Skogsvagn (Huggarvagnar)

Bygga PTO-pump, vad behöver jag?

20 inlägg 22248 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bygga PTO-pump, vad behöver jag?

svenivar  
#257936 Goddag!
Jag har en fråga till er som har koll på det här med PTO-pumpsystem.

Nu är jag trött på traktorns hydraulkapacitet, man får sitta och "behovsrusa" och i allmänhet använda onödigt höga varv. I förlängningen kommer jag iofs ändå byta traktor, men i dagsläget får trotjänaren duga, och vilken traktor det än byts till så kommer jag köra PTO-pump, så lika bra att sortera ut felen och komma igång!

I dagsläget kör vi en 10-tons Källefallvagn med en 6,3-meterskran, och som jag skrev så får traktorn ofta gå på för höga varv. Förutom att det låter störigt så går det ju mer (dyr) soppa
och dessutom sliter det ju till del mer på traktorn - dåligt!

Om vi börjar med pumpen, vad behöver jag för spec? Det verkar inte skilja fruktansvärda summor mellan liten och hyfsat stor pump, så det är väl lika bra att gå på med en som har lite överkapacitet.
Jag inbillar mig att den här:http://www.ebay.co.uk/itm/Cast-Iron-PTO-Gearbox-Grp-3-Pump-83-l-min-1-3-Ratio-ZZ000615-Free-UK-EU-P-P-/250694647237?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item3a5e90bdc5 är det minsta jag vill ha, rätt eller fel vet jag inte men 80 minutliter är ju ändå rätt hyfsat.

Den pumpen har ju ett maxtryck på 200 bar vilket bör vara fullt tillräckligt, eller?

För övrigt så har jag dålig koll på hur man arrangerar pumpen på tappen, förankrar man den bara med länk eller bygger man en "ställning"?

Sen behöver man ju en tank och filter med, hur stor bör tanken vara, och bör man ha någon form av kylning eller räcker det med att ta till "några liter extra" för att förvissa sig om att inte oljan skall gå varm.

Slangarrangemanget är väl inte krångligare än att man har en tryck och en retur, eller har jag missat något väsentligt?

Nu har jag väl kanske glömt ett antal högst väsentliga saker, men det får jag väl kanske reda på ändå :smile:
Var köper man pump osv, till hyfsade priser, utan att för den skull få skräp? Jag tycker att pumpen i länken verkar rätt billig, men jag har inte heller någon vidare koll på dylika pumpar så...

Mycket tacksam för svar, förslag och egna erfarenheter!

Edit: Fel pump, bytt länk.



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Bygga PTO-pump, vad behöver jag?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257943 Kolla på weimer.se istället. Tyckte den pumpen var dyr.

Användarvisningsbild

Re: Bygga PTO-pump, vad behöver jag?

loppan  
#257946 Som sagt,weimer har bra priser på hela paket.
http://www.weimer.se/Shop/List/Hydraulsystem/53/1
Jag har en pump till en liknande kran som ger ca 80 minutliter vid 540 varv på pumpen.
Jag kör alltid på 800-900 varv på motorn och har bra fart på kran.

Avatar Fallback

Re: Bygga PTO-pump, vad behöver jag?

rikard_e  
#257951 Jag byggde på hydraulpump i höstas, med växel och tank på min patuvagn, trodde att jag behövde ungefärligt 70 liter vid 540 varv på kraftuttaget. Monterade och körde, det gick inte att ha, kranen bara slog och det pulsade i systemet.

Så att ta i med för mycket flöde är värre än att ha för lite flöde.
Köpte istället en 50 literspump vid 540, den går precis lagom fort på tomgång, höjer jag till 800 varv så blir den svårstyrd istället.


Vad har du för flöde idag? Var är maxflöde på ditt hydraulpaket?

En regel som många påstår är att du ska ha minst hälften i tankvolym som du har flöde, alltså har du 80 liters pump så bör du minst ha 40 literstank. någon större varmgång lär det väl inte bli om du kör vanligt.

Finns kompletta paket med uträkninstabeller på tex weimer.se
Där ifrån jag köpte mitt paket


Min råd är att inte köpa för stort!

IMG_2445.JPG


IMG_2446.JPG

Avatar Fallback

Re: Bygga PTO-pump, vad behöver jag?

svenivar  
#258026 Oj, att det var såpass enkelt så det fanns mer eller mindre färdiga kit trodde jag inte :oops:

Bra tips har jag fått, och nu när grundförutsättningarna är någorlunda klara skall jag räkna lite och sen får det lättas på lädret.

Tack Rikard för bilderna, och tipsen om att inte köpa för stort var bra att veta med!

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga PTO-pump, vad behöver jag?

rikard_e  
#258080 Jag trodde också det var värre.

Är bara glad att kunna hjälpa till!
Ja det var inget vidare att köra med för snabbt flöde. Var näst intill omöjligt!

Har du fler frågor så är det bara att fråga på
Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Bygga PTO-pump, vad behöver jag?

OlaE  
#258081
rikard_e skrev:En regel som många påstår är att du ska ha minst hälften i tankvolym som du har flöde, alltså har du 80 liters pump så bör du minst ha 40 literstank. någon större varmgång lär det väl inte bli om du kör vanligt.


Nu vet jag inte hur stora pumpar jag har, tanken ligger nog på ca 100liter dock.

Men varma sommardagar går min termostatstyrda oljekylare igång.
Så ha en termostat till tanken i alla fall, och håll koll emellanåt.

Pumpen monteras vanligtvis med 4 bultar in i bakändan på traktorn, runt kraftuttaget.
Jag har pumpen på draget, med vidvinkelaxel emellan.

IMG_1257.JPG

IMG_1251.JPG

Avatar Fallback

Re: Bygga PTO-pump, vad behöver jag?

svenivar  
#258162 Det där är ett riktigt trevligt ekipage Ola, något sådant är man ju inte alls sugen på :wink:
En Valmet 6XXX med twintrac hade suttit riktigt fint...

Fast mindre vagnar har ju sina fördelar med, i gallringar och som nu efter stormarna. Dock tycker jag inte att lite grövre 4,9 och 5,5-metersstockar gör sig så bra på vår vagn, speciellt inte med en småtrött hydraulpump.

Jag brukar inte göra några tyngre körningar i skogen på sommarhalvåret, så jag hoppas att jag klarar mig utan kylning, det går ju iofs att eftermontera med om så behövs.

Jag har luskat lite efter andra omdömen om Källefall K310, och av det jag hittat här på forat bla, så kan jag dra slutsatsen att kranen verkar vara lite "trött". Så även med en ny pump kanske den inte blir perfekt, men jag slipper iaf ligga och krana på störigt höga varv.
Kikar så smått efter ett annat ekipage, men det är ju svårt med något helt allround, och sen skall det till en del pengar med....
Har väl åtminstone 15 Ha som i mån av tid skall slutavverkas de närmsta åren som jag tänkte köra ut själv -om jag hinner, har ju tyvärr :lol: ett jobb att sköta med.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga PTO-pump, vad behöver jag?

rikard_e  
#258186 Vad har du för traktor svenivar?

4.90 och 5.50-stockar är sällan roliga.

IMG_1378.JPG

Avatar Fallback

Re: Bygga PTO-pump, vad behöver jag?

svenivar  
#258232
rikard_e skrev:Vad har du för traktor svenivar?

4.90 och 5.50-stockar är sällan roliga.



Fin bild 8)

Farsans stolthet och trotjänare, en MF590 Multipower.
Den har ju hyfsad hydraulkapacitet från början, men åren har tagit ut sin rätt och eftersom det är dubbla pumpar så tar det emot att lägga tid och pengar på att renovera i ena ändan när resten är såpass slitet. Timräknaren har stått still åtminstone 15-20 år, men nu är den igång igen :smile: . Den står på 6800 timmar eller däromkring, men traktorn har sannolikt gjort 10000 vid det här laget.

Lite skamfilad i hörnen är den ju, och en skvätt olja får man bjuda på mellan varven förstås... Men den startar fortfarande utan motorvärmare om det är över 7-8 minusgrader, bromsarna tar bra, och för att vara en 75-hästars traktor så är den rent ut sagt stark.
Den är i stort sett orörd i mekaniken, ett par lamellbyten vet jag att den fått, men annars är det en riktig krigare 8)

Jag har åkt med gubben i den sen jag lärde mig gå, och kört den sen jag var 8-9 år (32 nu :oops: ) så det är faktiskt så man blivit fäst och börjar lära sig vid den :lol:
Sen den åsidosattes av nyare traktorer går den inte på åker utan enbart för huggarvagnen, och det har den faktiskt gjort rätt bra, men så är det ju det där med vägar och kedjorna, en skogsvalmet vore inte helt fel.
Senast redigerad av svenivar tor 16 jan 2014, 01:33, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga PTO-pump, vad behöver jag?

stegmaster  
#258233
rikard_e skrev:
4.90 och 5.50-stockar är sällan roliga.



Ja det har du rett i, det blir inte rolig före dom er mellan 6-7m. :wink:

Foto0003.jpg

Avatar Fallback

Re: Bygga PTO-pump, vad behöver jag?

svenivar  
#258234 Bra lass där 8)

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga PTO-pump, vad behöver jag?

zeetorg  
#258307 Beställer man av weimer så brukar dom vara duktiga på att dimensionera så man får rätt grejer.

Själv så har jag min pump monterad direkt på tappen, men det är inte säkert att det går på alla maskiner.
Även om pumpen går dit så måste man ju ha nog med klaring också, så det inte tar i under körning i terräng.

Avatar Fallback

Re: Bygga PTO-pump, vad behöver jag?

rikard_e  
#258365 Har för mig att det är ford, mf och nått märke till då krafuttagstappen sitter för nära hitchen för att passa

Avatar Fallback

Re: Bygga PTO-pump, vad behöver jag?

martiniholma  
#260145 Jag köpte min växellåda o pump på Olssons i Ellös. Suverän kundservice o snabba leveranser! Har en Vreten 1000 med 6.5 m kran. Har ut 70 l/m vid 1200 motorvarn, har växellådan på 1000 tappen. Funkar klockrent, och bra skjuts på kranen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).