Skogsvagn (Huggarvagnar)

var kan jag köpa mekanisk tvåspak??

21 inlägg 21125 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: var kan jag köpa mekanisk tvåspak??

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#262936 Ska väl inte såga iden för jag har inte den i länken utan min heter Teleflex o min har fast lägen i ventilen med 0,5m vajer.
Om de inte går extremt tungt i sliden så är nog fjädrarna valda för att garantera att sliden ställer sig i neutralläge så inte kranen fortsätter att röra sig när du släpper spaken

Vajerlängd o hur böjarna är i radien påverkar med hur de kommer att kännas i spaken

FTG
Avatar Fallback

Re: var kan jag köpa mekanisk tvåspak??

Edner  
#263497 Jag är sugen på att ge detta en chans.
Vet bara inte när jag får tid över.
Småbarn och fulltidsjobb gör att det inte finns så mycket tid över till projekt som detta.
Men någon gång ska det bli.

Användarvisningsbild

Re: var kan jag köpa mekanisk tvåspak??

Erre  
#271992 Möremaskin i Kalmar har ett mekaniskt två spaks paket. Inte det allra bästa men för lagom pengar, å det är lätt att köra 3-4 funktioner samtidigt.

Användarvisningsbild

Re: var kan jag köpa mekanisk tvåspak??

Erre  
#271993 http://www.moremaskiner.se/ventilpaket.html

Användarvisningsbild

Re: var kan jag köpa mekanisk tvåspak??

JohannesG  
#436825 Blev det något av detta? Välsmort och bra justerat borde det väl bli hyfsat, finns ju i alla fall ingen el som kan krångla. :wink: Men underhållsfritt blir det knappast.

Finns det någon skogsmaskin som haft vajerstyrning? Hur funkade det i så fall? Kan ju finnas en anledning till att ingen erbjuder denna lösning till skogsvagnar idag.

En lite off topic fråga men som ändå passar in i ämnet om helt mekaniska spakar: Varför har ingen mekanisk tvåspak med två pedaler för de funktioner som inte ryms i spakarna? En del grävare har ju på detta vis. Kan det bero på platsbrist i många traktorer?

Användarvisningsbild

Re: var kan jag köpa mekanisk tvåspak??

Rasken  
#436839 Jag har gjort om kranmans mekaniska tvåspaksventil till vajer styrning. Med vajrar och spakar från oie, jag köpte de som var lite dyrare och i metall. Tyckte att de kändes bättre än den enklare plast spaken som sitter på många lastare.

Det blir ingen riktig precistion med jag tycker det duger, prisvärt. Nu har jag ställt ner olje flödet på traktorn så kranen rör sig lite lagomt vid fullt utslag av två funktioner samtidigt. Det är jobbigt när man skall smyga med någon funktion. Hålla spaken lite mitt i mellan, så att säga.

Det var inte speciellt svårt att bygga om, köpte lite olika kul leder mm till vajrarna, så passade det rätt bra. Gripen har jag över en elventil som hör till 3 funktion till en lastare. Så jag trycker in knappen och drar spaken framåt, då öppnas gripen.

Rasken

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).