Skogsvagn (Huggarvagnar)

Driven Kesla eller odriven Moheda?

197 inlägg 103554 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#275673 Kan hålla med att Trelleborg har bättre grepp i skogen än TM 800!
Har kört med driven Moheda i skogen sen tidigt 90 tal och har inte haft kedjor på traktorn mer än en vinter efter 2000 för att de blev så isigt även i skogen att de inte gick att ta sig fram även med 8wd.
Har du bra sulor runt om kan kedjorna ligga o rosta bakom logen ;)

FTG
Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

Mannfolk  
#275676
Kan hålla med att Trelleborg har bättre grepp i skogen än TM 800!



Vad menar du nu ?

Avatar Fallback

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

mbtrac  
#275683 slirskydd är nog att föredra om man ska va i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

jonathanA  
#275690 Älskar kedjor, speciellt på vagnen.

Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

Seb macahan  
#275700 De är otroliga däck Trelleborg :-bd ^:)^

Ja, något bättre anser nog jag.

Ni är så förbannat roliga när ni sätter den sidan till. Nu ska jag vara lite rolig jag med.
Sarkasm.........Feel it from SEB

Jag ska byta däck o sätta på kedjor, jätte stora o tunga, helst ska man inte se däcken genom alla öglor, slänga den sketna vagnen o kranen som bara har vanligt drag och inte Y-drag, Vad tänkte jag på? När jag gjort detta ska jag kapa ner hytten 2dm o bygga om den till skogshytt med kevlar rutor. Sen har jag köpt en begagnad pansarvagn som jag ska skära ur bukplåten o göra bukplåt av. En ingenjör i Belgien har gjort en ritning så jag kan sätta banden från stridsvagnen på traktorn och hör o häpna även på vagnen. Nu jävlar :lol: :lol:. Traktorn måste jag ju sen sälja eftersom det inte är hydrostat eller turbinkoppling på den. Jag tror jag köper en framända av en Rottne Blonin eller brunett.
Sen ska jag montera en bärgningsvinsch på 15ton i fronten och i häcken på vagnen. Kumminsdiseln från stridsvagnen sätter jag i fronten med en PTO pump för o klara de höga flöden som detta kräver, Jag menar hallå 113min/L. Det är ju nästan som på en grolle. Det ska ju vara lite balle i prylarna eller hur? Jag menar det är ju faktiskt inte en kompromiss från början ELLER?
Hade jag velat ha en skotare så hade jag försökt köpa en skotare, det hade varit vettigare.

Jag känner ganska många som drivit sina skogsgårdar utan driven vagn och skogsdäck mm, dom har en "vanlig traktor" med en ganska enkel vagn. Nu köpte jag lite mer o då måste det bli fulländat eller??? :wink: :wink:

Jag är inte bitter, bara lite full i fan tillbaka.

Skämt åsido, Det är nog bra med både skogsdäck o kedjor om man kan välja, men till detta ekipaget blir det svårt o lösa med tanke på hur allsidig den måste vara. Band på vagnen kanske hade gått, Borde man inte kunna ta större kedjor o spänna runt boggin? Eller kommer man o kavla av dessa.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

stegmaster  
#275706 Ja tydligen er det stor skillnad på terrängen i Norge(västre delen) och Sverige. :surp:
Om nån skulle forsöka köra utan kedjor på vintaren här, så skulle man nog få några konstiga blick efter sig, oavsett hur manga drivna hjul man har.
Ofta er det så brant at vagn med last skjutar hela ekviapasjen iväg med 4wd och piggkedjor på alla hjul, så man reddas av bromsen på vagnen, som nästan er et krav här.
Even snöröjare får köra med kedjor här, funker inte med endast piggar i däcken här.(Inte för at det finns mycket snö, utan för at helt enkelt komma sig upp/nerför på et vettigt sett).

Oftast er ju terrängen som i denna vidoen, så even om man gör lite traktorväger med grävaren så blir det lite vel brant iblant endå. :smile:


[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=gxmtTnYYc1Y[/youtube]

Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

Seb macahan  
#275713 Stegmaster
Jag har sett den videon. Du kan kolla på min video från min gallring jag gjorde för några veckor sedan. Det är typisk terräng i min skog. Sen har vi vissa svårare terränger i Blekinge också men där bor inte jag.

Viss skillnad är det ju.

Det känns inte som man sätter en lärling i maskinen på en sån avverkning som i "din" film ovan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

Mannfolk  
#275714 Förstår Exakt va du menar Seb macahan.

Och komprisser blir aldrig någon höjdare.
Bara att väga vad man vill ha, Själv valde man nog trelleborg om det blev lite mera väg en skog.

Men bukplåtar undertill får ju åka med även fast du röjer snö eller?

Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

Seb macahan  
#275720 Tanken är att det ska bli bukplåtar o grenavvisare. Samt omvänd förarplats. Sen får jag nog vara nöjd. Jag kan inte kränga av nya däck o lägga på styva skogsdäck. Dels för priset dels för komforten på väg. Jag tror t ex inte att det går o röja snö med skogsdäck utan kedjor. O kedjor är Aja baja på den körningen vi har.
Jag har faktiskt funderat på industridäck (typ hjullastare). Dom hade nog funkat till all körning utom just i skogen (tror jag). Har aldrig hört någon som kört med sådana i skog, men med kedjor hade det nog funkat men 80-100 för däcken + kedjor för 40. Jag tror en del glömmer bort att jag brukar ca 50Ha skog, ambitionen om körning på entreprenad gäller främst skördaren och inte alls på heltid utan mer som ursäkt för att det är roligt att köra och har för lite mark för att egentligen motivera inköpet.
Man skulle nog kunna säga att en Bm600 med en 7tons skogsvagn hade räckt. Men detta är mitt största intresse och har lite tagit över det vettiga resonemanget. Därav skördare och driven vagn. Man skulle nog kunna drista sig med o säga att det är redan overkill och overdone så det räcker. Eller hur?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

Mannfolk  
#275721 Roligt med greijjer :grin:

Industri Däcken skulle hålla perfekt. Men Gyllene Tider har en låt som framför industridäckens säsong... :wink:


Har själv kört med Nokian TR2 fyfan.


Kör på med det du har me tanke på omständigheterna :D

Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

stegmaster  
#275722 Om någon här hadde en sådan fin och platt skog som du har Seb, så hadde den genast vore nyodlat til åkermark.
Finns mycket nyodlat åkermark här som er så brant at det nästan inte går at köra med rundballpress. Dels för at man inte kommer fram och kör sönder marken, och dels för at balarna inte riktig vil ligga kvar på marken efter dom släpps från pressen. :smile:

Er inte als avändsjuk på at ni köper bra och fina maskiner, men skogen ni har i Sverige missunner jag er.
Nästan all skogsdrift er så jäkligt svårdrivet här. :sad:

Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

Seb macahan  
#275723 Jag kan ju då tillägga att det är väl ett större problem i södra Sverige. Man planterar igen odlingsmark med skog!
Hade vart intressant o höra en kommentar från dom som gick där för 100år sen o bröt upp stenar med spett o trefoting, kasade och drog undan stubbar o bråte för o kunna odla där. Dom offrade sina ryggar o dagar för att vi ska importera billigt kött från EU. De hade nog varit lite bittra?

Med såna branter som ni verkar ha, är det inte bättre med lunningsvinscar och spel i stället för att försöka köra upp och ner för eländet?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

stegmaster  
#275725
Seb macahan skrev:Med såna branter som ni verkar ha, är det inte bättre med lunningsvinscar och spel i stället för att försöka köra upp och ner för eländet?

Jodå, det har man gjordt i alla år, men numera börjar ju folk bli lite mer lata(+ at man måste lengre och lengre bort för at få tag på virke), så man gräver heller så man kommer til med skördare eller manuellhugger och kör med traktor/vagn.
Dock finns det fortfarandet mange som driver med lunningsvinchar.
Tror jag ca 40år första gången jag såg en skördare "live" (nu er jag snart 50), så det säger ju lite om hur ting endras. :surp:
Själv köpte jag skogsvagn för att slippa skitigt virke. At köra lunningsvirke i vedmaskinen som dragits fram på bara väger er inget som uppskattas kan jag lova. :cry:
Normalt er det inte mange dager med snöföre under en vinter här, och har man sen inte tid just dessa få dager, så skiter det sig, bokstavligt talt. :wink:
Så en grävare er abslut nödvending om man vil köra med skogsvagn, men even för at komma fram med traktor als.
Det finns ju gränser för hur långa spel man ska hålla på med. :wink:

Avatar Fallback

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#275745 Lite trött i huvet igår, jag menade att Michelin XM är halare än Trelleborg

Avatar Fallback

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#275751
gnisten83 skrev:Lite trött i huvet igår, jag menade att Michelin XM är halare än Trelleborg


Kan hålla med om det, bytte själv från TM800 till XM108 och de är halare men även styvare i sidan så de verkar något bättre i skogen.
TM800 däcken är extremt känsliga i skogen, efter ca 6 punkteringar på 10år så har man lärt sig receptet. 1. Förröj med låga(<4cm) eller höga (>20cm) stubbar i stickvägar, 2. inte mindre än 2bar i skogen, 3. använd kedjor så ofta som möjligt.
Gällande kedjor så kör jag med OFA Tapio bak och Hakki fram, kan väl säga att jag föredrar tapio alla dagar i veckan efter som de är relativt enkla att hålla spända.

Överväg om det inte är värt kostnaden för slirskydd du borde kunna hitta två par tapio för under 15000, det är mindre än ett bakdäck kostar.

http://www.nordfarm.se/produkter/slirskydd/item/112-ofa-slirskydd-for-lantbruk

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).