Skogsvagn (Huggarvagnar)

Hyra ut skogsvagn och traktor

6 inlägg 8209 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hyra ut skogsvagn och traktor

sverre_99  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#316876 Funderar på att hyra ut traktor med vagn när jag själv inte använder den. Ärligt talat så står ju grejorna mesta delen på året och jag tänker att det kanske finns en del som har behov av ett ekipage under en kortare tid?

Är det någon som provat på detta? Vilka priser gäller och är det "värt" det med tanke på skador/slitage osv?

/Daniel



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Hyra ut skogsvagn och traktor

jannee  
#316937 Tankegången är nog god men....
Hyra ut till någon du känner väl och som är aktsam + att du verkligen kan lita på personen i fråga är en helt annan sak.
Har själv haft en del prylar ihop med en granne. Inget fel på grannen i.o.f.s. men för fortsatt grannsämja var det bäst att var och en hade sina egna redskap.
Vem körde sönder, vem hade skurit däcket o.s.v?
Hyra ut/dag eller timme - vem räknar och hur?
Risken är stor att det i slutänden kommer att kosta mer, i reparationer, än vad du får in. Normalt är folk inte direkt aktsamma om grejer man hyr in.
Berätta storlek/ålder på traktor/ vagn + övrig utrustning, finns säkert personer på forumet som kan ge dig en ungefärlig prisbild.

Avatar Fallback

Re: Hyra ut skogsvagn och traktor

sverre_99  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317026 Ja det är inga nya grejor direkt, skulle tippa på ett värde runt 60-70kkr. Traktorn är en äldre bm2200 med en 7.5t Weimer efter.

Tänker att det funkar bra för vedhuggare och kanske för köra ut efter en mindre gallring. Men som du säger, det kanske kostar mer än man kan få in på ekipaget...

   TS
Avatar Fallback

Re: Hyra ut skogsvagn och traktor

sverre_99  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317094 Det jag tänkt är uthyrning per dag och någon form av deponi-avgift som återbetalas eller dras av från hyran.
Tex, 800kr + moms per dag/dygn eller 1500kr för en helg med 3000kr som deponi avgift.

Kan detta vara rimligt?

/Daniel

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hyra ut skogsvagn och traktor

Fredrik Reuter  
#317097 Hej,
För några år sedan så hyrde vi en vedmaskin lokalt för att köra årsveden. Vi hyrde samma i totalt tre år (tre helger). Sista året betalade vi inte fullpris för det var bara halv produktion på den. Andra hälften var skruvande!

Jag tror det är en svår balansgång. Du kan inte bara hyra ut till sådana som du vet är noga med grejerna för då blir det ingen uthyrning att tala om. Hyr du ut till alla så får du vara beredd på ständiga bataljer med redovisning och motbevisning om du inte helt enkelt skiter i fel som uppkommer.

Jag kanske låter negativ, vilket jag normalt inte vill göra, men det är något med ekvationen privatpersoner och hyra ut som kan vara lurig.

Avatar Fallback

Re: Hyra ut skogsvagn och traktor

sverre_99  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317108 Tacksam för all input!
Kanske man är lite naiv vad gäller hur hyr-utrustning behandlas... Kanske provar i liten skala med folk man känner först :)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).