Skogsvagn (Huggarvagnar)

separat pump till traktorns kraft uttag

39 inlägg 19954 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

separat pump till traktorns kraft uttag

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21302 va ska man satsa på för pump att sätta på kraftutaget? storlek osv,
har ju precis bytt kran så jag har farma 6.0 nu å det går ju så sakta... har väl en kapacitet på kanske 30-40l i traktorn nu
hur många liter behöver jag? nån som vet? å hur mkt olja ska det gå i tanken (jag kör på traktorns hydraulik nu) för ja måste ju bygga en sån åxå,
nån som vet eller kan rekomendera ngt bra billigt alternativ?



   TS
FTG
Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21304 Tank efter pump. tex 50liters pump = 50Liter tank. är väl å rekomendera.

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21306 Hittade de här på wiemers hemsida, va tror ni om det?


Hydraulsystem Pto

Exempel på en rekomenderad storlek för standardkran

Pumpsats P1 4 900:- (70l vid 540 pto)
Slansats S2 950:-
Tank 45L 2 150:-
Summa 8 000:-

   TS
Avatar Fallback
mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21320 Hej
kan rekomendera HMS hydraulik dom har haft anonns på blocket för en tid sedan. har byggt ett aggregat med 45cc pump samt en 80 l tank till detta. då jag kollade så låg dom väldigt bra i pris på pump och låda till kraftutaget. billigare än wiemer och olsson m.m. ring och prata med dom så hjälper dom dig att räkna ut vad du behöver för grejor beroende på vilket flöde och tryck du måste ha. http://www.hmshydraulic.com/fset.html
dom låg ca 1000-1500 billigare på pump +växellåda 25 kw än dom alternativ jag kunde hitta på nätet. bra service. om man hade några funderingar så var det bara att ringa och fråga så fick man hjälp. har byggt ett aggregat till en vedklipp som ger ca 50-60 l/min vid 350 rpm på kraftutaget. funkar kanon bra. Tanken svetsade jag i hop själv samt att jag hade ett reurfilter liggande. pump + traktorväxel gick på 4557 kr + moms, frakt inräknat. kostar 6650kr + moms hos wiemer t.ex. och då vet jag inte om frakt ingår i detta.
Mixter...

Användarvisningsbild
0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21849 Jag har en Farma 10/65. Köpte pumpväxellåda och en 38cc pump till den från Weimer. det funkar, men med facit i hand skulle man haft en större pump, kanske 45cc.

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21853 Har nog aldrig hör nån klaga på att dom har för stor pump, inom rimliga gränser, lågt mototvarv är rätt trevligt.

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21874
mixter1 skrev:Hej
kan rekomendera HMS hydraulik dom har haft anonns på blocket för en tid sedan. har byggt ett aggregat med 45cc pump samt en 80 l tank till detta. då jag kollade så låg dom väldigt bra i pris på pump och låda till kraftutaget. billigare än wiemer och olsson m.m. ring och prata med dom så hjälper dom dig att räkna ut vad du behöver för grejor beroende på vilket flöde och tryck du måste ha. http://www.hmshydraulic.com/fset.html
dom låg ca 1000-1500 billigare på pump +växellåda 25 kw än dom alternativ jag kunde hitta på nätet. bra service. om man hade några funderingar så var det bara att ringa och fråga så fick man hjälp. har byggt ett aggregat till en vedklipp som ger ca 50-60 l/min vid 350 rpm på kraftutaget. funkar kanon bra. Tanken svetsade jag i hop själv samt att jag hade ett reurfilter liggande. pump + traktorväxel gick på 4557 kr + moms, frakt inräknat. kostar 6650kr + moms hos wiemer t.ex. och då vet jag inte om frakt ingår i detta.
Mixter...



Ja ska kolla me dom få se, men ja vill ha fler tips om det finns vsa :lol:

   TS
Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21905 Har en Sunfab pump på 92cc på min kärra, det lider jag inte av det minsta :) . Är otroligt gott att traktorn bara står och puttrar på tomgång. Så köp en rejäl pump det är min rekomendation.

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21907
Defender skrev:Har en Sunfab pump på 92cc på min kärra, det lider jag inte av det minsta :) . Är otroligt gott att traktorn bara står och puttrar på tomgång. Så köp en rejäl pump det är min rekomendation.



92cc? vad motsvarar det i liter? är det 92 liter eller hur mäts det?

   TS
Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21916 92cc är vad pumpen teoretiskt pumpar på ett varv. 1000cc (kubikcentimeter) = 1 Liter

MN

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21972
Morgan Nordin skrev:92cc är vad pumpen teoretiskt pumpar på ett varv. 1000cc (kubikcentimeter) = 1 Liter

MN


oki.. men hur många cc är en pump som ger säg 70 l vid 540v då?
jag är inget matte geni direkt :?

   TS
Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21974
nutte skrev:
Morgan Nordin skrev:92cc är vad pumpen teoretiskt pumpar på ett varv. 1000cc (kubikcentimeter) = 1 Liter

MN


oki.. men hur många cc är en pump som ger säg 70 l vid 540v då?
jag är inget matte geni direkt :?


det beror ju på om du kör med växellåda imellan som det alltid är då man kör med kraftutags monterad pump.

Avatar Fallback
mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21975 ska du ha ca 70 liter vid 540rpm så antar jag att om man har en normal traktorväxel som växlar upp kraftutaget 1:3.8 så blir det 540*3.8=2052
0.035*2052=71.82l/m d.v.s. 35cc pump om jag nu inte räknar helt galet.

Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21976 Så enkelt är det inte oftast växlar man upp den.

Min pump är på 92cc och har max varv 2200rpm = 200l/min

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21977 sen är ju frågan vilket varv han vill ha på motorn,
540 varv på kraftutaget motsvarar ju typ uppåt 1800-2000 varv på motorn.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).