Sida 2 av 3

Postat: tis 23 maj 2006, 21:14
av kjetilB
björken skrev:
Tror att efterföljaren 405 och dess derivat löser några av minuspunkterna ovan.

/Björken



De første 405 hadde ikke bedre plass bak setet enn 604, men på 455 kunne man velge en spesiell "skogshytte", med plass til føttene når man snur setet.
604, 405 og alle andre små Valmeter med denne smale hytten er suverene i skogen. De har god klaring og er helt glatte under, og den smale frontruten gjør at hytten smyger lett forbi trær. En annen detalj er at nederste stigtrinnet er formet og festet slik at om man kjører på f.eks en stubbe, så vil stigtrinnet svinge inn foran bakhjulet og inn under traktoren, i motsetning til de fleste andre stigtrinn på andre merker som blir trykket inn i bakhjulet. Ett minus med 604 - 405 er at det ikke er skikkelig sperre på framakselen, men jeg liker at sperren bak er en håndspak man trykker ned (iaf 405 og nyere), slik at man slipper og sitte med hælen på sperren og kjøre med håndgass

Postat: ons 24 maj 2006, 13:43
av björken
kjetilB skrev:
björken skrev:
Tror att efterföljaren 405 och dess derivat löser några av minuspunkterna ovan.

/Björken



De første 405 hadde ikke bedre plass bak setet enn 604, men på 455 kunne man velge en spesiell "skogshytte", med plass til føttene når man snur setet.
604, 405 og alle andre små Valmeter med denne smale hytten er suverene i skogen. De har god klaring og er helt glatte under, og den smale frontruten gjør at hytten smyger lett forbi trær. En annen detalj er at nederste stigtrinnet er formet og festet slik at om man kjører på f.eks en stubbe, så vil stigtrinnet svinge inn foran bakhjulet og inn under traktoren, i motsetning til de fleste andre stigtrinn på andre merker som blir trykket inn i bakhjulet. Ett minus med 604 - 405 er at det ikke er skikkelig sperre på framakselen, men jeg liker at sperren bak er en håndspak man trykker ned (iaf 405 og nyere), slik at man slipper og sitte med hælen på sperren og kjøre med håndgass



Jo helt riktigt, hytten är ju liten på alla dessa vilket innebär både för och nackdelar.
Det som är bättre på 405 och senare än 604 tänkte jag mest på fler (lägre) växlar och högre kapacitet på hydraulen.
På 604 är bakhjulspärren traditionell trög pedal...
Som vanligt ser man väl mest nackdelarna med det man har och inte det som fungerar bra...
Vad kör du själv Kjetil?

/B

Postat: sön 26 nov 2006, 09:46
av Trollet

Postat: sön 26 nov 2006, 11:50
av swe#kipp
Fin bild trollet :)

Postat: sön 26 nov 2006, 16:03
av Huggarn
Fin 600 trollet! men blir det inte ett väldans tryck på "dragkroken" när du har boggien så långt bak? jag tänker på viktfördelning! jag provade en 350 boxer med liknande vagn för några sedan! och på den ville framhjulen vara mer i luften än på backen!! :lol: om man inte lastade rätt!!

Postat: sön 26 nov 2006, 18:50
av Trollet
Det stämmer jag kunde skjuta fram boggin en del men vill ha mycket tryck på bakhjulen i utförs backarna på hemvägen.

Postat: mån 27 nov 2006, 17:30
av Trollet
På väg hem i ett vintrigt göteborg 2004.
http://img340.imageshack.us/my.php?image=vinterch0.jpg

Postat: mån 27 nov 2006, 18:28
av Ferguson
Undrar om man får se så mycket snö i vinter :roll:

Postat: mån 27 nov 2006, 19:05
av jonsabonnen
det tror jag inte en får nog va gla om det blir tjäle här i söder i alla fall

Postat: mån 27 nov 2006, 19:15
av sverre_99
Bild från 2005 med gamla bettan. Luftig och fin hytt på den :?

Bild

Postat: tis 28 nov 2006, 07:19
av Trollet
Fint ekipage för den självverksamme.
Hur är det med hydraul flödet?
Måste du använda stödbenen hela tiden eller bara i början?
Ska du skaffa vinch till kranen?

Postat: tis 28 nov 2006, 08:48
av sverre_99
Jag bytte bort den mot en nyare 2200, mest för att jag sprang på en sådan...

Skönt med tät hytt, värme & servo ! I princip samma pengar för en 400 från -68 och en 2200 från -82, helt otroligt egentligen...

Annars funkade 400:an riktigt bra. Flödet räckte till men man märkte ju skillnaden med den nya traktorn. Dock var den lite för lätt när man lastat fullt på vagnen, fick vara ganska bra väg ut om man inte skulle fastna.

Det sitter en kraftuttagsdriven Star-vinch under krantornet, utan den hade det varit svårt i stormskogen ;)

Och ja, vagnen tippar lätt om man inte har lass på, gäller att hålla tungan i rätt mun..

/ D

Postat: tis 28 nov 2006, 12:16
av coldrealety
Sverre_99
Vad är det för vagn du har? Ser att det sitter en FMWkran på.
Är på jakt efter en vagn och har titta på några beg. Mohedavagnar med FMWkranar. Är intresserad av åsikter om den typen av vagn.
Mvh
Lars

Postat: tis 28 nov 2006, 12:46
av sverre_99
Det är en äldre Weimer-vagn, tror det är en 7.5 tons.

Ingen ramstyrning och inga stödben men är gediget byggd så vitt jag kan se. Det är iallafall inga glapp i boggi eller hjul..

Det som jag tror är speciellt med just Weimers (och Mowi !?) är att det är ganska långt mellan hjulen och att boggin är lagrad ganska långt bak (inte mitt mellan hjulen), vilket gör att den är väldigt lätt att dra framåt över stock och sten.. Däremot blir det då lite svårare att backa den tex över en stubbe eller nåt.

Mvh
Daniel

Postat: tis 12 feb 2008, 22:24
av Alos
Här kommer det lite bilder från i sommras när jag körde lite ved både med min (Ford 3000) och med min kompis (Zetor 10045). Detta var innan jag köpte min moheda vagn så det är samma Frama 51d som är på bilderna med ganska duktiga lass. :D