Skogsvagn (Huggarvagnar)

Boggieflex

35 inlägg 16867 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Boggieflex

JHL  
#333149
ÅsaNisse skrev:Att öka på bredden på detta sättet innebär ju också att du ökar vikten på lasten. Centrumröret är dock detsamma och ett fullt lass stock är lite jobbigt att hämta när vagnen gått av och man bara har kranen släpande i rörstumpen efter traktorn.
Är vagnen CE-märkt så faller hela konceptet som tillbehörsgrej. Kräver en ny CE-dokumentation och det kommer aldrig att lyckes, med den ökade belastningen.


Om centrumbalken går av är det nog kört vilken boggie du än har...

FTG
Användarvisningsbild

Re: Boggieflex

molnia  
#333165 när jag var förbi montern så hade han inte något pris på den eftersom det är en prototyp. men hans mål var att slutpriser måste vara under 100 000. :shock:

Ja det måste det verkligen, annars lär inte någon kosta på sig denna när de redan har en fungerande vagn. jag tycker det kunde varit smartare att ta fram en hel vagn med flexibelt staket. Då kommer man inte få några problem med ce eller annat.

Användarvisningsbild

Re: Boggieflex

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#383239 Nu har den provkörts lite mer.

http://atlplay.nu/video/vagnen-breddas-under-fard/

Användarvisningsbild

Re: Boggieflex

Aqualize  
#384251 Och som han säger i videon, nu är det inriktat på att göra en komplett vagn då även grinden behöver breddas. Så några problem med CE-märkningen gentemot befintliga vagnar blir det inte då han ju får hantera hela kärran själv.

Avatar Fallback

Re: Boggieflex

Hema  
#384437 Istf breddning av boggien, vad sägs om ett flexibelt grotrede typ?
Bild

Användarvisningsbild

Re: Boggieflex

JohannesG  
#466562 Funderar lite på infästningen av denna "bakända" eller vad man nu skall kalla den. Ser att den sitter med totalt 8 ganska kraftiga skruvar som håller ihop allt istället för ett fyrkantsrör. Detta måste ju vara ganska smart för att passa så många olika skogsvagnar med centralrör som möjligt (detta var ju grund-idén).

Nu till min fråga: Hur är hållfastheten i denna konstruktion jämfört med ett fyrkantsrör med låsskruvar? Vilken dimension och kvalité på skruv bör det vara på en 12tons vag? Funderar nämligen lite själv på att använda denna konstruktion på mitt bygga som jag nu närmar mig att sätta igång med.

Avatar Fallback

Re: Boggieflex

Hema  
#466567 Är inte det där för demonstrationtyp? Att bara ha totalt 8-bult känns i mina ögon klart underdimensionerat?

Användarvisningsbild

Re: Boggieflex

JohannesG  
#466569 Tror inte det är för demo. Har sett andra tillverkare som har samma konstruktion, åtminstone på bankarna, och de är minst lika viktiga. Men jag håller med om att 8skruvar ser lite klent ut. Kanske det dubbla vore lagom.

Användarvisningsbild

Re: Boggieflex

JohannesG  
#466593 Någon som kan detta med hållfasthet som kan räkna på det?
Och hur många ton krävs för att dra av exempelvis en M20 8.8 skruv.

En del plogar är sektionsbyggda och sitter ihop med skruvar, där blir det stora påfrestningar. Även traktorkroppar sitter ihop med skruvar, så skruven är nog inte den svagaste länken. :?:

Avatar Fallback

Re: Boggieflex

Blondin 750  
#466599
JohannesG skrev:Någon som kan detta med hållfasthet som kan räkna på det?
Och hur många ton krävs för att dra av exempelvis en M20 8.8 skruv.

En del plogar är sektionsbyggda och sitter ihop med skruvar, där blir det stora påfrestningar. Även traktorkroppar sitter ihop med skruvar, så skruven är nog inte den svagaste länken. :?:
Jag vill minnas att i teorin ska man kunna lyfta en Valmet 805 med en M10bult av 8.8 kvalité , brottsgränsen för den är drygt 6 ton och Sträckgränsen är ca 80% av det. Reservation för att minnet sviker. [emoji846]

Avatar Fallback

Re: Boggieflex

Blondin 750  
#466608 M20 bult av 8.8kvalitè. Tvärsnittsarea 10mmx10mmx3,14=314mm2
Brottgräns 80kg/mm2 = 314x80=25.120kg
Så om du inte är alltför valhänt med spakarna lyfter man 25 ton med bulten. Sen så ska man ju räkna på hävarmar om det gäller bultförbandet och stöttornas längd och sidokrafter och det är ju svårare att räkna på då det kan variera stort, men det finns säkert någon som kan det också.

Användarvisningsbild

Re: Boggieflex

JohannesG  
#466631 Gängorna tar lite av arean, så får nog dra ifrån lite, annars låter det rimligt.
25ton per skruv blir ju 8x25=200ton, så i teorin borde det nog räcka med åtta. För så mycket som 200tons belastning kan det knappast bli där?

Denna modell av infästning sitter kanske rentav bättre fast på centralröret då det blir en stor klämkraft över en stor yta och inte bara punkter som är vanligt på många kärror med stoppskruvar.

I videon från ATL:s reportage syns att samma infästning används i drift, så det är absolut inte bara för demovisningen på Elmia.

Avatar Fallback

Re: Boggieflex

Hema  
#466712
JohannesG skrev:Gängorna tar lite av arean, så får nog dra ifrån lite, annars låter det rimligt.
25ton per skruv blir ju 8x25=200ton, så i teorin borde det nog räcka med åtta. För så mycket som 200tons belastning kan det knappast bli där?

Denna modell av infästning sitter kanske rentav bättre fast på centralröret då det blir en stor klämkraft över en stor yta och inte bara punkter som är vanligt på många kärror med stoppskruvar.

I videon från ATL:s reportage syns att samma infästning används i drift, så det är absolut inte bara för demovisningen på Elmia.

Även med last på? Ja isf får jag revidera mitt påstående. Men det hade nog inte skadat om den änden som trycks mot centrumbalken har formen av ett fyrkants U.

Avatar Fallback

Re: Boggieflex

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466722 Mja, i bilden är det "bara" 4 av skruvarna som kommer känna av någon last. Klass 8.8 har en sträckgräns 640N/mm2 och det är den som sätter, gränsen. Räkna på brottgräns är inget vidare... Belastningsfallen är dessutom lite mer komplexa än enkel dragning i skruvarnas längdriktning.

MVH
Morgan, K.T.S

Avatar Fallback

Re: Boggieflex

Blondin 750  
#466726 Jag hade hoppats att du Morgan, eller någon annan som representerar konstruktör/tillverkningsskrået skulle fördjupa er och komma med en bättre förklaring än vad jag kan prestera. Att räkna på ett bultförbands raka draghållfasthet är ju relativt enkelt, och även en brytande kraft i det aktuella bultförbandet är ju ganska enkelt att få fram om man bara har kännedom om den utåtriktade kraften som stöttan utsätts för vid fullt lass. Hur räknar man ut den? Alltså, hur mycket kraft åtgår i toppen av stöttan för att "hålla emot" ett fullt lass? Det finns förstås en motverkande kraft i lasset också eftersom boggin är konstruerad som den är, och hur stor del av denna som tar ut sidobelastningen som stöttan utsätts för vet inte jag, det kanske är så finurligt uttänkt att det går jämt upp och att bultförbandet bara behöver hantera dragkraften i centrumröret. Kul är det i alla fall att någon tänker lite nytt.
Och givetvis så ska vi inte räkna på brottgräns, sträckgräns och 3-4 ggr säkerhet är väl det som gäller.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).