Skogsvagn (Huggarvagnar)

Val utav skogskärra & farmas drivning??

21 inlägg 11511 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Val utav skogskärra & farmas drivning??

aggesund  
#251936 Är det nån utav er som har nån teori om vad det kan löna sig att att lägga sig i för prisklass? Har som sagt 60ha skog och ca 20ha är mindre gallringar och resten är gallring/slutavverkning. . Men jag i egen hög person ör väll mer inne på att göra lättare gallringar istället för att slutavverka, vet inte vilket som är bäst men tänker att det kanske går att få lite jämnare flöde ekonomiskt om man göe gallringar några gånger innan avverkning??

   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Val utav skogskärra & farmas drivning??

rikard_e  
#251941
gnisten83 skrev:Jo Rickard 650 är en bra o stabil skogstraktor , hade en mellan -88 till -00



Hur är det med framkomligheten och spindellederna?

Avatar Fallback

Re: Val utav skogskärra & farmas drivning??

rikard_e  
#251942 Hejsan, jag har ungefärligt lika mycket skog som dig.

Kör med en ford 4000 och en patu 525 8.5 tons kärra.

traktorn är lite för liten när jag får på timme som är över 4.60 då känner man att vikten ligger fel.

Men till gallringar och sånt passar den perfekt.

Ibland vill man självklart ha större ekipage. Slippa köra så många gånger.

Hade jag bytt så hade det blivit en större kesla/patu 10-12 ton, och jo såklart helst med drivning.
Men till en lagom traktor så går det nog okej utan det

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252076 Vettiga kedjor o mönster på däcken så är de bra framkomlighet och riktig diffspärr m 100% låsning och tar man bort fästena för jordbruksdraget är hitchkroken slät o fin på undersidan.
Haken kan vara att splinesen mellan styrarm i spindeln är utslitna, måste kollas att styrarmarna sitter riktigt fast och har någon svetsat på ovansidan så är dom slut!
Den är rätt gammal, nyaste är 30 år gammal o växellådan är osynkad och ska du köpa så välj -75 o nyare då dom har den bättre hydraliken Terra Trol II

Avatar Fallback

Re: Val utav skogskärra & farmas drivning??

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252119 Jag har föreslagit det förut,det finns 2wd Valmet 505 och 605.

Avatar Fallback

Re: Val utav skogskärra & farmas drivning??

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252126 Klart trevligare hytt och de skiljer nog inte särskildt mycket i pris heller

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).