg 6127 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Val av storlek på hydraulvinsch till kranen

Henrik.E  
#357827 Jag ska beställa en trådlös vinsch från Weimer att sätta på kranen på skotaren men har svårt att bestämma mig för vilken storlek jag ska ha.
http://www.weimer.se/Shop/List/Hydraulv ... 2200/126/1

Skotaren är en Kockum 84-31 och kranen är en Cranab XL 650.
Räcker den som drar 1400 kg eller kommer man ångra att man inte köpte en starkare modell när den inte orkar ?
Orkar en sån dra en rotstock med en längd på tex 5,5 meter med 40 cm diameter ?

Den minsta modellen rymmer ju 5 meter extra vajer och går ju lite snabbare att mata in.

På en mindre huggarvagn kan jag förstå varför man väljer den svagare modellen men hade ni hellre haft en starkare vinsch om ni haft rejälare vagnar/ kranar att montera dom på ?



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Val av storlek på hydraulvinsch till kranen

Vardon  
#357839 Jag köpte den mindre just med argumentet hastigheten. Småspringer man inte brevid kroken går det för sakta. Men som du gissar har jag en klen vagn med så stockar av den storleken får jag ändå inte upp på vagnen.

Men har inte haft möjlighet att provköra än men det kommer nog under julhelgerna...

Avatar Fallback

Re: Val av storlek på hydraulvinsch till kranen

olli  
#357910 Jag har haft 1400 kp winchen i många år, och den är tillräckligt stark i alla lägen. Du kan dra i stort sett vilken stock som helst med den.

Användarvisningsbild

Re: Val av storlek på hydraulvinsch till kranen

Bax  
#357916 Hur funkar det med knippen med många små bitar?

Avatar Fallback

Re: Val av storlek på hydraulvinsch till kranen

Bengt.Svensson  
#357922 Jag köpte 1400 vinschen till min skogskärra. Hos oss är det blockig så jag vinschar mycket. Är stockarna 40-80 cm så brukar jag vinscha en eller två i taget, men under det brukar jag vinscha in hela trädet, funkar bäst om man kan dra med toppen först. Ett träd som är 50 cm brukar jag få dra i två omgångar, grövre i tre eller värsta fall fyra.
Dra knippen funkar också, i mitt fall 3meters massaved. Det är bra om man tänker till redan vid brossling och lägger upp högen så man hyfsat lätt får under vajern.

Radiostyrning är guld värt!

Avatar Fallback

Re: Val av storlek på hydraulvinsch till kranen

Henrik.E  
#357937 Det blev en We-1700. Har man svårt att bestämma sig för vad man ska ha så är väl mittimellanmodellen kanske bäst :smile:
Ringer man dom på Weimer och frågar efter vilken man ska ha så säger dom den största, samma svar från dom som kör skotare.
Dom som kör med huggarvagnar tycker den minsta funkar till allt.
Den största ( We-2200) klarar bara 110 bar också så då lär man strypa trycket.
Dom tre vinscharna ska vara exakt lika förutom olika diam på vajern och olika cc på motorerna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Val av storlek på hydraulvinsch till kranen

Rickard Magnusson  
#815591 Blev du nöjd med den storleken? Jag står med exakt samma funderingar

Användarvisningsbild

Re: Val av storlek på hydraulvinsch till kranen

Mats Nilsson  
#816650 Jag har också 1400 och det har ännu aldrig varit för klent. Går man upp i storlek blir oftast vajern tjockare och den extra tyngden vill jag inte dra på på. Det är tungt nog. Lycka till.

Avatar Fallback

Re: Val av storlek på hydraulvinsch till kranen

Henrik.E  
#816657 Jag säger nog tvärs om.
Jag skulle tagit den största idag. Iaf om jag skulle ha den på en skotare eller större skogsvagn.
Nu har jag inte kvar skotaren idag men vinschen har jag kvar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Val av storlek på hydraulvinsch till kranen

Fredi  
#816789 Jag valde också den största på min huggarvagn, dessutom med större trumma som rymmer 50m 8mm:s vaijer. Ångrar det inte en dag

Användarvisningsbild

Re: Val av storlek på hydraulvinsch till kranen

Rickard Magnusson  
#816849
Fredi skrev:Jag valde också den största på min huggarvagn, dessutom med större trumma som rymmer 50m 8mm:s vaijer. Ångrar det inte en dag

Blev det jag beställde. den största med 50m vajer. så nu går jag och bara väntar på att den ska dyka upp =)

Användarvisningsbild

Re: Val av storlek på hydraulvinsch till kranen

JohannesG  
#816902 Jag har också 2200 modellen och skulle aldrig kunna tänka mig att välja svagare, finns ingen anledning. Skiljer för lite i pris för att var motiverat att snåla och sedan stå där och irritera sig på att vinschen inte orkar.
Tycker man 8mm vajer är tungt så går det köpa syntetlina som är tunnare lättare men med högre brott-styrka. Dock osäker på om Weimer erbjuder det.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).