Sida 1 av 4

Bygga drift på skogsvagn?

Postat: ons 02 apr 2008, 22:16
av snickaren
Hej på er!
Jag har lite funderingar på om det är någon som har byggt sin egen drift på sin skogsvagn?
Har man bara någon som är riktigt duktig på att svetsa, så ska det väl inte vara så krabbigt att byta det ena navet mot en hydrualmotor,
det skulle inte vara så förgjordade dyrt?
Magnus

Postat: ons 02 apr 2008, 22:51
av swe#kipp
Välkommen hit till forumet Snickaren !
hoppas du kan få lite tips och hjälp med din fråga av nån av alla kunniga medlemmar :)

Re: Bygga drift på skogsvagn?

Postat: tor 03 apr 2008, 08:07
av JF
snickaren skrev:Hej på er!
Jag har lite funderingar på om det är någon som har byggt sin egen drift på sin skogsvagn?
Har man bara någon som är riktigt duktig på att svetsa, så ska det väl inte vara så krabbigt att byta det ena navet mot en hydrualmotor,
det skulle inte vara så förgjordade dyrt?
Magnus


Den vanligaste lösningen på drift är robsonhjul. Vet ej om det är speciellt komplicerat, men komponenterna kostar väl några sköna tusingar.

Postat: tor 03 apr 2008, 20:31
av gnisten83
Att sätta dit navmotor ger ju ett mindre ingrepp i vagnen än att spika dit drivrullar.
Kanske mest att tänka på hur slangarna ska skyddas så idiotsäkert som möjligt.

Sen ska de till ett bra tryck o flöde om de ska bli nån vidare kraft värt mödan.

Postat: tor 03 apr 2008, 22:17
av snickaren
Hej på er igen!
Ja trycket är nog ingen fara jag har en sepparat pump till kranen,
det borde nog klara sig med den, kör ju inte kran och drifft samtidigt.
Magnus

Postat: tor 03 apr 2008, 22:58
av Henrik K
2st Black-Bruin motor från tex Valmet 965 skulle nog funka som navmotorer.
Men det kräver en del svetsning och ett par rejäla järnbitar och en kraftig och skyddande slangdragning.
Det är samma bulltmönster på den som på standar fälgar med 400,60-15,5. Men det kommer å kräva bra flöde å tryck.

Postat: lör 05 apr 2008, 18:18
av snickaren
Hej!
Är det något speciellt med Black-Bruin motorer, tänkte bara om det inte skulle gå med några andra?
Finns det någon som har några bilder anntingen om man har byggt själv eller där fanns drifft på vagnen från början?
Kan vara lite skoj att jämföra olika lösningar, när man tittar på en vagn
i vanliga fall kommer man offtast inte ihåg hur dom andra såg ut?
Magnus

Postat: lör 05 apr 2008, 18:37
av Henrik K
BB motorerna har inga roterande delar under frihjul, tar alltså ingen kraft å rulla frihjul.
Dom borde va lätta å få tag på.
Dom passar på standard fälgar 6 161 205

finns säkert fler modeller. SP maskiner har en annan modell.

Man måste ju kolla upp Radiell och axiell belastning.

Postat: lör 05 apr 2008, 20:55
av Ferguson
Har kollat runt lite på internet och tydligen är det Sampo Hydraulics som tillverkar Black-Bruin hydraul motorer.

Någon som vet skillnaden mellan motorerna KTS använder och de som sitter i Valmetaggregatet?

Måste ju finnas många aggregat skrotade.

Postat: lör 05 apr 2008, 21:37
av Henrik K
Googlade lite och som du skrev Fergusson så är det Sampo som för dom.

BB4 Heter motorn som kan va intresant då den har rätt bullt delning och passar på Standard fälgar, men om jag tyder deras diagram rätt så borde den va gjord för max 4 tons belastning.
Och det borde väl räcka igentligen. 4*4=16 ton. Normal huggarvagn 10-12 tons totalvikt och det blir ju 2.5-3 ton per hjul.

Nedan adress klippt ut å klistra in om den inte funkar.

http://www.kgk.se/KGK/Transmission/Blac ... motors.pdf

Postat: lör 05 apr 2008, 21:48
av Ungdomshuggare
Jag har faktiskt haft uppe denna fråga för en mekaniker för skogsmaskiner och sa att vi hade en moheda med 4WD och ville ha band på den och det skulle vara möjligt att göra..

Bör vara väldigt enkelt men fick inte göra det på våran på grund av farsan :cry:

Ett bra tips bara 8)

Postat: sön 06 apr 2008, 16:31
av Morgan Nordin
Vi använder ju de största BB4:orna som förvisso passar i en standard 15,5 tums fälg men vi flyttar disken i fälgen för att få ett annat ET då motorns lagerbelastningen blir för hög annars. F ö finns det flera olika utföranden på frihjulningen så det kan nog bli intressant om man får tag i beggade motorer... :D

MVH

Morgan Nordin, K.T.S

Postat: sön 06 apr 2008, 20:54
av gnisten83
Vilken dragkraft får ni på KTS vagn, och vilket hastighet blir de vid 50min /l och vilket tryck fordas?

Postat: sön 06 apr 2008, 21:37
av Henrik K
En motor är på 800cc / varv. Sen är det rullomkretsen på ett 400,60*15,5 sen är det bara å räkna.

Suttit å kalkylerat lite nu.

800ccm = 0,8L /varv.
Om pumpen ger 50L/min. så får man räkna lite.
Räknar om 50L per minut till timme vilket blir 3000L/h.
motorn behöver 8L för att gå ett varv. 3000/0,8=3750 Varv per Timme.
3750varv/h .
Ett 400,60*15,5 har en diameter på ca 875*3,14=2,8m i omkrets.
3750*2,8m=10500m = 10,5km/h

Alltså så går en motor med 10,5km i timmen vid 50L/min
Serie kopplade så går vagen i 10,5km/h.
Paralellkopplade motorer så går den i 5km/h.

Rätta mig om jag räknat fel.
Justerat nu efter en felräkning i omvandling 800cc till L. 0,8 i stället för 8L.

Postat: mån 07 apr 2008, 00:07
av Ola
Nu kanske jag är trött, men 800cc är väl snarare 0,8 liter än 8 liter.

Så din uträkning stämmer inte.

3000/0,8= 3750 Rpm

Alltså borde vagnen göra strax över 10Km/h

Tror jag som sagt, men nu måste jag verkligen sova.