Skogsvagn (Huggarvagnar)

separat pump till traktorns kraft uttag

39 inlägg 19948 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22119 Ja äre nån som har en 701a här på forumet eller nån som vet nån som har så vet ni att det finns grejjer här till en vettig slant då... :lol:

   TS
FTG
Användarvisningsbild
massey ferguson  
#24613 räcker traktorns oljeflöde om den ligger vid 86liter vid litte mer än tomgång? :?: till en patu kära

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24616 Skojar du??
Undrar om de inte är för mycket, de flesta kranar vill ha 50-60 lit för normal körning.

Avatar Fallback

Re: separat pump till traktorns kraft uttag

Dalle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119413 Jag har också funderingar på en PTO pump från weimer, mitt ventilpaket har maxflöde på 50 L/min. Dessutom har jag en NG6 ventil till radiostyrningen av vinschen. Frågan är om man nu tar ett pumpalternativ då man har cirka 45 L/min vid 350 pto varv och glömmer att lägga ur kraftuttaget vid körning då man kanske kommer upp i 70 L/min vad händer med systemet då?

NG6 ventilen sitter före ventilpaketet till kranen då den ventilen arbetar kommer det inte finnas någon tryckbegränsning, kan man montera den efter istället och då nyttja kranens tryckbegränsning? Eller ska man köpa en separat tryckbegränsare?

Användarvisningsbild
Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119427
massey ferguson skrev:räcker traktorns oljeflöde om den ligger vid 86liter vid litte mer än tomgång? :?: till en patu kära

Ja herregud.

Avatar Fallback

Re: separat pump till traktorns kraft uttag

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119468 De händer inte så mycket mer än att du skapar mer värme i oljan, så tänk efter före.
Om du ska montera NG6an efter kranpaketet måste du ha en serienippel i paketet som kör ut
"tryckoljan" genom serienippeln och returoljan separtat direkt till tank.
Orsaken till det är att ventilpaketets retursida inte är avsett att utsättas för fullt systemtryck så du kan skjuta
oringar vid tex spakar etc

Avatar Fallback

Re: separat pump till traktorns kraft uttag

Dalle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119470 Ok det stämmer ju att det inte ska vara tryck på returen, men NG6:an tål väl mottryck på retursidan? Kanske bättre att koppla en separat överströmningsventil direkt efter pumpen.

Avatar Fallback

Re: separat pump till traktorns kraft uttag

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119471 Vet inte om den tål det, kan annars vara bättre.
Brukar vara vanligt att man lägger vinchventilen före kranventilen

Avatar Fallback
New holland patu  
#119517
Henrik K skrev:
nutte skrev:
Morgan Nordin skrev:92cc är vad pumpen teoretiskt pumpar på ett varv. 1000cc (kubikcentimeter) = 1 Liter

MN


oki.. men hur många cc är en pump som ger säg 70 l vid 540v då?
jag är inget matte geni direkt :?


det beror ju på om du kör med växellåda imellan som det alltid är då man kör med kraftutags monterad pump.


man kan köra utan växellåda.....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).