Skogsvagn (Huggarvagnar)

Weimer

401 inlägg 146853 visningar 29 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Weimer

rikard_e  
#417165 Vad har du för längd på timret som ligger på?

FTG
Användarvisningsbild

Re: Weimer

loppan  
#417167 4,30-5,20

Avatar Fallback

Re: Weimer

80-90  
#417169 Hur har du fäst dunk å såg på kärran ?? Väldigt trevlig kärra !! Du kommer bli väldigt nöjd !! Se bara till å kolla över slangkopplingar å skruvar !! De va väldigt dåligt fästa på min !! Lycka till å mera bilder vill vi ha

   TS
Användarvisningsbild

Re: Weimer

stegmaster  
#417189
loppan skrev:Nej Nej.Jag får förtydliga mig lite.
Växellåda och pump är anpassade för 1000 varv tappen.
Pumpen ger 78 minutliter vid ca1500-1600 rpm motorvarv när den är placerad på 1000 varvs kraftutag.
Den ger ett flöde som motsvarar ca 3 km i timmen när drivrullarna är i och motorn varvar 1200 rpm

Självklart går det inte att sätta en pump avsedd för 540 rpm på 1000 varva tappen,det skulle bara ge höga oljetemeraturer.
Allt är beräknat för 1000 varvs kraftutag därför att det ger högre frigångshöjd från dragstången då 1000 varvs tappen sitter överst.

Det spelar ingen roll var man har utväxlingen för en pump,det är ingående varvtal på pumpen som styr.
En växellåda avsedd att sätta på 540 tappen är högre uppväxlad än denna för 1000 varvs kraftutag.


Ok, tack for det, det gav ju mening til det hela. :grin:

Min ska vara för 540pto, men tänker köra på 540E, var man får ut 540rpm vid ca 1450rpm på traktor.
Men tänker inte ligga på maks flöde, så hoppas ca 1100 rpm på traktor blir lagom. (om traktoren orkar med att dra pumpen vid detta varv vil säga.)

Avatar Fallback

Re: Weimer

80-90  
#418240 Fått ett problem med pumpen på kärran !! Den vill glida av pto axeln !! Sätter den gott på plats å klarar inte dra av den själv på nått sätt . Men när jag har kört en stund å går ut å kollar så har den åkt bakåt . Hittar inget fel !! Hoppas ni andra här har någon idé som ni kan tipsa om !! Tack på förhand :?:

   TS
Avatar Fallback

Re: Weimer

Robertberg  
#418255 Måste vara något fel med låsningen?? Är fjädern riktig? Löper låstappen fritt som den ska? När du monterat pumpen på traktorn, känner du då att den glappar lite på tappen när du drar fram och tillbaka? Det ska den göra några millimeter.
Har aldrig varit med om att en kraftuttagsaxel släppt om den varit rätt monterad.

Avatar Fallback

Re: Weimer

80-90  
#418257 Tack !! Ska ta å fin känna lite på tisdag kväll !! E inte hemma före då !! Men allt verkar ok kulorna låser som dom ska ?? Känns så iallafall ? Pumpen sitter lite snett men ska inte göra nått det !! Kollar lite å återkommer . Tack för svaret å dina tankar

   TS
Avatar Fallback

Re: Weimer

Robertberg  
#418260 Låsningen är ju en väldigt enkel konstruktion så det borde vara ett enkelt fel tänker jag. Har varit med om att låstappen antingen är smörjtorr eller fastfrusen, och då kärvar.
Har du smort själva tappen? Pumpen ska enkelt glida på traktorns tapp, är det kärvt är det också svårt att känna om allt är okej.
Antar att det finns kedjor eller annan anordningar som hindrar pumpen från att snurra runt runt, kan de ställa till det?
Kul att kunna hjälpa till :)

Användarvisningsbild

Re: Weimer

stegmaster  
#418261 Vet inte hur det ser ut på weimer, men på kesla verkar hela pumpenheten henga i en stång som står fast i 2 hål til tryckstången.
Verkar som denna håller emot snurring och even håller pumpenheten uppe, så inte PTO tappen behöver ta hela tyngden.
Ser dessutan inte ut som pumpen skulle kunne kliva utåt, even om låset var helt borte.
Någon har en bild, hur det ser ut på weimer????

1479076596_img_2391.jpg

Användarvisningsbild

Re: Weimer

Ängagärdet  
#418271 Fimpa kedjan och gör ett fäste som passar mot tryckstångsfästet ordentligt istället. Jag gjorde en hylsa och ett bockat plattjärn ned till pumpen därifrån med en gaffel i änden så man verkligen får en vinkelrät anslutning mot pumpplåten. Tänker om det ska hålla så måste man få bort alla ev. Snedbelastningar på tappen och pumpen.

Avatar Fallback

Re: Weimer

80-90  
#418272 Kunde du ta en bild ?? Tack på förhand :-BD

   TS
Avatar Fallback

Re: Weimer

80-90  
#419637 Ville bara höra hur ni gör med slangar mellan kärra å traktor ?? Tycker det e lätt att dom vill hänga farligt ner !! Jag har försökt fästa med remmar men tycker inte det blir nått spec bra ..

   TS
Avatar Fallback

Re: Weimer

80-90  
#419638
Ängagärdet skrev:Fimpa kedjan och gör ett fäste som passar mot tryckstångsfästet ordentligt istället. Jag gjorde en hylsa och ett bockat plattjärn ned till pumpen därifrån med en gaffel i änden så man verkligen får en vinkelrät anslutning mot pumpplåten. Tänker om det ska hålla så måste man få bort alla ev. Snedbelastningar på tappen och pumpen.

Gjorde som du !!! Blev j bra

   TS
Avatar Fallback

Re: Weimer

martiniholma  
#419640 Såhär gjorde jag. Ett uppånervänd u järn mellan dragstängerna, å ett plattjärn på högkant, lagrat i både över å underkant i u järnet för att följa draget lätt. Funkar bra. Fick inte med slangarna till styrningen, men har aldrig dragit av dom.
Screenshot_2016-11-22-18-03-20-1.jpg

Användarvisningsbild

Re: Weimer

Ängagärdet  
#419648 Vad bra! Har inte fått på min kärra än så det har inte blivit någon bild heller. Ang slangarna så tog jag ett rep ifrån fästet som sitter på kranstolpen, det lyfter upp slangarna bra, och följer med när man svänger med ramstyrningen.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).