Skogsvagn (Huggarvagnar)

SKOGSVAGN

15 inlägg 8789 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

SKOGSVAGN

luspen  
#266147 Fick min nya mowivagn häromdagen och det såg bra ut. Men min fråga är vilken slang som är tryck och retur till kranen, finns ingen märkning på vare sig slangar eller ventilpaket enda skillnaden är att den ena hankontakten har en förlängningsmutter så metalldelen är ca 4 cm längre än den andra. ventilpaketet är ett 2-spak el on off. slangarna till vagnstyrningen är det ju ingen fundering på dom är lika och ska på dv uttag.Den med förlängd metalldel sitter på vänstra sidan på ventilpaketet och den andra på höger sida. Bättre att fråga än att koppla fel. Skivbromsen ska enligt instr.boken gå att ansluta till ev-uttag men det står inget om att det behövs tryckreducering, vågar jag göra det? maxtryck på traktorn 190 bar. Någon som har nåt liknande eller som vet? tacksam för svar.



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: SKOGSVAGN

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#266157 Kan inte vara ngn vidare instruktionsbok om inte dessa uppgifter finns där...

Rätt säker på om du tittar NOGA på ventilpaketet där ledningarna från traktorn är anslutna så kommer du förmodligen hitta bokstäverna "P" och "T" ingjutna. Gissar iofs att "förlängningen" är en backventil och bör då vara P ledningen.

MN

Avatar Fallback

Re: SKOGSVAGN

luspen  
#266175 Hej Morgan och tack för svaret! Håller med om att det inte är så bra instr.bok när det inte står vilken slang som är tryck och retur, man borde åtminstone ha märkt upp slangarna tycker jag. Har kollat ventilpaketet och där står inga P OCH T men det sitter på en plåt som är 25 x 15 cm, man kanske ska bulta loss den och kolla om där står något på baksidan.

   TS
Avatar Fallback

Re: SKOGSVAGN

stektlök  
#266190 Jag hade också lite problem med att se vilket som var retur..... alla var juh hanar !!! Jag böt returen till en hona istället så nu slipper jag tänka för det kan juh va jobbigt ibland ha ha ha

Avatar Fallback

Re: SKOGSVAGN

luspen  
#266195 Haha ja tänka kan vara lite jobbigt ibland. Jag tänkte göra som dig och byta hanuttaget på returen till en hona, blir ju ganska bra det när returuttaget på traktorn är hane.

   TS
Avatar Fallback

Re: SKOGSVAGN

Brickan  
#266202 buntband funkar också.

Avatar Fallback

Re: SKOGSVAGN

luspen  
#266205 Buntband funkar säkert det också så länge dom sitter kvar annars tror jag att färgmärka kopplingarna är säker metod.

   TS
Användarvisningsbild

Re: SKOGSVAGN

stegmaster  
#266208
luspen skrev:. Skivbromsen ska enligt instr.boken gå att ansluta till ev-uttag men det står inget om att det behövs tryckreducering, vågar jag göra det? maxtryck på traktorn 190 bar. Någon som har nåt liknande eller som vet? tacksam för svar.

Har du inte bromsuttag på traktoren så ska du INTE bara koppla til et "tipputtag" utan en reducerare.
Brukar vara makstryck på ca 140bar på bromsen.
Dessutan er det vel olagligt att köra på offentlig väg med bromsen til vagnen i "tipputaget".(Åtminstone er det så i Norge).

Avatar Fallback

Re: SKOGSVAGN

Valfridsson  
#266264 Nu får nån rätta mig om jag har fel så kanske jag lär mig nått också! Är jag osäker så brukar jag prova och än så länge har jag inte förstört nått ventilpaket, men givetvis så är det låga varv och försiktiga rörelser på spakarna och antingen tar det stopp och då hörs det att övertrycksventilen löser ut eller så funkar det och då går kranen att köra.

Angående bromsade vagnar så brukar jag ansluta bromsen på tippvagnen direkt till ett enkelverkande uttag då vi är utan bromsuttag, även detta har fungerat hitintills men det kan ju bero på att vi inte har för högt tryck i traktorn (vet faktiskt inte vad vi har för maxtryck) eller att det funkar några gånger men inte i längden.

Bästa sättet är väl att ringa återförsäljaren eller Mowi så borde du väl få rätt svar.

Vad jag vet så finns det inga sånna bromskrav i Sverige, har även för mig att jag läst på forumet tidigare att det är olika bromskrav på vagnar i Sverige och Norge.

Avatar Fallback

Re: SKOGSVAGN

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#266307 luspen: jag lovar att det finns dessa bokstäver ingjutna om det är den ventil som Mowi har på sin hemsida (Hydrocontrol D3M) Titta noga på den gavelsektion som har 2 portar (och en överströmningsventil...). P bör stå vid den anslutna porten och T är pluggad. Man använder sannolikt T porten i andra gaveln.

M

Avatar Fallback

Re: SKOGSVAGN

luspen  
#266334 Morgan: Nu har jag kollat ventilpaketet noggrant och även lossat fästplåten, det finns inget T och P ingjutet det kan jag garantera nu.

   TS
Avatar Fallback

Re: SKOGSVAGN

luspen  
#266336 Morgan: Det är inte HCD3M -ventilen. Det är lättviktsventilen.

   TS
Avatar Fallback

Re: SKOGSVAGN

luspen  
#266342 Valfridsson: Jag antar att det går att ansluta bromsen till ett enkelverkande uttag då mowi anger detta som ett alternativ till bromsuttag i sin instr.bok. Man borde väl då ha konstruerat bromsarna så dom håller för höga tryck men som du skriver man kan ju ringa och fråga.

   TS
Avatar Fallback

Re: SKOGSVAGN

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#266347
luspen skrev:Morgan: Det är inte HCD3M -ventilen. Det är lättviktsventilen.


Det var ju ny info. Hade besparat mig arbetet att titta på fel ventil och istället gått till hyllan med rätt ventil...

M

Avatar Fallback

Re: SKOGSVAGN

OlaE  
#266383 Jag har vagnsbromsen kopplad på ett dubbelverkande uttag, med reducerare och fri retur till tank.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).