Skogsvagn (Huggarvagnar)

Weimer

401 inlägg 146024 visningar 29 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Weimer

JohannesG  
#411427 Grattis! :-BD Hoppas den håller många år och bringar mycket nöje!

FTG
Avatar Fallback

Re: Weimer

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#411428 Ser redigt trevligt ut, lastade inte av traktorn med när han ändå var där? :D

Användarvisningsbild

Re: Weimer

loppan  
#411431 Första intrycket är att jag valt rätt storlek på kärran men med ett nummer större kran än många andra i samma storlek.
Jag har sagt det förut och tycker det än att weimer we 12 an är snarare en 11 tonnare då den är mindre en Kesslas och Mohedas 12 tons.
Men det var ju en 10 tons kärra med stor kran jag ville ha.

Jag skrattade lite när jag gick och tänkte på Farmas drivna 9 tonnare med 6.3 kran som kostade ungefär lika mycket som denna.
Det känns nästan som ett ljusår i skillnad på storlek och även kvalité.
Man får minst en storlek större kärra och kran hos Weimer för samma peng.

Sikten genom frontgrinden är nästan en chock mot hur det var på min gamla Patu kärra.
Lågt placerat vridhus och rundjärn i frontgrinden gör detta
[

Avatar Fallback

Re: Weimer

80-90  
#411436 Vilka spakar valde du ??

   TS
Avatar Fallback

Re: Weimer

alias  
#411439 @loppan:

Grattis till nyförvärvet!!!
Ser ut att vara en fin vagn.

En sak som jag undrar och som jag inte kan utläsa av bilderna, sitter det någon skyddsplåt under hydraulcylindrarna till ramstyrningen?

Hur långt fram sitter vridpunkten på ramstyrningen på denna vagn?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Weimer

loppan  
#411442 @ 80-90,jag valde mekaniska tvåspak för att ha så lite el som möjligt.

@ alias.Nej det sitter ingen plåt under ramstyrningscylindrarna.Detta undrar jag hur det ska gå men det visar sig väl.

Vridpunkten är mitt under kranfoten ungefär.

Användarvisningsbild

Re: Weimer

ananders  
#411469 Grattis och mycket nöje :-BD

Användarvisningsbild

Re: Weimer

sundelius  
#411479 Gott loppan
Den som väntar på något gott ...............

Avatar Fallback

Re: Weimer

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#411493 Menar du detta gott nog tills malvan lastas av :D

Användarvisningsbild

Re: Weimer

sundelius  
#411501
gnisten83 skrev:Menar du detta gott nog tills malvan lastas av :D

Den fick dom ju inte av lastbilen :lol:

Användarvisningsbild

Re: Weimer

Ängagärdet  
#411511 500-50-17 är det på min vagn. Grattis till nyförvärvet! Lite avis på din 7200kran!

Användarvisningsbild

Re: Weimer

loppan  
#411575 7200 är en riktig kran,en 750 kg storsäck åkte med så fint så.

Användarvisningsbild

Re: Weimer

JohannesG  
#411609 We-7200 ser ut att vara Weimers motsvarighet till Mohedas M50 (om någon nu vill göra en sådan jämförelse), fast Weimers är lite längre och starkare även långt ut. :grin: Moheda tappar mycket kraft längst ut.

Vad är det för flöde i vagnens hydraulsystem? Storlek på tank?

Användarvisningsbild

Re: Weimer

JohannesG  
#411610
JohannesG skrev:We-7200 ser ut att vara Weimers motsvarighet till Mohedas M50 (om någon nu vill göra en sådan jämförelse), fast Weimers är lite längre och starkare även långt ut. :grin: Moheda tappar mycket kraft längst ut.

Eller vänta lite nu, 7200 klår även Moheda M60 och på längre räckvidd även M70 i lyftkraft, åtminstone på pappret. :grin:

Det är alltså ett ganska stort hopp mellan We-6700 och We-7200 i styrka. Även om de är ganska nära i längd. Du gjorde ett bra val loppan! :-BD

Avatar Fallback

Re: Weimer

källefall8  
#411744 Ser fint ut! Hade inte Weimer en annan konstruktion på ramstyrningen förut, med leden längre bak? Får man fråga vilket pris-härad vi är i? Är det 200' nivå med tank å allt?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).