Skogsvagn (Huggarvagnar)

Märke på skogskärra??

8 inlägg 7696 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Märke på skogskärra??

FoppaHasselbol  
#250550
skogskärra.jpg
Hej på er.

Har en gammal skogskärra som jag inte vet märke på, kan vara ett hemma bygge.
Köpte den för några år sedan av en kompis, han visste inte heller vad märket var på kärran.
Ska försöka att infoga en bild på ekipage, det kanske finns någon på forumet som sitter inne med gåtans lösning.



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Märke på skogskärra??

Hema  
#250552 Skulle kunna vara en Limakran, men kärran tycker jag mig ha sett innan men tyvärr sviker minnet.

Avatar Fallback

Re: Märke på skogskärra??

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#250635 Kranen är ganska säkert Lima som Hema säger, modell SK00 och den såldes med en Gisebovagn ett tag och den ser rätt lik ut den

Användarvisningsbild

Re: Märke på skogskärra??

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#250772 Kranen är som sagt var Lima SK-00 eller SK-01 (Jag har en SK-01 så är säker på saken).. Ang vagnen är det svårare. Min kran är monterad på en Moheda vagn och det är det ju inte. Gisebo möjligen, annars har jag sett ett klipp på youtube och då var det en Weimer kärra så verkar kunna vara lite allt möjligt..

Avatar Fallback

Re: Märke på skogskärra??

Amatörhuggare 62  
#250815 Är inte vagnen en Lillnallevagn ? Eller en hårt gammal Skruvvagn ?

Avatar Fallback

Re: Märke på skogskärra??

Amatörhuggare 62  
#250817 Är inte vagnen en Lillnallevagn ? Eller en hårt gammal Skruvvagn ?

Avatar Fallback

Re: Märke på skogskärra??

Hema  
#250820 Med tanke på vinschlösningen så känns inte Weimer så galet faktiskt. Jag gillar lösningen med stödbenen, men iom. att den lösningen inte finns kvar så har den väl någon nackdel.

Avatar Fallback

Re: Märke på skogskärra??

tallen100  
#250825
Hema skrev:men iom. att den lösningen inte finns kvar så har den väl någon nackdel.

Inte alls säkert, funkar nått riktig bra så ska det ändras, tyvärr inte alltid till det bättre :roll:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).