Sida 1 av 1

SKOGSVAGN

Postat: tis 18 feb 2014, 14:00
av luspen
Fick min nya mowivagn häromdagen och det såg bra ut. Men min fråga är vilken slang som är tryck och retur till kranen, finns ingen märkning på vare sig slangar eller ventilpaket enda skillnaden är att den ena hankontakten har en förlängningsmutter så metalldelen är ca 4 cm längre än den andra. ventilpaketet är ett 2-spak el on off. slangarna till vagnstyrningen är det ju ingen fundering på dom är lika och ska på dv uttag.Den med förlängd metalldel sitter på vänstra sidan på ventilpaketet och den andra på höger sida. Bättre att fråga än att koppla fel. Skivbromsen ska enligt instr.boken gå att ansluta till ev-uttag men det står inget om att det behövs tryckreducering, vågar jag göra det? maxtryck på traktorn 190 bar. Någon som har nåt liknande eller som vet? tacksam för svar.

Re: SKOGSVAGN

Postat: tis 18 feb 2014, 16:48
av Morgan Nordin
Kan inte vara ngn vidare instruktionsbok om inte dessa uppgifter finns där...

Rätt säker på om du tittar NOGA på ventilpaketet där ledningarna från traktorn är anslutna så kommer du förmodligen hitta bokstäverna "P" och "T" ingjutna. Gissar iofs att "förlängningen" är en backventil och bör då vara P ledningen.

MN

Re: SKOGSVAGN

Postat: tis 18 feb 2014, 19:21
av luspen
Hej Morgan och tack för svaret! Håller med om att det inte är så bra instr.bok när det inte står vilken slang som är tryck och retur, man borde åtminstone ha märkt upp slangarna tycker jag. Har kollat ventilpaketet och där står inga P OCH T men det sitter på en plåt som är 25 x 15 cm, man kanske ska bulta loss den och kolla om där står något på baksidan.

Re: SKOGSVAGN

Postat: tis 18 feb 2014, 19:54
av stektlök
Jag hade också lite problem med att se vilket som var retur..... alla var juh hanar !!! Jag böt returen till en hona istället så nu slipper jag tänka för det kan juh va jobbigt ibland ha ha ha

Re: SKOGSVAGN

Postat: tis 18 feb 2014, 20:25
av luspen
Haha ja tänka kan vara lite jobbigt ibland. Jag tänkte göra som dig och byta hanuttaget på returen till en hona, blir ju ganska bra det när returuttaget på traktorn är hane.

Re: SKOGSVAGN

Postat: tis 18 feb 2014, 20:32
av Brickan
buntband funkar också.

Re: SKOGSVAGN

Postat: tis 18 feb 2014, 20:36
av luspen
Buntband funkar säkert det också så länge dom sitter kvar annars tror jag att färgmärka kopplingarna är säker metod.

Re: SKOGSVAGN

Postat: tis 18 feb 2014, 21:06
av stegmaster
luspen skrev:. Skivbromsen ska enligt instr.boken gå att ansluta till ev-uttag men det står inget om att det behövs tryckreducering, vågar jag göra det? maxtryck på traktorn 190 bar. Någon som har nåt liknande eller som vet? tacksam för svar.

Har du inte bromsuttag på traktoren så ska du INTE bara koppla til et "tipputtag" utan en reducerare.
Brukar vara makstryck på ca 140bar på bromsen.
Dessutan er det vel olagligt att köra på offentlig väg med bromsen til vagnen i "tipputaget".(Åtminstone er det så i Norge).

Re: SKOGSVAGN

Postat: ons 19 feb 2014, 00:28
av Valfridsson
Nu får nån rätta mig om jag har fel så kanske jag lär mig nått också! Är jag osäker så brukar jag prova och än så länge har jag inte förstört nått ventilpaket, men givetvis så är det låga varv och försiktiga rörelser på spakarna och antingen tar det stopp och då hörs det att övertrycksventilen löser ut eller så funkar det och då går kranen att köra.

Angående bromsade vagnar så brukar jag ansluta bromsen på tippvagnen direkt till ett enkelverkande uttag då vi är utan bromsuttag, även detta har fungerat hitintills men det kan ju bero på att vi inte har för högt tryck i traktorn (vet faktiskt inte vad vi har för maxtryck) eller att det funkar några gånger men inte i längden.

Bästa sättet är väl att ringa återförsäljaren eller Mowi så borde du väl få rätt svar.

Vad jag vet så finns det inga sånna bromskrav i Sverige, har även för mig att jag läst på forumet tidigare att det är olika bromskrav på vagnar i Sverige och Norge.

Re: SKOGSVAGN

Postat: ons 19 feb 2014, 08:43
av Morgan Nordin
luspen: jag lovar att det finns dessa bokstäver ingjutna om det är den ventil som Mowi har på sin hemsida (Hydrocontrol D3M) Titta noga på den gavelsektion som har 2 portar (och en överströmningsventil...). P bör stå vid den anslutna porten och T är pluggad. Man använder sannolikt T porten i andra gaveln.

M

Re: SKOGSVAGN

Postat: ons 19 feb 2014, 11:31
av luspen
Morgan: Nu har jag kollat ventilpaketet noggrant och även lossat fästplåten, det finns inget T och P ingjutet det kan jag garantera nu.

Re: SKOGSVAGN

Postat: ons 19 feb 2014, 11:35
av luspen
Morgan: Det är inte HCD3M -ventilen. Det är lättviktsventilen.

Re: SKOGSVAGN

Postat: ons 19 feb 2014, 12:02
av luspen
Valfridsson: Jag antar att det går att ansluta bromsen till ett enkelverkande uttag då mowi anger detta som ett alternativ till bromsuttag i sin instr.bok. Man borde väl då ha konstruerat bromsarna så dom håller för höga tryck men som du skriver man kan ju ringa och fråga.

Re: SKOGSVAGN

Postat: ons 19 feb 2014, 12:38
av Morgan Nordin
luspen skrev:Morgan: Det är inte HCD3M -ventilen. Det är lättviktsventilen.


Det var ju ny info. Hade besparat mig arbetet att titta på fel ventil och istället gått till hyllan med rätt ventil...

M

Re: SKOGSVAGN

Postat: ons 19 feb 2014, 17:11
av OlaE
Jag har vagnsbromsen kopplad på ett dubbelverkande uttag, med reducerare och fri retur till tank.