Skogsvagn (Huggarvagnar)

Driven Kesla eller odriven Moheda?

197 inlägg 103472 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#274742 Helt rätt val med Keslan, 237 för mohedan odrivet är för mycket tycker jag!

FTG
Avatar Fallback

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

alias  
#274763
Seb macahan skrev:Jag skäms nästan när ni skriver "köpa maskiner som andra byter kalsonger" "snabba ryck", jag framstår nästan som det inte finns någon begränsning alls, detta är drömmar och funderingar som legat och grott i 10års tid och nu har jag möjligheterna, detta är inga nyckfulla beslut som grundats på lite hastiga visioner.
De är inte så snabba egentligen, Jag började mina funderingar ang. byta vagn för 1,5-år sedan. Har velat mellan Mowi Moheda Kesla Palms och Farma. Har kollat alla de olika leverantörerna vid flertal tillfällen under denna gångna tid. Nu hade jag bestämt mig för Mohedan till 99% men fick inte min vagn såld när jag planerade att byta i höstas, nu kom köparen o då gjorde jag slag i saken o bytte. Jag vill nästan ge er lite bakgrunds fakta till detta beslut bara för att inte framstå som Mr rich.
Den vagnen jag köpte för flera år sen gav jag 67tsk för, jag visste inte då att ventilpaketet läckte när den fick lite flöde o tryck, Byta ventilpaket var tvunget, på min traktor så är bakdelen av hytten utformad så det blir svårt att montera både vanliga ventiler och hydraulservo o få en vettig körställning. 1dags körning= 1 vecka ont i rygg o axlar. Bygga om den jag hade tyckte jag blev för dyrt då jag saknar både vinsch, stödben, och elventiler en materialkostnad på minst 65tsk plus arbete 67+65 (132tsk). Då är inte steget långt till en ny vagn tänkte jag i prisklassen 170-200. Nu kostade Moheda lite mer än jag räknat med men jag vill inte lägga halvmycket pengar o kompromissa utan då kan det vara, Moheda skulle det va punkt. På ren chansning ringde jag på en färdigbyggd Kelsa med drift o la ett skambud. Jag visste att vagnen hade ett listpris på 340-350tsk. När säljaren tog mitt bud på 240, ja vad hade ni gjort? Mohedan skulle kostat mig 237 och hade ett list pris på runt 270tsk. Jag begärde 84tsk för min gamla och fick 83tsk. Så det känns liksom som man haft den vagnen gratis plus lite förtjänst, detta i kombo med o få en driven vagn för nästan samma peng som Mohedan utan drift. Då får man vara lite snabb, annars kanske nån på forumet ringt o tagit Kesla´s det var ju inte jättemånga på blocket med den specen.
Känns faktiskt som en hyfsat bra affär men kanske lite dyrare än vad jag räknat med.
Lägger jag sen till att jag hamnade 140tusen billigare än uträknad budget i min skördaraffär så hade jag det utrymmet i kalkylen. Så tänker jag
Sen kan man ju alltid motivera kostnader hit o dit beroende på hur intresserad man är. Hade jag tyckt att det var tråkigt o köra ut min egen skog hade jag lejt bort det i stället o inte lagt en spänn på vagn eller skördare.


Inget illa menat från min sida. Jag bara faschinerades över de snabba besluten. Själv har jag en tendens att vilja väga allt fram och tillbaka flera gånger innan man tar ett beslut - varför det tar lite mer tid.

Handla på - det ska jag också försöka göra (är på jakt efter en begagnad odriven Moheda på 10-12 ton - men rätt objekt har inte dykt upp ännu).

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

Seb macahan  
#274783 Leverans.....mycket nöjd. Inte alls klen, känns riktigt gediget. Kommer mer bilder när det är hopkopplat.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

jonathanA  
#274785 Fan va roligt att höra, har missat denna tråden helt.
Jag kan bara säga vad jag känner, och det är att jag aldrig kommer köra med något fordon i skogen utan drift under lastbäraren. =) Man blir så grymt bortskämd med drivning så jag tycker du gorde helt rätt val, eftersom du ska skota efter skördaren och det ska flyta på lite.

Nackdelen jag ser med min vagn är att bara bakre hjulparet driver, så den klättrar inte över stubbarna utan mer trycker sig över stubbarna. Vilket gör att främre hjulet är halvvägs in i stubben innan den hoppar över.

Det är en av anledningen till att jag är sugen på ett par gamla dåliga skördarband som finns i Blekingeskogarna ;)

Kollade på en sådan vagn på elmia lantbruk i höstas, och tyckte den såg riktigt fin ut.

Grattis till en helt ny värld med drivning =)

Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

totte  
#274786 Ah men så fint då! Nu ser vi fram mot rapporterna från körningen :grin:

stegmaster skrev: totte skrev:Kan ju inte se att nån annan behöver ha åsikter om hur du använder dina pengar, vill du ha grejorna så är det ju slutsnackat.


Er det någon som har det då?? :surp:


Nädå Stegmaster det var inte så jag menade, formulerade det lite dumt kanske. Menade snarare att här är det väl knappast nån som skulle ha såna åsikter.

Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

ss0803  
#274787 Mycket fin vagn, den kommer du bli nöjd med!

Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

jonathanA  
#274788 Ser att du kan börja med att bulta fast alla stöttor.

Annars ser det svinbra ut =)

Avatar Fallback

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

Mikael A  
#274809 Grattis till ett bra köp. Det var ett riktigt bra pris för den vagnen.!!!

Avatar Fallback

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

Fredrik N  
#274819 Hoppla vad vackert.
Och inte är jag avundsjuk heller, inte ett dugg. :roll: :roll:
Grattis till köpet.
Och för två intressanta trådar.

Avatar Fallback

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

OlaE  
#274820 Rena lyxen att skota efter en skördare!

Man har helt annan kapacitet än när man letar manuellhugget virke bland grenar och löv. :grin:

Avatar Fallback

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

alias  
#274834
OlaE skrev:Rena lyxen att skota efter en skördare!

Man har helt annan kapacitet än när man letar manuellhugget virke bland grenar och löv. :grin:


Håller till viss del med dig Ola och till viss del inte alls.

Beror mycket på vem som hållit i sågen eller suttit bakom spakarna.

Personligen skotar jag närapå hellre välhugget manuellavverkat virke än slarvigt maskinavverkat.

Oavsett om virket är avverkat manuellt eller med maskin så brukar det vara mer lättskotat om den som avverkat någonsin också har skotat virke.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

bodaedet  
#274844 Det flyter på Seb, grattis. Jag brukar också göra som du, fundera ett bra tag och väga fram och tillbaka, sen kan det gå snabbt med allt. Kul att du satsar, finns intresse så funkar det mesta.

Avatar Fallback

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#274846 Grattis, där har du nåt att slita på!
Har väl med tagit endel snabba inköps beslut efter att sett nått på annons, då gäller de att inte tveka för då tar nån annan fyndet :)
Däremot lev traktorn stående ett helt år innan beslutet sedan togs att flytta över kran mm till den.
Började tveka efter jag köpt den o var nära att göra som du Seb att köpa en skördare men backade när jag läst om för dyra haverier o att jag ändå inte hade den tiden att köra så mycket pga jobb så tillslut hamnade jag på ett multiverktyg istället ;)

Avatar Fallback

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

OlaE  
#274850
alias skrev:Håller till viss del med dig Ola och till viss del inte alls.

Beror mycket på vem som hållit i sågen eller suttit bakom spakarna.

Personligen skotar jag närapå hellre välhugget manuellavverkat virke än slarvigt maskinavverkat.

Oavsett om virket är avverkat manuellt eller med maskin så brukar det vara mer lättskotat om den som avverkat någonsin också har skotat virke.

MVH
Alias


Visst är det så att man kan dra det åt sina extrema sidor, men en "genomsnittlig" skördarförare utgår jag ifrån.

Jag kör nästan enbart manuellhugget, och det har ibland varit väldigt fin huggning (slutavverkat löv/blandskog i igenvuxen betesmark) där huggaren ansträngt sig för att dra ihop högarna (allt gick som ved, lätt att köra) till lata bönder som inte ens orkat dra ihop massaveden i grangallring.

Men generellt när jag kört virke efter en skördare så ligger virket i lättillgängliga stråk där en annan maskin varit tvungen att komma fram innan, riset ligger i vägarna och högarna är rätt lätta att särskilja sortimentsvis.

Så jag tycker alltid det är kul när man får den möjligheten att skota efter maskin, och nu har Seb macahan en väldigt bra utgångspunkt när det gäller skogsbruket. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

Mannfolk  
#274867 Våjj herrejävlar vilket åk!! ^:)^ ^:)^ :-bd

Liksom splirrans ny :grin:


Sen när du blir van vill du antagligen byta grip men de e sen :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).