Sida 1 av 2

Skogsvagn med drift, hur fungerar det?

Postat: tis 10 dec 2013, 20:31
av Pe_Er_79
Jag har ingen koll på skogsvagnar med drift men jag hoppas att någon kan kasta ljus över frågan..
Hur styr man hastigheten på en vagn med drift? Vagnen och traktorn bör ju samarbeta och gå i samma hastighet..

Re: Skogsvagn med drift, hur fungerar det?

Postat: tis 10 dec 2013, 20:38
av tallen100
Med drivhjulsberonde kraftuttag får du samma hastighet på vagnen å traktorn... när hjulen på traktorn snurrar går hjulen på vagnen i motsvarande hastighet...

Re: Skogsvagn med drift, hur fungerar det?

Postat: tis 10 dec 2013, 22:54
av Pe_Er_79
tallen100 skrev:Med drivhjulsberonde kraftuttag får du samma hastighet på vagnen å traktorn... när hjulen på traktorn snurrar går hjulen på vagnen i motsvarande hastighet...


Ja det hade jag iofs koll på. Du menar alltså att man har en helt mekanisk koppling mellan kraftuttag och hjulen på vagnen?

När jag tittade på Kranmans T5000 vagn, så fattade jag det som att man använde kraftuttaget till att driva en hydralpump, som i sin tur matade olja till drivrullarna vid vagnshjulen. Men jag antar att man kör drivhjulsberoende kraftuttag med den lösningen också..

För jag antar att det finns både mekaniska och hydraliska drivsystem till vagnsdriften..

Re: Skogsvagn med drift, hur fungerar det?

Postat: ons 11 dec 2013, 17:42
av tallen100
Jo det ska väl fungera så det bara är att köra i terängen ock det är hydralisk eller mekanisk drivning...

Re: Skogsvagn med drift, hur fungerar det?

Postat: tis 17 dec 2013, 18:39
av OlaE
På vår Moheda driver PTOn ett par pumpar på vagnen. De i sin tur är ställbara i hög/lågt flöde.

Det innebär i praktiken att du får två hastigheter på drivning/kran.

Eftersom jag har hydraulisk drivning med motorer och slutväxlar väljer jag helt enkelt den närmaste växeln på traktorn som passar vagnen.

Eftersom jag har hög, mellan och krypläge, samt gruppvxl 1-4 + 3 lägen på powershiften går det utmärkt att få en bra växel på traktorn.
Man känner när traktorn och vagnen drar/skjuter ungefär lika mycket, och man känner definitivt när vagnen puttar på traktorn.

Dessutom så känner drivningen av när vagnen går fortare än drivningen, och då frikopplas rullarna automatiskt, och läggs inte i förrän hastigheten på ekipaget sjunker tillräckligt.
Så det gör inget om man skulle råka glömma lägga ur driften.

Re: Skogsvagn med drift, hur fungerar det?

Postat: tis 17 dec 2013, 19:43
av Pe_Er_79
OlaE skrev:På vår Moheda driver PTOn ett par pumpar på vagnen. De i sin tur är ställbara i hög/lågt flöde.

Det innebär i praktiken att du får två hastigheter på drivning/kran.

Eftersom jag har hydraulisk drivning med motorer och slutväxlar väljer jag helt enkelt den närmaste växeln på traktorn som passar vagnen.

Eftersom jag har hög, mellan och krypläge, samt gruppvxl 1-4 + 3 lägen på powershiften går det utmärkt att få en bra växel på traktorn.
Man känner när traktorn och vagnen drar/skjuter ungefär lika mycket, och man känner definitivt när vagnen puttar på traktorn.

Dessutom så känner drivningen av när vagnen går fortare än drivningen, och då frikopplas rullarna automatiskt, och läggs inte i förrän hastigheten på ekipaget sjunker tillräckligt.
Så det gör inget om man skulle råka glömma lägga ur driften.


Jag förstår. Frikopplings funktionen på rullarna låter som en bra grej. Det är väl en "lyx" funktion som långt i från alla vagnar har, antar jag. :-)

Ingen som har en vagn med helt mekanisk drift, kopplad mot drivhjulsberoende PTO?

Re: Skogsvagn med drift, hur fungerar det?

Postat: tis 17 dec 2013, 19:50
av OlaE
Pe_Er_79 skrev:Jag förstår. Frikopplings funktionen på rullarna låter som en bra grej. Det är väl en "lyx" funktion som långt i från alla vagnar har, antar jag. :-)

Ingen som har en vagn med helt mekanisk drift, kopplad mot drivhjulsberoende PTO?


Ja, lyx och lyx, det kan bli dyrare om det inte skulle finnas. :)

Jodå, mekanisk drift med drivhjulsberoende finns, men det är oftast på de dyra/större vagnarna, då det krävs både traktor med drivhjulsberoende, och vagn med drivna lådor m.m.

Kesla har det, Kronos-vagnarna har det, m.fl.

Re: Skogsvagn med drift, hur fungerar det?

Postat: tis 17 dec 2013, 20:42
av gnisten83
Du glömde Weimers RDM 12 o 14, mekanisk drivning på rullar

Re: Skogsvagn med drift, hur fungerar det?

Postat: ons 18 dec 2013, 00:20
av OlaE
gnisten83 skrev:Du glömde Weimers RDM 12 o 14, mekanisk drivning på rullar


Därför jag skrev med flera. :grin:

Re: Skogsvagn med drift, hur fungerar det?

Postat: ons 18 dec 2013, 13:29
av gnisten83
Haha jo men de är så pass trevlig kärra att den bör nämnas

Re: Skogsvagn med drift, hur fungerar det?

Postat: ons 18 dec 2013, 15:46
av Anders Hansson
Hörde rykten om en som körde landsväg med en driven vagn och knäppte över kraftuttaget på 1000 varv. Sen lade han i neutralen på växellådan i traktorn. När polisen tog honom körde han i 70 km/h! :mrgreen:

Re: Skogsvagn med drift, hur fungerar det?

Postat: ons 18 dec 2013, 17:49
av skogsbonne
Låter väldigt overkligt tycker jag

Re: Skogsvagn med drift, hur fungerar det?

Postat: ons 18 dec 2013, 17:56
av Pe_Er_79
[quote="skogsbonne"]Låter väldigt overkligt tycker jag[/quo

Håller med

Re: Skogsvagn med drift, hur fungerar det?

Postat: ons 18 dec 2013, 21:46
av OlaE
Anders Hansson skrev:Hörde rykten om en som körde landsväg med en driven vagn och knäppte över kraftuttaget på 1000 varv. Sen lade han i neutralen på växellådan i traktorn. När polisen tog honom körde han i 70 km/h! :mrgreen:


Kanske inte just en skogsvagn, däremot en vanlig vagn med lastbilslåda och bakaxel. :wink:

Re: Skogsvagn med drift, hur fungerar det?

Postat: tor 19 dec 2013, 20:54
av Blivande snickare
:lol: :lol: Vad var det för traktor? Super major? :wink: