Sida 3 av 4

Re: Bygga drift på skogsvagn?

Postat: tor 29 jan 2009, 13:45
av Slurfi
Kan du knuffa omkring ekipaget med vagnsdriften?
Det är väl en önskvärd lösning att kunna sitta bakvänd och
knuffa fram hydrauliskt när man lastar.

Re: Bygga drift på skogsvagn?

Postat: tor 29 jan 2009, 18:35
av Masse
Kan föra omkring ekipaget på upplagsplatsen (väg) även om det lutar
lite, men i skogen blir det sällan genomförbart.
Med lite lass slirar det och med mycket orkar den inte. :sad:

mvh Mats

Re: Bygga drift på skogsvagn?

Postat: ons 06 maj 2009, 20:09
av hayabusa 08
Hej.
Ursäkta en kanske dum fråga men om man bygger egen drift hur anpassar man vagnsdriftens hastighet till traktorns hastighet?
Eller det löser sig själv genom att hydraldriften puttar på så mkt den orkar?
Då antar jag att det måste finnas lite säkerhetsventiler eller nåt som släpper igenom oljan när driften inte orkar att driva..

Snyggt bygge föresten. Att få drift på vagnen för 12 000-13 000 är ju verkligen prisvärt.

Re: Bygga drift på skogsvagn?

Postat: ons 06 maj 2009, 20:45
av roten
Ingen dum fråga, undrar jag med.

Re: Bygga drift på skogsvagn?

Postat: lör 16 maj 2009, 19:14
av Masse
hayabusa 08 skrev:Hej.
Ursäkta en kanske dum fråga men om man bygger egen drift hur anpassar man vagnsdriftens hastighet till traktorns hastighet?
Eller det löser sig själv genom att hydraldriften puttar på så mkt den orkar?
Då antar jag att det måste finnas lite säkerhetsventiler eller nåt som släpper igenom oljan när driften inte orkar att driva..

Snyggt bygge föresten. Att få drift på vagnen för 12 000-13 000 är ju verkligen prisvärt.



I teorin är det ren matematik, du betämmer vilken växel du vill att driften skall passa ihop med och kollar vilken hastighet du har vid tex. maxvarv och vilket hydraulflöde du har vid samma varv. Om du sen räkar ut vilka motorer du skall ha för att matcha exakt kommer du inte få någon drivkraft alls innan traktorn tappar fart (slirar), därför får du välja lite mindre motorer (eller växla ner traktorn) för att få tryck.
Jag hittade begagnade motorer och får därför anpassa hastigheten efter vad det blir

Re: Bygga drift på skogsvagn?

Postat: sön 17 maj 2009, 20:34
av gnisten83
Då jag köpte en driven vagn utan pump har jag exprimenterat mej fram till en pump.
Nu har jag bytt kran ett par ggr under resans gång men första pumpen på 36cc räckte bara till
den lägsta växeln.
Sen provade jag med 43cc och nu har jag en 54cc som ger ordentligt fart på kranen och flödet
räcker till 2an och snabben i högläge, lägre växel ger väl endel öppnade av chockventiler :wink:

Re: Bygga drift på skogsvagn?

Postat: mån 18 maj 2009, 19:13
av roten
Är det mest att prova sig fram med pumparna? Känner man då man kör hur mycket skjuts man får från vagnen?

Re: Bygga drift på skogsvagn?

Postat: mån 18 maj 2009, 19:46
av roten
Hur ska man montera pumpen om man har ramstyrning? Kan man ha den på främre delen av draget? Eller kan man köra drivningen på traktorns hydralik? Har en MF och den ska väl ge strax över 60 l/m.

Re: Bygga drift på skogsvagn?

Postat: ons 27 maj 2009, 19:34
av Masse
roten skrev:Hur ska man montera pumpen om man har ramstyrning? Kan man ha den på främre delen av draget? Eller kan man köra drivningen på traktorns hydralik? Har en MF och den ska väl ge strax över 60 l/m.



Om du kan köra drivningen på traktorns hydraulik beror på vad du vill ha hu i kraft och fart, om du vill ha låg fart så kan du få ut hyfsad kraft med den pumpen (med stora motorer) men vill du samtidigt komma upp i högre fart (5-6km/h) får du nöja dig med kanske 900-1000kp, det är inte hälften av vad t.ex Mowi tar ut i kraft (ca 2300-2400kp) har jag för mig, men det gör god nytta i alla fall.
/Mats

Re: Bygga drift på skogsvagn?

Postat: ons 27 maj 2009, 19:41
av roten
Hur låg fart pratar vi då? 2-3 km/h.

Re: Bygga drift på skogsvagn?

Postat: ons 27 maj 2009, 22:32
av Slurfi
Jag tänker mig att i mitt kommande bygge, långt bort men iaf, så kommer jag att använda
vagnsdriften till att knuffa fram ekipaget när jag sitter bakvänt och lastar på.
I det tänkta läget är ju det fråga om extremt låg hastighet men mkt kraft, är det nåt speciellt jag
ska tänka på när jag köper hydmotorer, jag vill helst kunna köra med traktorns egen pump?

Re: Bygga drift på skogsvagn?

Postat: ons 27 maj 2009, 23:12
av totte
Ju större deplacement, ju större kraft och lägre fart. Precis som en stor hydraulkolv går långsammare vid ett visst flöde men ger större kraft. Om du vet flödet i l/min (rättare i cm3 per minut) och dividerar med pumpens deplacement per varv i cm3 så får du fram hur många varv i minuten den ger, oräknat alla utväxlingar förstås, sen beror ju kraften på vid vilket tryck du har det flödet, där tar min kunskap slut. Men det anges väl för motorer vilket vridmoment dom ger vid olika tryck och varvtal. Det är ju vridmomentet som är det intressanta, ett visst vridmoment räknar man sedan om via utväxlingen och slutligen genom att dela med hjulradien i m.

Har för mig att vi plitade ner nåt om det i Verkstan nån gång i vintras eller när det nu var.

Re: Bygga drift på skogsvagn?

Postat: tor 10 mar 2011, 14:01
av jonathanA
Tjenare! har du kört mycket med vagnen? och hur funkar det?

Re: Bygga drift på skogsvagn?

Postat: mån 14 mar 2011, 19:37
av Masse
Jag har inte kört mycket, kanske ca300-400m3.
Det funkar alldeles utmärkt. Inte ett krångel (ta i trä).
Kunde fått vara lite starkare men man får vad man betalar för. Det går ju
att bygga ett eget hydraulsystem (pump + tank) om man vill,
motorerna tål ju 300Bar och jag matar dem med max 190 från traktorn
och då skulle kraften öka från teoretiska 1000kp till 1675kp.
Då är bara frågan, vad ryker sönder först om man maxar allt, hydraulpump, slangar, motorer.......

Jag är nöjd som det är.

/Mats

Re: Bygga drift på skogsvagn?

Postat: tis 15 mar 2011, 09:28
av jonathanA
Roligt å höra att det funkar bra! är det frihjul i dom motorerna?