Skogsvagn (Huggarvagnar)

Driven Kesla eller odriven Moheda?

197 inlägg 103445 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#275466 Ljuset ja o sen när han fastnat o sjunkit i nått kärr vill han ha högre o bredare däck på kärran :)

FTG
Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

Seb macahan  
#275467 He he. Ja jag hade nog tänkt det. Jag vet att twin-däck o skog är däckförsäljarnas bästa vän men jag har inte råd o byta. Vi får se hur det går. Vi kör ganska mycket landsväg med maskinen så vill helst ha de sydsvenska däcken på. Jag har ju kört i skogen innan med de däcken o det har funkat.

   TS
Avatar Fallback

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#275470 Körde 5-6 säsonger med Trelleborg twin jordbruksdäck på 805an och där var inte däcket problemet utan fälgen

Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

Mannfolk  
#275472 Jo skogsdäck är inget att ha på väg :grin: Bättre att köra på ren Fälg


Har TM 800 däck på båda traktorerna och vet hur känsliga och tunna de är i sidan,blir fort knipsade av röj stubbar.


Gnisten. Trelleborg Twin bullar inte ut i sidan på samma sätt som ett Radial TM däck.

Avatar Fallback

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#275473 Jagvet av bitter erfarenhet, 4 framhjulspunkteringar sen december på TM 800 som jag har på 6550 som går i skogen nu

Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

Mannfolk  
#275474 Ok. Är det då inte dags för För Diagonal däck med mycket ''fyllning'' :smile:

Avatar Fallback

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#275478 Fyra nya skogsdäck kostar nästan 60 000 i dom storlekarna.... Får leva med detta lite

Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

Seb macahan  
#275641 Jag fick priset 80 när jag frågade. Jag kommer att ha dom däcken, vad jag hört är det ofta kedjorna som sliter med sig grenar som äter däck?. Med drift o rejäl traktor ska jag inte behöva kedjor.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

Karlsson_98  
#275643 Vore riktigt roligt om du kunde filma lite nån dag så man får se ekipaget i bruk! :)

Avatar Fallback

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#275648 Fördelen är att mina är nästan utslitna.....

Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

stegmaster  
#275649
Karlsson_98 skrev:Vore riktigt roligt om du kunde filma lite nån dag så man får se ekipaget i bruk! :)

Håller med, er vel bra ös i kranen med den stora pumpen du har på traktoren?? :grin:

Men, hur går det at köra utan kedjor om vintaren, har du flyttat til Danmark? :wink:
Själv kommer jag inte 100m från var jag bor utan kedjor och tom vagn(inte ens med endast traktoren går det). Jo jag har testat, och det blev baklengestur(utan kontroll) då bromserna inte klarte hålla imot då jag tryckte inn clutchen. 8)

Avatar Fallback

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

mbtrac  
#275658 om det händer att det är så illa , ja då vet jag inte va det beror på,har kört traktorer i skogen i 40 år , så illa är det väl inte, kör så det ryker, mvh mb .sweed

Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

Seb macahan  
#275661 Det är ju så förbannat svårt o få till nån filmning när man samtidigt ska köra. Jag ska göra ett försök när jag skotar i hop den sista veden i veckan. Om det blir så mycket drivkörning kan jag inte lova. Men jag ska göra mitt bästa för o hitta nån bröt med sten o bråte.
Jag bor ju på forntida Dansk mark (Blekinge) :grin: Det måste väl vart därför dom ville ha Skåne o Blekinge, de andra stenskravlet kunde de vara utan :lol: .
Jag vet faktiskt inte om det går nått vidare i snö, men jag skotade ved förra året i 25-30cm snö med en vagn utan drivning och det funkade, nu blir ju vedlass i regel lättare med 3m stock än vad timmer blir, men jag inbillar mig att med drivningen på vagnen borde det funka.

Sen har jag en "hemmasnickrad" teori om just Trelleborgsdäck. På min förra traktor satt där Vredsteindäck och dom var helt värdelösa på snö och is. På "denna" sitter det Trellborgsdäck runt om och när det blir kallt ute så blir dom klibbiga, precis som man smetat in dom med kåda el något liknande. Vi kör snöröjning med ett Drivex 3,2m blad utan både kedjor och dubb åt vägverket och det går kanon. Även förra vintern o vintern innan dess när vi till och med i Blekinge fick lite snö o tala om.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

Mannfolk  
#275664 kedjor skyddar däcken så otroligt. och framförallt så halkar man inte av stubbarna och de förkortar ryggraden 2,3mm/gång :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

Mannfolk  
#275667
Sen har jag en "hemmasnickrad" teori om just Trelleborgsdäck. På min förra traktor satt där Vredsteindäck och dom var helt värdelösa på snö och is. På "denna" sitter det Trellborgsdäck runt om och när det blir kallt ute så blir dom klibbiga, precis som man smetat in dom med kåda el något liknande. Vi kör snöröjning med ett Drivex 3,2m blad utan både kedjor och dubb åt vägverket och det går kanon. Även förra vintern o vintern innan dess när vi till och med i Blekinge fick lite snö o tala om.



De är otroliga däck Trelleborg :-bd ^:)^

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).