Sida 3 av 4

Re: Kranfotshaveri

Postat: sön 08 feb 2015, 20:43
av martiniholma
ÅsaNisse skrev:Vem har levererat och ställt in ventilpaketet? Samma säljare som kranen? Kolla tryck och även om det finns plomberingar. Färg på justerskruv är lika bra som plombering. Är trycken för höga så har du en reklamation att driva.
Nej, det är inte köpt på samma ställe, köpte styrsystemet på Weimers. Dom frågade efter vilken kran jag hade, och skulle ställa in tryck och chocker för den. Jag får nog kolla upp trycket så det stämmer. Tack för tipset!

Re: Kranfotshaveri

Postat: sön 08 feb 2015, 22:32
av gnisten83
Var de ex38 med digistick du har?
Köpte de av Wiemer för ett par år sen till min Fmv 390 och de chockerna o hyuvudtrycksventilen var Enl vad som beställdes.
Känns som en liten kran fot till så stark kran för de är 8 m20 i 300 mm diameter ?
Min har 8 m24 i 350mm fyrkant

Re: Kranfotshaveri

Postat: sön 08 feb 2015, 22:57
av hakans
Inte direkt så stor yta som håller fast ser man om det är 300mm i diameter och ca 1cm brett gjutningmayerial mellan vridhus och fästplattan. Tydligen svagaste punkten. Vad ska du göra nudå? skall vara ett nytt vridhus nu då? :/

Re: Kranfotshaveri

Postat: mån 09 feb 2015, 06:56
av martiniholma
gnisten83 skrev:Var de ex38 med digistick du har?
Köpte de av Wiemer för ett par år sen till min Fmv 390 och de chockerna o hyuvudtrycksventilen var Enl vad som beställdes.
Känns som en liten kran fot till så stark kran för de är 8 m20 i 300 mm diameter ?
Min har 8 m24 i 350mm fyrkant
Det stämmer, alltihopa! Jag tycker också att den kunde varit lite större.

Re: Kranfotshaveri

Postat: mån 09 feb 2015, 07:11
av martiniholma
hakans skrev:Inte direkt så stor yta som håller fast ser man om det är 300mm i diameter och ca 1cm brett gjutningmayerial mellan vridhus och fästplattan. Tydligen svagaste punkten. Vad ska du göra nudå? skall vara ett nytt vridhus nu då? :/
Nytt vridhus är monterat. Nu blir det att köra färdigt vad jag lovat (2-300 m3), sen blir det sparsam körning fram till hösten, då jag troligtvis bytar vagn.

Re: Kranfotshaveri

Postat: mån 09 feb 2015, 07:17
av gnisten83
Kan tillägga att chockerna är inte justerbara utan man får byta fjädrar till rätt storlek, huvudtryckbegränsaren är de dock med insex.

Jämnt draget.... lyckades med konststycket att nästan tappa kranen(fmv360) när jag hörde att de lät konstigt på taket när jag svängde runt kranen.
När jag kollade var de flesta muttrar avslitna från bultarna bara lite gängsallad kvar, ett under inte foten brast i bakkant

Re: Kranfotshaveri

Postat: mån 09 feb 2015, 07:38
av martiniholma
gnisten83 skrev:Kan tillägga att chockerna är inte justerbara utan man får byta fjädrar till rätt storlek, huvudtryckbegränsaren är de dock med insex.

Jämnt draget.... lyckades med konststycket att nästan tappa kranen(fmv360) när jag hörde att de lät konstigt på taket när jag svängde runt kranen.
När jag kollade var de flesta muttrar avslitna från bultarna bara lite gängsallad kvar, ett under inte foten brast i bakkant
Tack för tipset! Ojdå, ja där hade du en god portion tur. Hade kunnat bli en tråkig snabbsänkning där... ;)

Re: Kranfotshaveri

Postat: mån 09 feb 2015, 23:48
av skogshasse
martiniholma skrev:
hakans skrev:Inte direkt så stor yta som håller fast ser man om det är 300mm i diameter och ca 1cm brett gjutningmayerial mellan vridhus och fästplattan. Tydligen svagaste punkten. Vad ska du göra nudå? skall vara ett nytt vridhus nu då? :/
Nytt vridhus är monterat. Nu blir det att köra färdigt vad jag lovat (2-300 m3), sen blir det sparsam körning fram till hösten, då jag troligtvis bytar vagn.[/quote

var är foten inköpt och vad är priset

Re: Kranfotshaveri

Postat: tis 10 feb 2015, 05:19
av martiniholma
Jag köpte den hos Vreten, och den kostade 7500+m. Har en maskinförsäkring som tar alltihopa, med bärgning, kranfot och verkstad.

Re: Kranfotshaveri

Postat: tis 10 feb 2015, 17:34
av bengt.a
Hej halvproffs,svetsar du ihop ramen så den blir stum så kommer den att spricka överallt istället,det är vitsen med en centrumram att den ska flexa.

Re: Kranfotshaveri

Postat: tis 10 feb 2015, 18:38
av halvproffs
Du menar att alla vagnar med dubbelram spricker överallt? Nja, jag känner till några med dubbelram, både fabriks och en hemsnickrad och jag har då inte hört något om det. Den mycket fint hembyggda har inte ens stödben. Som alt kan man ju bulta ihop den. Problemet är att det är så glappt mellan inner och ytterrör så stabiliteten blir lidande.
Finns orken i sommar kommer det att bli fler operationer på vagnen.

Re: Kranfotshaveri

Postat: tis 10 feb 2015, 18:55
av martiniholma
halvproffs skrev:Du menar att alla vagnar med dubbelram spricker överallt? Nja, jag känner till några med dubbelram, både fabriks och en hemsnickrad och jag har då inte hört något om det. Den mycket fint hembyggda har inte ens stödben. Som alt kan man ju bulta ihop den. Problemet är att det är så glappt mellan inner och ytterrör så stabiliteten blir lidande.
Finns orken i sommar kommer det att bli fler operationer på vagnen.
Har liknande planer med min!

Re: Kranfotshaveri

Postat: sön 03 maj 2015, 16:27
av valtra121A
Dubbelramsvagnar har oförtjänt dåligt rykte tror ja, enkelram flexar naturligtvis mer än dubbelram. Har haft båda varianterna o en genomtänkt dubbelram håller väldigt bra! Lite otäckt är det ju med enkelram när man ser hur allt rör sig[WINKING FACE]

Re: Kranfotshaveri

Postat: sön 03 maj 2015, 16:47
av martiniholma
Jag gjorde slag i saken, och bygde om min tidigare i våras. Jag är mycket nöjd med stabiliteten nu. Den är inte helt stum, men bra mycket styvare och stadigare. Om intresse finns har jag fler bilder från byggets gång. Förstärkningen är gjord i fyrkants profiler i 355 kvalitet, som resten av vagnen.

Re: Kranfotshaveri

Postat: sön 03 maj 2015, 18:37
av Blivande snickare
Posta alla bilder du har på bygget! Intresse finns alltid för byggtrådar! :grin: