Skogsvagn (Huggarvagnar)

Nokka vagn med kran

18 inlägg 15008 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nokka vagn med kran

Jägaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#270627 Hej

Jag är helt ny på detta har köpt en Valmet 455 och är på jakt efter en skogsvagn till den.

Är detta något att satsa på.
Nokka vagn 7-8 ton med grov centumbalk 180x180
Nokka 25 kran ( tror det är kranen som heter Nokka 25 )
Handlaren har inte fått in vagnen ännu så det finns lite frågetecken.

Nu till funderingarna är det något att satsa på en Nokka Vagn med Nokka kran eller skall jag fortsätt leta efter något annat, Vad skall man kolla på när man få se vagnen, svagheter, glapp etc hur kolla man så att den inte är helt slut körd.


//Peo



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Nokka vagn med kran

foton  
#270667 Svagaste punkten på kranarna är längst ner på kranpelaren. Går den tappen av blir det problem.

Användarvisningsbild

Re: Nokka vagn med kran

halvproffs  
#270695 Har själv haft och kört ut 2000fub med en Nokka 20. Inga problem.

Avatar Fallback

Re: Nokka vagn med kran

Jägaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#270707
foton skrev:Svagaste punkten på kranarna är längst ner på kranpelaren. Går den tappen av blir det problem.



Är detta en svaghet i kranarna med att kranpelaren går av, gäller det Nokka kranar eller är det lika med alla kran fabrikat.
Hur skall man kontrollera detta så att man inte råkar ut för ett stor haveri.
Kan man kolla glappet i lederna på något enkelt sätt.

//Peo

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nokka vagn med kran

Seb macahan  
#274358 Är detta aktuellt fortfarande?
Sätt gripen i centrumröret (grip om) prova att dra bommen mot dig och från dig, glappar kranpelaren mot svänghuset så ser du det genom att göra så.

Avatar Fallback

Re: Nokka vagn med kran

4bikes  
#463682 Jeg ble eier av denne her om dagen:

Avatar Fallback

Re: Nokka vagn med kran

valtra a 72  
#463684 Grattis till en fin vagn.

Avatar Fallback

Re: Nokka vagn med kran

4bikes  
#463688 Takk!

Användarvisningsbild

Re: Nokka vagn med kran

stegmaster  
#463709 Grattis til en fin vagn. :-bd

Min kompis har en Nokka(Tume) 9t vagn med en 6,4m kran(ingen drift, men broms finns), som han köpte ny i 1994, och den er fortfarandet som ny, fast det beror givetvis mycket på att kan kör veldig lite med den, dock ser vagnen/kranen rejäl ut.
Det enda jag vet kan klagat på er att den er lite klen i kransvängen.
Detta beror nog på att vagnen er gammal och endast har enkla svängkolvar, tror jag.


Er det el. spaker ochså på din nya vagn????
Eget hydraulsystem, eller ska du köra med traktorens???
Och vilken traktor kommer finnas framför vagnen??

Avatar Fallback

Re: Nokka vagn med kran

4bikes  
#463711 Det er el. prop-spaker, ja (ferdig montert på armlener). Og den er uten eget hydralsystem, så jeg skal bruke olje fra traktoren som er en Valtra 6400.

Användarvisningsbild

Re: Nokka vagn med kran

stegmaster  
#463719 Det kommer bli bra. :-bd
(Beklager at jeg skrev på svorsk, la ikke merke til at du også er Norsk i farten). :oops:
Hvor omtrent i vårt langstrakte finnes du (nord, sør, øst, vest????

Og husk vi liker bilder her, så oppdater gjerne når du kommer i gang. \:d/

Avatar Fallback

Re: Nokka vagn med kran

4bikes  
#463721 Jeg bor i Østfold, men vogna står i Buskerud foreløpig. Må finne en vettug transport. Og jeg har vært på forumet lenge nok til å vite at du også er nordmann ;-) (fra Vest-Agder?)

Avatar Fallback

Re: Nokka vagn med kran

4bikes  
#476614
1507965793_dsc_0369.jpg
1507965852_dsc_0372.jpg


Så har man tagit vagnen ibruk. På andre bilden har man kört fast lite mot en hal stubbe, men det fixade sig med motorsåg og lite tålamod.

Användarvisningsbild

Re: Nokka vagn med kran

JohannesG  
#476621 Orkade inte drivningen på vagnen putta/dra över traktorn? Vilket håll du nu körde åt.

Avatar Fallback

Re: Nokka vagn med kran

4bikes  
#476625 Ekvipasjet var redan i full sväng med vagnen nästan i 90 grader med traktoren, så den gav inte mycke push. Men spann på alla fyra hjulen gjorde den. Det var bara en veg ock det var framåt. Jag fixade problemet med att bygga under venster bakhjulet med skivor fra en lite dryg stokk. "Litt bak, rygge litt. Litt foran, kjøre fram, några gånger. Sen klättrade den lungt över stubben. Det var mycke tømmer til venster for traktoren så jag kunde inte svänga dit.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).