Skogsvagn (Huggarvagnar)

Försäkra en Kranman

8 inlägg 6142 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Försäkra en Kranman

Holtan  
#287918 Har en fråga om hur man ska gå till väga. Har köpt en begagnad Kranman och vill ha en försäkring på endast vagnen men enligt Folksam finns det ingen produkt som passar.
Är ATV:n försäkrad i Folksam (idag IF) så får man 25 000:- (yttre lösöre) för vagnen..... men det täcker inte inköpet. Har ringt till Länsförsäkringar och då vill de att man ta en helt ny försäkring på hus och ekonomibyggnader, även detta är i Folksam.
Finns det inget bolag som man bara kan försäkra vagnen?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Försäkra en Kranman

Tosca  
#287920 Har du en bensinmotor till hydrauldriften borde du väl kunna betrakta den som motorredskap?
Annars kanske du ska kalla den skylift?

Avatar Fallback

Re: Försäkra en Kranman

Hema  
#287923 Borde inte vagnen ingå i lösöret på gårdsförsäkringen?

Avatar Fallback

Re: Försäkra en Kranman

Edsbo  
#287932 Kunde försäkra min hos dina försäkringar som skogsredskap har jag för mig det benämndes som.

Avatar Fallback

Re: Försäkra en Kranman

Sune_  
#287933 Jag har LF, kontaktade dom och de sa att ja fick höja ersättningsnivån på lösöret vilket ja gjorde.
De försäkrade inte vagnen separat då det inte var något fordon utan ett verktyg eller redskap som gick under samma kategori som tex, hövändare vedklyvar och cirkelsågar.

Avatar Fallback

Re: Försäkra en Kranman

Holtan  
#287955 Super, tackar alla för tipsen.
Ska kolla runt lite om de olika tipsen om försäkringarna

   TS
Avatar Fallback

Re: Försäkra en Kranman

elis  
#287959 Det här med att höja lösöret på jordbruksdelen är otroligt viktigt om man vill kunna skaffa nytt om oturen är framme. Åkgräsklippare, skogsvagnar, verktyg, svetsar, kompressor, jordbruksredskap, ja allt man förvarar och använder ska rymmas i lösöresvärdet. Enligt Dina.
Själv är jag en slarver men jag ska, måste, bättra mig snarast. :-)

Avatar Fallback

Re: Försäkra en Kranman

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#287961 Har sedan länge intrycket att Folksam är lite anti jordbruk,har själv endast varit kund där ett halvår pga en drive,ny bil försäkrad för halva priset sen hade de premie för året så man förstod att de inte va intresserade.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).