fre 22 nov 2013, 21:00#245807
halvproffs skrev:Morgan Nordin skrev:Dragöglor av VBG/Rockingertyp brukar ha lös slitring (och hyrsat lätt bytbara bultar). Svetsa krokar och öglor är förbjudet och det finns regler för hur slitna de får vara. Det är sådana här haschmeksfasoner som kommer leda till besiktningskrav på lantbruksredskap och vagnar.
MN
Det där var hårda ord tycker jag. Haschmeksfasoner har aldrig hört uttrycket så det var något nytt. Hade en svetsfirma som med hjälp av en MIG-svets lade på ca 5mm på den bakre delen av öglan och jag har svårt att tro att den svetsningen på några sekunder kan inverka på öglan. 6 år sedan och 500m3fub senare, jag var ut och tittade på öglan och det ser likadant ut nu som då fast lite blankare. Vore ju faktiskt bättre om tillverkarna provade sakerna innan dom släppte ut dom på marknaden. Knappt använd hitchkrok, mest snöskottning, nu ca 4000timmar.
Drögöglor slits ut, det är oundvikligt efter tillräckligt lång användningstid.
Svetsade dragöglor speciellt farliga ur utmattningsavseende. Orsaker är att typiska svetsdefekter (större porer, sprickor, rotfel mm) som fungerar som startpunkter för utmattningssprickor. Vilket tillslut leder till brott (öglan går sönder).
En svetsad dragögla kan se OK ut visuellt, men svetsen kan mycket väl innehålla rotfel eller andra defekter.
Läs gärna sid. 48 & 49 i Tibnors stålvalsguide:
http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/v ... nitPage=48 Mitt råd: Var inte dumsnåla, byt utslitna dragöglor på tyngre maskiner!
Med vänlig hälsning Andreas,
Produkttekniker & utbildad svetsare i karossfabriken på Sveriges största personvagnstillverkare
..