Skogsvagn (Huggarvagnar)

Prisvärda Skogskärror nya och Begagnade

23 inlägg 23163 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Prisvärda Skogskärror nya och Begagnade

Blondin 750  
#327565 -70-80talsgrejor håller en helt annan klass på kvalité än dagens produkter, de är byggda i en tid då saker byggdes för att hålla, långt innan begreppet "planerad produktföråldring" var uppfunnet. Därför skulle jag satsa på någon sådan vagn typ Moheda, Rottne eller liknande, tyvärr saknar dessa oftast ramstyrning men det kanske man kan klara sig utan eller bygga om, värt att notera är att dessa sällan är kobenta trots många års tjänst i skogen. Som kranalternativ ser Cranabs äldre varianter ut att stå pall länge, 40 år på nacken och mindre svetsade än dagens nya både billiga -och mellanklasskranar. Så mitt tips är: http://www.blocket.se/kristianstad/Griplastarvagn_59063112.htm?ca=12&w=3

FTG
Avatar Fallback

Re: Prisvärda Skogskärror nya och Begagnade

rikard_e  
#327573 Nu får ni rätta mig om jag har fel, men har hört av en maskinhandlare (opartisk)
att Patu ska hålla bättre kvalité än Kesla som dom bytte namn till senare.

Användarvisningsbild

Re: Prisvärda Skogskärror nya och Begagnade

Drillingson  
#330314 Ni som kanske har erfarenheter av transporter.

Om man får tag på en kärra lite längre ifrån.
Hur får man hem den?Priser?
Frakter är ju generellt hutlösa! 😈


Drillingson

   TS
Avatar Fallback

Re: Prisvärda Skogskärror nya och Begagnade

månskensbonden  
#330405 Kolla under tjänster "transporter" på blocket i det området du köper kärran.
Så gjorde jag och fick min kärra hemlevererad för 100 kr milen plus moms.
10 mil = en tusing plus moms.

Användarvisningsbild

Re: Prisvärda Skogskärror nya och Begagnade

hemhuggare  
#330409 Frakter är generellt Billiga jag skulle rekommendera Liafrakt förresten vart i landet finns du?

Användarvisningsbild

Re: Prisvärda Skogskärror nya och Begagnade

Drillingson  
#330429 Hylte kommun i Halland!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Prisvärda Skogskärror nya och Begagnade

Drillingson  
#333918 Hej!

Nu har vi köpt en Patu Griplastarkärra.

Problemfritt är det inte än . För Starkranen som vi haft tidigare är det bara 2 urtag till Oljepumpen.
På Patun 4-a.
Hörde av någon att man skulle kunna köpa en Adapter som går att omkoppla från 2 till 4-a.
Stämmer detta ? Någon som vet eller har en Ide om detta? :roll:

Drillingson

   TS
Avatar Fallback

Re: Prisvärda Skogskärror nya och Begagnade

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#334062 Grattis! Hoppas du blir nöjd. Jag antar att du kopplade Star-kranen till tipputtaget
och sen hade du retur från manöverventilen(spaken) som satt på kranen. Så kan
du ju koppla ventilpaketet på Patu´n också men eftersom det är fyra slangar är
väl två till ramstyrningen. Dessa kräver ett dubbetverkande uttag. Du kan kanske
kan skaffa en enslids hydraulventil och koppla i serie med det andra ventilpaketet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).