Sida 1 av 3

Fastmontera Vagn

Postat: tis 12 feb 2008, 10:36
av Alos
Som rubriken lyder så tänker jag "Fast" montera vagnen i traktorn så att jag kan ta bort framaxeln på denna . sedmera komer svängen att skötas av vagnsstyrningen så att den kommer att bli midje styrd .. det som är problemet nu är att jag måste komma på en lösning till midjan så att vangen kan luta "tippa" så är det någon som har en sprängskiss på en midja till en Lillnalle . eller något liknade så vore jag glad .. kom gärna med komentarer till bygget .. Vagnen i fråga är en 8t moheda med FMW 230 kran . Och traktor är en Ford 3000 års 69 :D

Mvh //A

Postat: tis 12 feb 2008, 20:12
av Henrik K
om du nu tänker å använda vagnens vagnsstyrning till åstyra hela ekipaget med å är det väl bara å fimpa dragstången å svetsa dit ett kraftigt rör i stället. och sen montera en ram från bakkant på motorn överbakaxlen å sen ner till ett ytte rör utanpå det andra. Trot knappt att du behöver ha bussning. tar du rör på ca 50cm längd och en diameter på uppåt 20cm så är det så stora ytor så det kommer å ta lång tid innan det slits upp. bara å smörja det väl å hyffsat ofta.
I gentligen tycker jag oxå att du bör testa dina funderingar innan du genomför dom.
Sätt fast traktorn provisorikst i vagns draget på bästa sätt å sen ta bort dina framhjul på traktorn å test kör.
för man vet ju inte hur det kommer å bete sig med svängningen och med belastningen.
Du kan ju testa så här: kloppla vagnen, gör ett enkelt men kraftigt fäste till tryckstången på draget, montera tryckstången och dra ihop den och sen svetsa dit även två provisoriska stag till vadera hydraularms fästen.
nu kan du ta bort dina framhjul och testa lite hur det känns.

DETTA ÄR INTE NÅGRA TESTER SOM JAG TAR PÅ MIG ANVSARET FÖR OM NÅGOT SKULLE GÅ SÖNNDER!!!endast för ägarens ska få lite ìder om hur man kan göra å testa sig fram.

Nu är ju både vagn o traktor i mindre storlek så visst det borde hålla.
Men du kommer att bli tvungen till å använnda skarpskor eller aggresiva piggkedjor för du får större tyngd på bakhjulen. Det kräver större friktion mot marken för å ta sig över hinnder.
En normal skotare som du lägger ur vagnsdriften på kommer inte så långt ut i skogen innan du fastnar.....

Postat: tis 12 feb 2008, 21:08
av Alos
Nej det är sant att framkomligheten inte kommer att vara den bästa men jag tror att den kommer att ta sig fram bättre än med framdäcken kvar och jag har fin mark som är hyffsat plan . jag såg tidigare en db på blocket som har gjort så ..
Jo det är klart att det ska bytas dragstång mot en annan .. jag förstår din tanke på hur jag ska använda mig av rör med olika dim som går in i varandra .. men frågan är den hur ska jag göra en låsning så att dom inte glider ut ur varandra. taksam för en skiss eller ritning på din tanke .
Varför tror du inte att det kommer att fungera med svängen är detta pga försvag sväng eller ?

Postat: tis 12 feb 2008, 21:28
av Fredrik Reuter
Hej,
Intressant bygge!
Tänk på att kolla så vagnsstyrning verkligen kommer hålla för belastning, speciellt med tanke på att det kan vara konstruerat för en krok som ska kunna leda åt de flesta hålla, tar man bort den leden kanske krafter skapas som inte vagnsstyrningen är avsedd att ta hand om.

En teori bara...

Och glöm inte att kameran när bygget kommer igång!

Postat: tis 12 feb 2008, 21:59
av Henrik K
en bild på din nuvarande vagns drag/styrning skulle va intresant å se.
du får ju en neråt brytande belastning på den i så fall med motorns överhäng....

Hur jag tänkte mig din led..Bilden delvis genomskuren men du förstår säkert hur jag tänkt mig.
Funkar ungefär likadant som på dragöglor.
Bild

Postat: tis 12 feb 2008, 22:27
av Ferguson
För att få absolut bästa stabilitet i midjan skall du använda koniska bussningar eller koniska rullager.
Så monterar du en stor mutter i ena änden så du kan spänna.

Ett hjulnav är ju en inspirationskälla.

Hur långt bak sitter din vagnstyrning?
Sitter den allt för långt bak vill den nog lägga sig vid skarpa svängar.

Förstår varför du vill kunna höja och sänka fronten på traktorn men man kan även göra maskinen lite "uppnosig" även om den är fast.

Postat: tis 12 feb 2008, 22:48
av Henrik K
Ferguson skrev:För att få absolut bästa stabilitet i midjan skall du använda koniska bussningar eller koniska rullager.
Så monterar du en stor mutter i ena änden så du kan spänna.

Ett hjulnav är ju en inspirationskälla.

Hur långt bak sitter din vagnstyrning?
Sitter den allt för långt bak vill den nog lägga sig vid skarpa svängar.

Förstår varför du vill kunna höja och sänka fronten på traktorn men man kan även göra maskinen lite "uppnosig" även om den är fast.


Självklart Koniska lager är ju bäst. allt är ju en frågan om hur mycke han vill lägga i pengar...

Postat: tis 12 feb 2008, 22:59
av nutte
Henrik K skrev:
Ferguson skrev:För att få absolut bästa stabilitet i midjan skall du använda koniska bussningar eller koniska rullager.
Så monterar du en stor mutter i ena änden så du kan spänna.

Ett hjulnav är ju en inspirationskälla.

Hur långt bak sitter din vagnstyrning?
Sitter den allt för långt bak vill den nog lägga sig vid skarpa svängar.

Förstår varför du vill kunna höja och sänka fronten på traktorn men man kan även göra maskinen lite "uppnosig" även om den är fast.


Självklart Koniska lager är ju bäst. allt är ju en frågan om hur mycke han vill lägga i pengar...


Det går att hitta skapligt rejäla koniska lager på bilskrotar... om man vet vart man ska leta :lol:

Postat: tis 12 feb 2008, 23:13
av Alos
Jag har min vangstyrning ganska precis under grinden . men jag kan ju själv bestämma hur långt det ska vara till den genom att korta "dragstången" . jag behöver inte kunna tillta traktor delen utan den kommer att vara stum .. koniska lager kommer det troligen inte att bli. vagnen går mest med ved och lite sågtimmer till bysågen så kanske brukstiden kommer att vara max 100tim per år . så jag tror inte att det kommer att vara nödvändigt med lager..
Tack för din ritning men skulle vilja att du gjorde den lite mer utför lig hur traktor resp vagn ska monteras . försår inte riktigt hur du menar nu .. självklart kommer at det att komma bilder på bygget ..

Tack så mycker för visat intresse.

Mvh // A

Postat: tis 12 feb 2008, 23:43
av Henrik K
Bild

Postat: ons 13 feb 2008, 10:51
av Alos
Okey trög som man är :shock: .. men nu fattar jag .. :lol:
Det dära var en mycket bra ide som jag kommer att använda mig av Tack så mycket.
Någon som vet vart man kan få tag på en billig hydraul pump till Ford 3000 ? ev pump att frontmontera.

Mvh// A

Postat: fre 15 feb 2008, 16:45
av Anders_S
om vill undvika att ekipages ska lägga sig i en sväng så bör du placera rotationspunkten så långt fram som möjligt (naturligtvis).

Jag är också lite intresserad av liknande byggen efter att sett den på blocket. Personligen skulle jag inte ge mig på det utan att ha en vagn med drivning på. Likaså skulle jag se till att ha en ordentlig markfrigång.

Precis du antydde så tror inte jag heller att du behöver några lager, ska du ha några så räcker det med någon form av glidlager.

Om du vet vad saker och ting väger samt var tyngdpunkterna ligger så är det lätt att räkna ut var draget måste ligga för att den inte ska riskera vika sig. Kanske är det så att du måste ballasta den fram, jag skulle dock inte tro det.
Själv så skulle jag göra ett bärande underrede av stålplåt til traktorn så den blir o-öm undertill. Man ska våga ge sig in i vilken teräng som helst utan att vara rädd att skada ekipaget.
I ditt fall så var ju inte terängen något problem vilket gör mig lite frågande till varför du vill göra en sån här konstruktion.

Postat: fre 15 feb 2008, 17:14
av nutte
Lägger in lite ide bilder :lol:
Bild



Bild



Bild

Postat: fre 15 feb 2008, 17:49
av Anders_S
bra med bilder! Den där blå-gula har jag sett. Dock så skulle jag inte bygga en sådan konstruktion utan 6-hjulsdrift.
Verkar vara lite låg markfrigång också på den.

Postat: fre 15 feb 2008, 20:49
av Alos
Jag tror att ja kommer att få betydligt bättre framkomlighet med den efter som jag inte kommer att behöva tvinga framhjulen över stock och sten ..
När jag sa att jag hade ganska fin mark så menade jag att jag inte har en massa raviner och så som jag måste ta mig över .. Däremot så har jag naturligtvis lite sten och "knölar" , samt att det skulle vara roligt att se om man kan ro det i land.. Dock så havererade hydruliken idag så har lite att gör ändå .. :D