Hydraulik drift?

FTG mini
 Svara  7 inlägg  3739 visningar  1 följer
Avatar Fallback

Hydraulik drift?

 
#18744 Funderar ju som ja skrivit på en annan sida här på forumet att bygga en miniskotare, lite större än vimek 606, å ska ju ha drift på vagnen (därav att denna ligger under skogsvagnar :lol: )
å ska ju ha robson drift, tänkte använda mej av typ bildelar, men de kan va svårt misstänkter jag att växla framaxeln mot vagns driften exakt, så antar att det är enklast att montera en hydraul motor direkt på "diffen" ja tänkt använda, men vad behöver man? hur vet man hur stor motor man behöver? lika så pump? ventil? hur funkar det å vad behöver man? eller äre bara att köpa en å testa å funkar det inte köpa nytt osv?
KAn nån förklara lite hur det ser ut på era vagnar eller nån som har ngn bra lösning rent allmänt, detta ska ju bli en billig grejj till åbörja me sen kanske man uppgraderar osv men vill ha bra tips till en skaplig grund iaf...

Sen blir man ju glad om nån lägger upp nån bild på hur de ska se ut...

sen en sak till... hur körs vagn driften? me spak i traktorn? magnet ventil? eller?

   TS
Mowi
Avatar Fallback
 
#18779 Moheda mfl med robsondrift har en hydralmotor till varje rulle och en flödesfördelare av oljan mellan motorerna som funkar som "diffbroms".
Ska du bygga på en bilbakaxel typ delad så borde du kanske leta upp en med diffbroms i klumpen för att slippa att ena hjulparet spinner om du tappar greppet under den.

Jag kör med en spak i hytten(ej el) med fasta lägen och en motorspolventil dvs att vid neutralläge så är bägge portarna öppna mot tank så att rullarna kan snurra med lite utan att det bromsar.
Flödesfördelaren gör oxå att drivrullarna trycks ner innan dom börjar driva nåt vidare.

Om du har en mekanisk växel på traktordelen och hydralisk på vagnen behöver nästan flödet vara ställbart på nåt vis annars passar det bara på en växel riktigt bra...
Annars storlekar på pump mm beror oxå på hur stor kraft du vill överföra...

Avatar Fallback
 
#18802 Jag har en pump å åkmotor liggandes från en valmet 701 som ska va renoverade eller fungerande... om ja kopplar dit dom grejjerna på vagnen då? då borde det väl räcka me nån typ av ventil att styra den med bara eller?

   TS
Avatar Fallback
 
#18885 De var väl en liten skotare du skulle bygga va?
Vet inte hur mycket dragkraft en 701 har men skulle inte dessa grejer räcka till hela driften??
Gäller "bara" att hitta en traktorända med drivhjulsberoende kraftuttag, resten handlar ju om utväxling

Avatar Fallback
 
#18898
gnisten83 skrev:De var väl en liten skotare du skulle bygga va?
Vet inte hur mycket dragkraft en 701 har men skulle inte dessa grejer räcka till hela driften??
Gäller "bara" att hitta en traktorända med drivhjulsberoende kraftuttag, resten handlar ju om utväxling


De kanske är så enkelt... får se hur det blir... måste ha lite mer kött på benen innan man sätter igång...

   TS
Avatar Fallback
 
#19819 intressant tråd,,, jag har gått i liknande tankar och också funderat över det här med utväxlingen.
Min lösning skulle vara att köpa en fyrhjulsdriven jeep med hög/lågväxel samt låsbar diffbroms. Sen finge det bli boggi fram och bak med likadana hjul. Problemet löst.
Något som jag dock ser lite som ett problem med att använda en bilmotor är möjligheten att koppla på en hydraulmotor. Efter lite diskussioner med kollegor kom jag fram till att det nog borde gå och koppla på en framtill på motorn. Hydrostatdrift eller hydraulmotordrift har en stor nackdel nämligen effektförlusten.

Avatar Fallback
 
#19820
Anders_S skrev:intressant tråd,,, jag har gått i liknande tankar och också funderat över det här med utväxlingen.
Min lösning skulle vara att köpa en fyrhjulsdriven jeep med hög/lågväxel samt låsbar diffbroms. Sen finge det bli boggi fram och bak med likadana hjul. Problemet löst.
Något som jag dock ser lite som ett problem med att använda en bilmotor är möjligheten att koppla på en hydraulmotor. Efter lite diskussioner med kollegor kom jag fram till att det nog borde gå och koppla på en framtill på motorn. Hydrostatdrift eller hydraulmotordrift har en stor nackdel nämligen effektförlusten.



Ja ja vet, jag tänkte ju ha direkt drift på traktor delen via en automat låda å sen ha hydraulisk drift på vagnen med sk robson, men att växla ut drivrullen mot framhjulen är inte det lättaste om man ska ha kardan från framdelen, å man vill ju att det ska driva lika fram som bak, men jag hade även kunnat köra med frilagd drift bak när man glider efter väg/lättare terräng osv... därför tänkte ja att de kunde vara enkelt me hydrauldrift på vagns delen som det är på drivkärror...

Jag har även kollat på K.T.S drivna kärror... skulle kunna vara ide att köpa såna boggies å bara bulta på... nån som vet va sånna skulle kunna kosta? dom verkar ju klockrena på en mindre skotare då kan man ju ha band utan broblem

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
2 wd med drift, eller 4wd utan drift? av nutte - mån 27 dec 2010, 18:06
i Traktorer och processorer

123
37 svar
12405 läst
av Bullarn     
mån 03 jan 2011, 21:26
Drift uppföljning av Beavern - sön 28 aug 2011, 20:17
i Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)
5 svar
2268 läst
av rocky     
mån 27 feb 2012, 22:05
Val av drift på vagn! av T Landström - lör 22 dec 2012, 14:25
i Skogsvagn (Huggarvagnar)

12
16 svar
7727 läst
av OlaE     
fre 15 feb 2013, 06:22
Ösa 250. Ingen drift av frallansson - tis 25 sep 2012, 14:39
i Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

12
27 svar
21372 läst
av Timmerville     
sön 29 jun 2014, 08:17
55 700 drift timmar ??? av strombom2 - mån 11 nov 2013, 19:56
i Skotare
8 svar
3947 läst
av Sune_     
mån 11 nov 2013, 20:55
Annonser