Sida 1 av 2

Ändra hastighet på driven vagn?

Postat: sön 02 mar 2008, 10:58
av Åke Carlson
Har en Valtra 6200 med en HYPRO frontpump och en hydrauldriven Weimer vagn. Min förra vagn drevs med en kraftuttagspump och gick lika fort som traktorns mellan 1 växel. OK.
Den nya vagnen går mellan 2 växel vilket gör att vagen går så fort att ekipaget blir svårstyrt i terräng och att traktorn inte orkar i motlut.
Jag har på snart ett år inte kommi tillrätta med problemen.
Weimer föreslår att jag skall sätta en mekanisk växellåda mellan motorn o drivaxlen. De menar att det inte finns någon hydraulmotor med "rätt"flöde att få tag på.
Ni som vet:
Kan man fördela oljan från den styrda pumpen och på så sätt få en hydraulisk växel?

Postat: sön 02 mar 2008, 12:46
av Henrik K
Vad har du för flöde på front pumpen? vid 1500 varv.
Finns nämligen flödes fördelare men eftersom att ena ska i så fall till tanken å andra ska användas så brukar dom flödes fördelarna som klarar det bli dyra.

Hur är vagnens hydraulik motorer kopplade? Serie eller paralell.
Sitter dom i serie så kan du koppla om dom till paralell å på det viset sänka farten till hälften.

Klarar inte traktorns egna hydrulik å driva vagnen?
Anntar att du har rätt bra flöde på front pumpen men klarar inte traktorns egna hydraulik med å driva vagnen.

Postat: sön 02 mar 2008, 21:13
av gnisten83
Olssons i ellös har flödeskontroll ventiler och prioritetflödesventiler som borde kunna lösa detta problem då de går in och delar flödet ställbart och skickar resten till tank.
Nackdelen med detta är att de blir mera värme i oljan.

Jag antar att du har den stora pumpen till en proccesor så pumpen går inte att minska.
Weimer har väl bara en hydralmotor som driver samma axel som används vid mekanisk drivning eller har jag fel?

Ändra hastighet på driven vagn?

Postat: mån 03 mar 2008, 18:25
av Åke Carlson
Pumpen ger 120 liter vid 1600 varv, 250 i tryck.
Flödet varier upp till ca 1600 varv, däröver är det 120 liter.
En anna fråga. Hur fort kör ni i skogen nu går vagnen ca 5 kmh o det känns väl fort. Helst skulle jag vilja växla vagnen så jag kan krypa fram där det är extra besvärligt men det verkar vara väldigt dyrt att fixa.

Vagnen har bara en hydraulmotor som driver en lastbilsbakaxel.
Alla hästarna behövs när vagnen är full så jag vill inte strypa bort effekt. Vagnen har en lastarea på 2,9 m så med 5 meter stock går det TUNGT.

Postat: mån 03 mar 2008, 19:30
av mixter1
Hej!
skulle det inte gå att få in någon typ av växellåda mellan hydraulmotorn och bakaxeln typ som weimer har? eller blir det för trångt och klumpigt?

http://www.mamut.net/controls/shop/shop ... ias=weimer

kolla under transmissioner växelåda för pump eller växelåda /vändlåda



mixter..

Ändra hastighet på driven vagn?

Postat: mån 03 mar 2008, 19:52
av Åke Carlson
Jo det går men det blir rätt omfattande så jag får köra upp den till fabriken. Dessutom blir det ju en sak till som tar kraft och kan gå sönder.

Postat: mån 03 mar 2008, 19:57
av Henrik K
Men hur är det med traktorn egna hydraulik? räcker inte den till annars ?

Det finns roterande flödes delare som delar flödet på 2 eller 3 dvs en in två ut eller en in och tre ut.
Dom fungerar och tar varken extra kraft eller höjjer tempen på oljan men dom är väl dyra däremot.

Postat: mån 03 mar 2008, 21:53
av gnisten83
Du har mao en lastkännande kolvpump där framme nu.
Går det inte styra kolvpumpens flöde på nåt vis med att minska utvinklingen?
Kanske finns de en möjlighet att använda en vanlig pump med växellåda oxå fast bara till vagnsdriften för att komma runt problemet.

Fast allra bäst hade de nog varit att ha en traktor med drivhjulsberoende kraftuttag så hade kraften kommit jämnt på vilken växel du än lagt i.

Postat: mån 03 mar 2008, 22:17
av Henrik K
Ja om han har en LS kolvpump så behöver han ju bara montera ett LS Ventilpaket å sen styra ventilen med en 3 läges strömbrytare som i sin tur får ström från en potentiometer.
Inga billiga grejjer det heller men det skrotas en hel del skogsmaskiner så beg delar finns ju.

Fartreglering

Postat: mån 03 mar 2008, 23:00
av Åke Carlson
Fantastiskt hur många synpunkter man får på ingen tid alls!
Traktorns hydraulik använder jag till vagnsstyrning o vinch. Tveksam om pumpen räcker för drivningen, traktorn ger 73 liter vid 2200 varv 190 bar, frontpumpen 120 l vid 1600 varv, 250 bar.
Pumpen sitter väl inbygd o jag vet inte om den kan vinklas smidigt. Ska kolla med Hypro!
Elstyrda ventiler verkar smart - då kan man ju ha ett par växlar att välja på men, vad kostar det?
Som framgår är det jag vet om hydraulik inte värt att veta. Jag vill ha utrustning som är enkel o som funkar när jag får loss tid att använda den.

Re: Fartreglering

Postat: mån 03 mar 2008, 23:18
av Henrik K
Åke Carlson skrev:Fantastiskt hur många synpunkter man får på ingen tid alls!
Traktorns hydraulik använder jag till vagnsstyrning o vinch. Tveksam om pumpen räcker för drivningen, traktorn ger 73 liter vid 2200 varv 190 bar, frontpumpen 120 l vid 1600 varv, 250 bar.
Pumpen sitter väl inbygd o jag vet inte om den kan vinklas smidigt. Ska kolla med Hypro!
Elstyrda ventiler verkar smart - då kan man ju ha ett par växlar att välja på men, vad kostar det?
Som framgår är det jag vet om hydraulik inte värt att veta. Jag vill ha utrustning som är enkel o som funkar när jag får loss tid att använda den.




Om jag räknat rätt så har du alltså en front pump med ett Deplacement på 75 och en traktor pump på 33.

Front pump 1600 varv = 120 L

Traktor pump 1600 varv = 53 L Så med traktorns pump skulle du få en halvering av farten.

Det Gnisten menar med vinkling är pumpens flöde.
sitter kolvar i pumpen. i rakt läge pumpar den inget å ju mer kolvarna vinklas desto mer pumpar den.

Postat: tis 04 mar 2008, 13:18
av mixter1
Det var ju ett lite knepigt problem det här, det där du skrev i början att det inte finns någon hydraulmotor med rätt flöde att få tag på vet jag inte om det stämmer, är kanske så att weimer inte har en motor på lager som passar??? Fast byta hydraulmotor torde väl vara ett väldigt dyrt alternativ då den dessutom måste vara större än den du har för att snurra långsammare. Annars så låter ju gnisten 83s förslag med flödesdelare inte så dumt, tror ju inte att du förlorar kraft med en sådan, kraften är ju beroende av trycket och det borde ju inte påverkas, nu vet jag ju inte hur dessa fungerar riktigt, om dom måste ha ungefär samma mottryck på båda portarna för att fungera? I sådana fall så går det ju inte eftersom ena porten skall gå till tank, men det borde ju någon hydraulik kille kunna svara på. 🧠 Då kan man ju leka med tanken att man sätter en flödesdelare där ena porten går till driften och den andra till en elektrisk väljarventil där ena läget går till tank, och där den i andra läget går in på en T-koppling till driften, skulle ju i sådana fall ge hel och halv fart på vagnen. Blev en riktig uppfinnarjocke knåpa ihop bakom lagårn konstruktion det här :lol:

Postat: tis 04 mar 2008, 17:50
av mixter1
såg att jag nog var ute och cyklade lite i mitt förra inlägg när jag sa att kraften inte borde ändras om man ändrar på flödet :oops: testade i ett programm på nätet och enligt det så sjunker effekten i Kw räknat med hälften om man sänker flödet från 120l/m till 60 l/m. för att behålla kraften verkar enda alternativet vara att sätta dit en större hydraulmotor eller en växellåda. och för att halvera varvtalet måste hydraulmotorn vara dubbelt så stor i cc/varv som den gammla. däremot så ändras inte vridmomentet när man ändrar flödet utan det är beroende av trycket.

Postat: tis 04 mar 2008, 18:10
av Henrik K
mixter1 skrev:såg att jag nog var ute och cyklade lite i mitt förra inlägg när jag sa att kraften inte borde ändras om man ändrar på flödet :oops: testade i ett programm på nätet och enligt det så sjunker effekten i Kw räknat med hälften om man sänker flödet från 120l/m till 60 l/m. för att behålla kraften verkar enda alternativet vara att sätta dit en större hydraulmotor eller en växellåda. och för att halvera varvtalet måste hydraulmotorn vara dubbelt så stor i cc/varv som den gammla.


Jo det borde gå å sänka med en Roterande flödes fördelare. men dom kostar pengar dom oxå.

Dom Fungerar ju så att om du kopplar i hop 2 lika stora oljepumpar i serie via axlarna.
skickar sen oljan från front pumpen in i båda.
Ut gångarna sen går en till driften å en till tanken.
På det viset har du inga strypningar eller annat som tar kraft eller bildar värme.

En normal flödes delare stryper ju bara och tar kraft å bildar värme.

Större motor borde finnas än vad Weimer påstår.

Extra växellåda borde oxå annars gå å få dit.

Postat: tis 04 mar 2008, 19:04
av mixter1