Skogsvagn (Huggarvagnar)

Skyddskläder vid vinschning?

17 inlägg 13498 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skyddskläder vid vinschning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#270484 Hur resonerar ni kring skyddskläder vid vinschning i skogen med vajerkran? Jag har hitintills kört med full huggarmundering, men det börjar bli varmt.

Fördelen med det är att man enkelt kan ta framn sågen och kvista, utan att tulla på såkskyddet. Likadant är hjälm och stålhätta nog användsbart när det svingas stockar i luften.

Hur gör ni?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Skyddskläder vid vinschning?

zeetorg  
#270485 Jag drar bara fram mina stockar så jag tycker att det räcker med stålhätta och en yxa för ev. kvistning.

Användarvisningsbild

Re: Skyddskläder vid vinschning?

T Landström  
#270487 Jag brukar iaf alltid ha hjälm på mig...

Avatar Fallback

Re: Skyddskläder vid vinschning?

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#270489 Hittills sågbrallor, hjälm, stövlar etc. men det beror ju på att man sågat och vinschat vid samma tillfälle.
Klart det blir varmt nu. Har själv bytt på överkroppen vid middagstid pga. värmen.
Hur går det själv? Lev. skall väl vara anmält strax? Klar snart? :???:

Avatar Fallback

Re: Skyddskläder vid vinschning?

tallen100  
#270492 Handskar för att inte sticka sönder händerna :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Skyddskläder vid vinschning?

Äboda  
#270505 Ett par rejäla kängor med stålhätta och likaså rejäla handskar annars bara ett par vanliga arbetsbyxor och kläder efter väder. Huggarbyxorna blir för klumpiga att ha när man jobbar med vinschen.

Avatar Fallback

Re: Skyddskläder vid vinschning?

Hugin  
#270513 Ett faktum, som man kanske inte alltid tänker på vid vinschning är risken för vajerbrott pga stor belastning. - Här hjälper inga skyddskläder!

Riskerna består av den svepande rörelse som kan uppkomma vid brott (med stor kraft). Brottet på vajern kan uppstå varsomhelst utmed längden (nära spelet - nära vinschobjektet, eller någonstans däremellan).

EN säkerhetsdetalj är därför att se till att tillämpa dubbel radie som säkerhetsavstånd för personer som inte nödvändigtvis tvingas uppehålla sig inom området!

Användarvisningsbild

Re: Skyddskläder vid vinschning?

anersimyra  
#270535 Intressant var att på myth Buster se effekten av ett virebrott, de undersökte om historierna om avhuggna lemmar och klyvda kroppar stämde. De hängde upp en griskropp och drog av vajrar på mellan 10-13 mm. Inte vid något tillfälle blev skadorna större än att de givit upphov till rejäla blåmärken, eller några knäckta revben.Största faran är om kroken lossnar och kommer farande, den kan man lätt bli ihjälslagen av. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Skyddskläder vid vinschning?

stegmaster  
#270562 Stämmer bra med egen erfarhet.
Har ryckt av min 8mm wire til 3t vinsjen vid några tilfällen.
Wiren har knappt hoppad til als, ungeför samma som om kättingen släpper et träd.
Säger dock inte at det inte kan vara farligt, men aldrid upplevd det själv dock
Har nästan svårt at tro at kan vara så farligt som man alltid hört, då det finns mycket folk med vinch i skogen här i Norge.
Mycket olycker er det med vinchar (folk blir klemmt vi påkoppling), men aldrig har jag hört nån omkommet av en slyngande wire. :???:
Verkar nästan konstig om man fick sälja vinchar til alla folk(Svenson), om det verkligen er så farligt som man alltid hört. :surp:
Er det någon som vet om tilfällen där det verkligen skett en sådan olycka????

Användarvisningsbild

Re: Skyddskläder vid vinschning?

anersimyra  
#270564 En dödsolycka där kroken släppte känner jag till. Jag drog av bandet till min Ardennervinsch, den föll bara rakt ner i backen. Linor, vilka inte är helt stumma är dock riktigt otäcka om kroken av någon anledning släpper, jag har sett krokar fara nära 20 meter snabbare än ögat hinner följa :shock: :shock: men vajer och helstumma linor händer inte mycket med.

Avatar Fallback

Re: Skyddskläder vid vinschning?

Bengt.Svensson  
#270607 Jag har dragit av wiren några gånger. Vid ett tillfälle snärtade den tillbaka ända till kärran (ca 40 meter) men det såg mest ut som man kastat wiren, inte alls som ett piskrapp. Alla gånger wiren gått av så har det varit runt 1 meter från kroken, förmodligen där snaran brukar hamna när jag vinschar massavedshögar.

Användarvisningsbild

Re: Skyddskläder vid vinschning?

herjman  
#270608 Hur är det med kätting, det har jag hört ska kunna vara värre när den går av?

Avatar Fallback

Re: Skyddskläder vid vinschning?

Mikael A  
#270616 Jag har dragit av wiren ett par gånger med Star winchen jag har på huggarvagnen, men toppen har väl bara hoppat tillbaks några meter och lagt sig på marken. Man blir väl mest rädd pga smällen när wiren går av och av att hela ekipaget rycker till när spänningen plötsligt släpper.
Det bästa sättet att undvika wirebrott är ju att inte dra allt vad winchen orkar utan gå tillbaks till stocken/stammen om den fastnat och flytta den en lite bit.

Avatar Fallback

Re: Skyddskläder vid vinschning?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271546 I lumpen var de som Hugin skriver de som gällde som sanning, de roliga i de var att underbefälet på bärgningsbandvagnen hade befäl över bärgningen o skulle se till att inga obehöriga fanns i vajerns riskområde, dvs befäl oavsett grad o annat löst folk fick hålla sig undan medan vi drog....
25mm vajer o 20 tons dragkraft enkelpart o block för koppla 4:1 dvs 80 tons dragkraft :)

I offroad sportens värld där de vinchas enhel del gäller att vi ska ha en vinchmatta liggande på vajern för att den ska slå ner i backen vid brott men många har syntetrep istället o slipper mattan då.
Dessa vinchar drar oftast mellan 4 o 5 ton enkel part

Användarvisningsbild

Re: Skyddskläder vid vinschning?

anersimyra  
#271554
gnisten83 skrev:I lumpen var de som Hugin skriver de som gällde som sanning, de roliga i de var att underbefälet på bärgningsbandvagnen hade befäl över bärgningen o skulle se till att inga obehöriga fanns i vajerns riskområde, dvs befäl oavsett grad o annat löst folk fick hålla sig undan medan vi drog....
25mm vajer o 20 tons dragkraft enkelpart o block för koppla 4:1 dvs 80 tons dragkraft :)

I offroad sportens värld där de vinchas enhel del gäller att vi ska ha en vinchmatta liggande på vajern för att den ska slå ner i backen vid brott men många har syntetrep istället o slipper mattan då.
Dessa vinchar drar oftast mellan 4 o 5 ton enkel part
Det var själva piskkraften de undersökte på myth Buster, de riggade för att maximal snärt skulle uppstå efter brottet. Men det blev som sagt knappt synbara märken på griskroppen, kroppen rörde sig endast av vajerns tyngd. Det farliga med syntet är att " snålvargar " köper billig nylonlina, den kan snärta rejält. Jag drog av en 24 mm nylon en gång, den snärten hade garanterat knäckt ett ben, men huggit av det från kroppen hade det inte.. :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).