Skogsvagn (Huggarvagnar)

Weimer

401 inlägg 146067 visningar 29 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Weimer

80-90  
#391121 Då jag köpte va det inte mycket som skilde mellan farma kts å Weimer !! Det som gjorde att jag valde Weimer va att jag fick mest lull lull för pengarna !!

   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Weimer

loppan  
#391165
Eremiten 74 skrev:Är det så stor skillnad i pris mellan Farma och Weimer ? Skiljer det många procent i pris på Weimers list pris och offert pris ?


Farma 6.3 med 9 tons driven kärra kostar 189.000. Med eget hydr system och winch blev priset 235.000.
Weimer we 10 med 6700 kran kostar komplett med samma utrustning 185.000 fritt hemlevererad.
Då är det även 40 cm längre kran på weimer.

Avatar Fallback

Re: Weimer

Eremiten 74  
#391261 Nog ser Weimer mer pris värd ut. Har du sett kärrorna i verkligheten ? Om inte ta en titt på alla tre.

Användarvisningsbild

Re: Weimer

JohannesG  
#391266 Något att ha i åtanke vad det gäller Weimer We-12:an: lastarean är på bara 2,5m², de flesta andra märkena ligger på 2,7m² eller mer.
Senast redigerad av JohannesG sön 25 sep 2016, 17:41, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Weimer

Hema  
#391359 Det går inte att få 10:an med 500-hjul och/eller med större kran? Tillverkarna brukar va smidiga, men varje tillägg kostar såklart.

Användarvisningsbild

Re: Weimer

stegmaster  
#391404
loppan skrev:[Farma 6.3 med 9 tons driven kärra kostar 189.000. Med eget hydr system och winch blev priset 235.000.
Weimer we 10 med 6700 kran kostar komplett med samma utrustning 185.000 fritt hemlevererad.

Ja, det er voldsomt til bra priser på Weimer. :surp:
Satt och kolladet lite, och ser at själva vagnen inte er spesielt billigt, men all ekstrautrustning er jättebilligt sammanhållt med nästan alla andra.
Til dom i ditt eks. ovan så kostar vel Farma ca 112tkr utan drift, men plötslig 190tkr med drift, medan Weimer kostar ca 140tkr för endast vagn/kran, men komplett drift endast kostar 28tkr.
Farma slår på ca 78tkr för driften medans Weimer klarer sig med 28tkr, hur er detta möjligt??? :shock:
Visserligen er det med broms på farmavagnen med drift, men endå skiljar det rejält, då weimer endast tar 4000kr ekstra för broms.
Even komplett eget hydrauliksystem til endast 11.600kr var rejält billigt.

Användarvisningsbild

Re: Weimer

Ängagärdet  
#391415 Har kört 500fub med min drivna we12 6700 nu, och kan inte säga annat än att jag är helnöjd.

Avatar Fallback

Re: Weimer

80-90  
#391416
Ängagärdet skrev:Har kört 500fub med min drivna we12 6700 nu, och kan inte säga annat än att jag är helnöjd.

Jag har kört ca lika mycket med min 10 ton vagn å det funkar jätte bra

   TS
Användarvisningsbild

Re: Weimer

JohannesG  
#391424 Hur tycker ni att drivningen funkar? Rullarna har ju lite annan form och storlek än till exempel Moheda och Kesla.

Avatar Fallback

Re: Weimer

80-90  
#391426 Har inte nått å jämföra med !! Men måste säga att det e helt otroligt va det drar å skjuter på .. Enda felet är väljaren fram å bak som inte går å låsa i valt läge !! Man måste sitta å hålla in spaken !!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Weimer

Ängagärdet  
#391429 Har ju inget att jämföra med då jag ej kört någon annan drivvagn, med eget hydraulsystem så går den ca 2,5 km/h vid 300rpm på tappen. rullarna har aldrig slirat mot däcken för mig, och har räddat fastkörningar några gånger, sen vill man ju alltid ha mer kraft, jag flyttar ett fullt ekipage med driften om det är jämnt underlag, kommer det en sten eller stubbe ivägen så orkar den inte dra över traktor och vagn själv, inte ens tomme.

Användarvisningsbild

Re: Weimer

JohannesG  
#392225 Skulle det vara möjligt att lägga på band? Eller går inte rullarna ner tillräckligt? Har sett bild på någon Moheda med band och robson-drift.

Avatar Fallback

Re: Weimer

80-90  
#392236 Kan ta å kolla på onsdag å ta några bilder om du vill ??

   TS
Användarvisningsbild

Re: Weimer

JohannesG  
#392237
80-90 skrev:Kan ta å kolla på onsdag å ta några bilder om du vill ??

Gärna det! Är det 10 eller 12 tons vagnen du har?

Avatar Fallback

Re: Weimer

80-90  
#392240 Det är en 10 men tror inte det skiljer så mycket på dom två!! Å enligt dom på Weimer så skulle det gå å ordna så man kunde bruka band ... Men tar bilder å kollar lite :-BD

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).