Skogsvagn (Huggarvagnar)

Farma nio ton driven

6 inlägg 4685 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Farma nio ton driven

ryared  
#340309 Hej alla glada skogshuggare.
Funderar lite på farmas 9 ton vagn med drift. Fått pris på den på 18000 kr ink 500 hjul, två spak on off, winch.
Tänkte eventuellt sätta kranen i trepunkten.
Vill ha iofs en lång kran så jag funderar på att skaffa farmas 8,5 meters kran i stället.
Men kan man ha en så stor kran i trepunkten?
Om man sätter kran i trepunkten så får man ju också nästan ett ton mer att lasta på vagnen och då har man ju en tiotons vagn i stället om man höjer stöttorna lite.
Alternativet är ju och skaffa en 12 tons vagn utan drift och planera körningen lite mer med 8,5 meters kran och fyrhjulsdriven traktor men det blir ju lite dyrare.



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Farma nio ton driven

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#340314 Traktorn blir väldigt lätt i nosen med så stor kran i 3p plus att du behöver flytlägen för att kunna ställa gripen på vagnen

Avatar Fallback

Re: Farma nio ton driven

ryared  
#340315 Ok, tackar för svar.
Även om jag gör ett fäste fram och nyper fast kranen där?

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma nio ton driven

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#340322 Jag själv har takmonterad kran o har den nästan aldrig framåt i skogen just för att de blir omständigt att svänga fram den o gallringar med massa träd runtomkring
Jag får vikten av vridhuset på hytten o deras Jakefäste strax bakom
3punkten blir ännu längre bak + att du bör spänna fast lyftarmarna så de kan röra sig då de rycker o sliter mkt i ojämn terräng

Avatar Fallback

Re: Farma nio ton driven

Ådii  
#340344 Håller nog med gnisten att traktorn blir lätt i nosen och att det kommer slita ganska mycket på lyftarmarna och hela köret. Sen så kommer Farmas 8,5m kran med en fästplatta och inga stödben och Farma själva har inga stödben till trepunkten som tillval på de större kranarna. Så skall du ha kranen på traktorn så rekommenderar jag nog Jake fästen.

Avatar Fallback

Re: Farma nio ton driven

Mikael A  
#340369
ryared skrev:Om man sätter kran i trepunkten så får man ju också nästan ett ton mer att lasta på vagnen och då har man ju en tiotons vagn i stället om man höjer stöttorna lite.

Hur ofta kommer du ej att kunna last fullt pga att du tror lasset blir för tungt för vagnen? Ofta är väl lastarean på vagnen begränsande? Och har du kranen på vagnen så kommer ju typ halva kranvikten på traktorn ändå.
Jag hade satsat på en större vagn om du tycker den är för liten. :smile:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).