Skogsvagn (Huggarvagnar)

Rost i vridcylinder

17 inlägg 11818 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Rost i vridcylinder

etxjaan  
#329278 Snodde ditt tips ÅsaNisse, om än i lite modifierad form då jag inte hade någon isotrol inom räckhåll.

Började med att tvätta med rödsprit. Sedan CRC Electronic cleaner tills det verkade helt torrt.
Sedan slipade jag med det finaste slippapper jag hittade i verkstan, korn 240.

Därefter en rostskyddsfärg och sedan nån lite tjockare färg. Sedan gick jag på "gött att hålla i" och lät det därefter stå i några dagar. Sedan honingsverktyget igen. Om det är färgen eller slipningen som har jämnat till är lite oklart men det känns betydligt jämnare i alla fall.
Nu har jag satt ihop det hela med nya tätningar och provkört. Dock utan belastning. Återstår att se hur det funkar med last och hur fort tätningarna slits. Det senare får jag förhoppningsvis inte reda på, på länge. :???:

   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Rost i vridcylinder

ÅsaNisse  
#329339 Du behöver inte känna dig skyldig. Jag bjuder på det.
Lite färg kan göra underverk på många ställen. Hade en vinkelväxel på en slaghack som läckte och ju med det svetsades i porerna desto mer läckte det.
Rengöring och en deciliter lackfärg med lite mjukmedel i så var det tätt. Funkade i nästan 10 år. Sen var resten av slaghacken skrot, men växel tät.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).