Skogsvagn (Huggarvagnar)

Storlek huggarvagn till Zetor 5245

65 inlägg 43022 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Storlek huggarvagn till Zetor 5245

husqvarna_med_sthil  
#249079 Ja jag har iaf kommit fram till att 7 ton med ramstyrning, kör hellre flera gånger. Kranen bör vara 4,5 meter och utrustad med vinsch. Skulle även vilja ha broms på vagnen men detta blir bortprioriterat först, strax före vinsch för en vagn med kran blir det.

Nu är det bara att söka priser och jämföra, detta är i princip omöjligt på nätet eftersom man inte känner att man vill delge priserna. Av denna anledning får det hela bero till framöver sommaren. Får ta en intensiv undersökning då innan köp.

   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Storlek huggarvagn till Zetor 5245

rokon  
#249088 Vad bra att du tar gott om tid på dej så att du hinner känna på hur pass bra argumenten bär. Ramstyrning är bra, men det kan även innebära en försvagning av vagnen vid den punkten. Det finns verkligen mycket dåliga och svaga konstruktioner där, likväl som de finns bra. Det blir brytningar där, speciellt vid branta utförsbackar så blir trycket större därikring. Exempel på en mycket bra konstruktion är Weimers 8 tons vagn, dom större vagnarna har ju krav på sig att motstå mera där. Men även på 7 tons vagnarna så finns ju bättre och sämre lösningar, du måste hitta väldigt bra bilder på detaljer, eller kolla själv. Tänk på att det rör sig om flera ton där som verkar både uppåt och nedåt i gupp. Tycker inte det verkar som Farma ser särskilt stark ut där förän på sin 9 tons vagn där ledpunkten är bakom grinden. (kollat Farma på bilder nu bara) Weimer 8 tons har jag ju beskådat på nära håll. Ser svetsarna förtroendeingivande ut? Är stålet av god kvalite? Ja allt är ju inte så lätt att bedöma på egen hand, men ögat och granskningen av den punkten säger en hel del i alla fall.
Vad gäller avvaktan med bromsar på vagnen så håller jag med dig, se till att håll traktorns bromsar i god kondition istället, kör på låg växel och fyrhjulsdrift utför (då tar bromsarna även på framaxeln), ha bra piggkättingar iaf på bakjulen på traktorn. Så har jag, samt att jag även har ett par styrkättingar på ett par av huggarvagnens hjul, det var trångt där så det fick bli 6mm för att funka på min vagn.

Avatar Fallback

Re: Storlek huggarvagn till Zetor 5245

husqvarna_med_sthil  
#249093 Jag märkte nu när jag körde med ren timmervagn och skulle fram med timmerstockarna att det blir tungt och vagnen genar och tar upp mycket plats. Med ramstyrning så bör vagnen följa traktorn bättre och det är värt väldigt mycket, speciellt om man vill köra i gallringen osv. Där det blir brant på några ställen kan jag köra små lass utför och göra ett tidigare avlägg och hämta mer och köra fulla lass resten av biten. Jag törs inte köra några fulla lass utöver de brantaste backarna oavsett vagn, det är jag helt säker på.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Storlek huggarvagn till Zetor 5245

rokon  
#249096 Du tänker rätt, kör du överlass med en 7 tons då är det lika bra att skaffa en 8 tonnare med en gång. Kör du ej fulla lass i besvärliga lägen så anstränger du ej grejorna så mycket och då håller de, men kolla vad du får för pengarna, utförandet är olika.

Avatar Fallback

Re: Storlek huggarvagn till Zetor 5245

550  
#249316 Skulle säga att allt över 10 tons är direkt olämpligt. 7-9 är lagom och 10 är på gränsen. 10-tonnarna brukar också bli bredare än 2 m, som jag antar att 5245 är ungefär.

Det viktigaste skulle jag säga är att kärran har vinsch och ramstyrning. Man kan komma långt med en 4 m kran, fast man får räkna med att vinscha en hel del. Nackdelen med många korta kranar idag är att de är svaga. Äldre kan vara starka, men korta.

Avatar Fallback

Re: Storlek huggarvagn till Zetor 5245

Emil Skoglund  
#249320 Nu har jag beställt en Weimer 7tons kärra med WE5300 kran ramstyrning.. ska bli spännade när jag får grejerna.. är det någon har samma grejer härinne.. jag har en Valtra 600-4 Tyckte själv 7ton är lagom stor till min traktor.. aldrig haft eller kört krankärra tidigare.. är det någon har Weimer. We5300 kranen är den bra.. orkar den lyfta grova stockar.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Storlek huggarvagn till Zetor 5245

rikard_e  
#249328 har weimers en 7tons? trodde dom bara hade 5. 8, 10 , 12 och 14tons.

we5300 ligger i samma klass som dom flesta. Är den helt ny?

Weimers vagnar ser riktigt trevliga ut, snyggt monterat och bra lösning på sakerna.
Du har en bra sikt vart du lägger stockarna eftersom hydraultuberna till svängen är lågt placerade och ett smart rörelsemönster i viken.

Tror 7 tons passar bra till en 60-hästars traktor.

Avatar Fallback

Re: Storlek huggarvagn till Zetor 5245

Emil Skoglund  
#249347
rikard_e skrev:har weimers en 7tons? trodde dom bara hade 5. 8, 10 , 12 och 14tons.

we5300 ligger i samma klass som dom flesta. Är den helt ny?

Weimers vagnar ser riktigt trevliga ut, snyggt monterat och bra lösning på sakerna.
Du har en bra sikt vart du lägger stockarna eftersom hydraultuberna till svängen är lågt placerade och ett smart rörelsemönster i viken.

Tror 7 tons passar bra till en 60-hästars traktor.



:smile: Hej den är fabriksny .Dom ett sortiment även på mindre vagnar.. kolla länken http://www.sit-right.se/weimer-huggarvagn/ klicka på Broschyr .. Aldrig haft tidigare,kommer bli en läroperiod . får inte kärran föränn om 1 månad..blir mycket funderingar.. :smile: spännade vänta på något gott.

Avatar Fallback

Re: Storlek huggarvagn till Zetor 5245

husqvarna_med_sthil  
#249425 Jag kommer alltid att behöva vinsch, endera får jag använda den jag har först och sedan hämta vagnen men behovet av den kommer jag aldrig undan oavsett längd på kran. Däremot ger ju en längre kran andra möjligheter vid avlägg. Jag behöver inte stå lika precist.

Det blir så mycket mera rationellt med en vinsch på vagnen. När jag väl har traktor och kärra med kan jag ta reda på virket och köra det hela vägen till avlägg. Det är bristen på detta som tar mest tid nu, det blir en rackarns hattande fram och åter med vajerspelet. Inser att ska det gå att hugga med någon ordning framgent till leveransvirke så är det detta som gäller samt en rimlig vagn som följer traktorn så mycket som möjligt och inte är för stor.

vajerspelet och den vagn jag har duger bra att ta hem veden med samt hemsågare men till någon verklig skotning av virke behövs bättre lösningar.

Fasen vad roligt Emil ! Grattis ! Önskar jag var i din situation, men det kommer. Berätta gärna vidare om dina erfarenheter när du börjat köra med den ! Just den du har köpt är intressant även för mig, jag är nyfiken på vilket pris du fick men förstår samtidigt om du vill hålla det mellan dig och säljaren.

   TS
Avatar Fallback

Re: Storlek huggarvagn till Zetor 5245

clasandre  
#263195 Emil skoglund har du fått din kärra??? skulle vara intressant och veta vad du tycker om den! och gärna lite bilder!! :)

Avatar Fallback

Re: Storlek huggarvagn till Zetor 5245

Emil Skoglund  
#263968 :smile: Hej jag är mycket nöjd med kärran. Den uppfyllde mina förväntningar med Råge... Weimer Rekomenderar jag . Stadig gjort bra kontstuktion... :oops: Tog 4 timmar hugga Första vedlasset. man har aldrig kört kran förut :lol: 8) nu går det bättre 5e lasset man lär sig hela tiden...

Avatar Fallback

Re: Storlek huggarvagn till Zetor 5245

rikard_e  
#264000 alltid inlärning som tar tid!, visa gärna mer bilder!
Ser ut att vara en mycket trevlig kärra!
Va fick du för ventilpaket till?

Användarvisningsbild

Re: Storlek huggarvagn till Zetor 5245

loppan  
#264001 Jag körde i tio år med en zetor 7011 med 10 t patukärra.
Jag körde på 1000 varvs kraftuttag och pumpen höll den tiden men var ganska slut det sista.
Men det gav ganska bra flöde.
Doch så var det en lite för stor kärra.
Har i dag en 8,5 tons kts kärra med 6,2 m Patu kran(595) vilket är mer lagom till en 60-70 hästare(nu valmet 605)

Jag rekomenderar en 7-8 tons ramstyrd kärra med 400-15.5 däck,minst 5 m räckvidd(helst mer).
Jag har även weimers 1700 kg hydraulvinch med radio vilket jag absolut rekomenderar

Avatar Fallback

Re: Storlek huggarvagn till Zetor 5245

Emil Skoglund  
#264009
rikard_e skrev:alltid inlärning som tar tid!, visa gärna mer bilder!
Ser ut att vara en mycket trevlig kärra!
Va fick du för ventilpaket till?



Blev ett vanligt Manuellt 2 spaksystem.. Vet många säger att det är rena Dreten lära sig.. Själv är jag nybörjare har inga tidigare erfarenheter av flerspaksystem... Tycker fungerar Bra

Avatar Fallback

Re: Storlek huggarvagn till Zetor 5245

Emil Skoglund  
#264012
loppan skrev:Jag körde i tio år med en zetor 7011 med 10 t patukärra.
Jag körde på 1000 varvs kraftuttag och pumpen höll den tiden men var ganska slut det sista.
Men det gav ganska bra flöde.
Doch så var det en lite för stor kärra.
Har i dag en 8,5 tons kts kärra med 6,2 m Patu kran(595) vilket är mer lagom till en 60-70 hästare(nu valmet 605)

Jag rekomenderar en 7-8 tons ramstyrd kärra med 400-15.5 däck,minst 5 m räckvidd(helst mer).
Jag har även weimers 1700 kg hydraulvinch med radio vilket jag absolut rekomenderar



:smile: Precis dom grejerna jag har Loppan . Weimer 1700 kg med Radio Fina grejer så lättvindigt.. hänga vajern trycka på knappen.. är så nöjd. Lagomt stort till min lilla Traktor..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).