Skogsvagn (Huggarvagnar)

Häglingevagnen

22 inlägg 13558 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17828
lassel skrev:Jag väljer nog ramstyrning och boggi helst på en skogsvagn. Den där SM vagnen går nog säkert bra men man ska va ute i ganska god tid tror jag förräns det svänger.

Håller med dig Lasse att ramstyrningen är lite snabbare på att reagera,men..Jag tror faktiskt att boggiestyrningen gör ett ekipage stabilare..Är ju faktiskt ganska lätt att få en kärra att börja tippa om man inte är försiktig med ramstyningen...Du förändrar ju tyndpunkten när du vinklar dragbommen..
Har en granne som bistert fått erfara detta med sin Vretenvagn...Inte helt lätt att få upp en 10-tonnare på rätt köl igen.. :cry:

   TS
FTG
Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17833 Tja de kan nog inte vara svårare än att få upp en vält traktor med takmontage :lol:

Avatar Fallback
Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17834
gnisten83 skrev:Tja de kan nog inte vara svårare än att få upp en vält traktor med takmontage :lol:


Sant..! :) Är nog lättare att få upp en kärra..Vinsch,lång vajer och några vajerblock fixar det mesta...Det "trista" är att grannen tydligen aldrig lär sig.. :D

   TS
Avatar Fallback
lassel  
#17870 Jag menade just det att reaktionen på svängningen blir bättre med ramstyrning. Jag välte för första gången i förrgår och då med tom vagn och på grund av att jag styrde med vagnen. Men då är det bra att man har en nokka med lavettben. Lyckades med att inget gick sönder som tur var.

Jo det är nog stabilare att ha styrningen på boggin. Men tänker på att den reagerar lite slöare, och att det måste vara väldigt bra gjort för att de ska hålla att vrida på det stället. Jag brukar oxå tänka på vad vagnen väger jämtemot vad den kan lasta, nu vet jag ju inte vad sm vagnen väger förståss.


Lasse

Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17880 jag har aldrig vält med vår kärra :), men farsan har vält 2 gånger med den, men det är på 10 år så det är inte så farligt! de vainte så farligt att få upp den igen, va bara t o rulla ut vinshen som sitter på kranen och klättra upp lite i ett träd jämte kärran och fästa vajern där, sen så stog rätt igen :D

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17883 Jag har kört lite med gamla Häglinge vagnarna.
De är faktiskt inte så hemska som man kan tro.

De gamla hade större hjul som gjorde att man lättare smög över hinder.

De trista med de gamla var vikten...

Drift från kraftuttag med växellåda.

Användarvisningsbild

Re: Häglingevagnen

Fredrik Reuter  
#494444 Här har vi ytterligare en tioåring, alltså en tråd som startades för tio år sedan. #tb10.

Häglingevagnen verkar inte finnas kvar som tillverkare, eller?
Deras sajt har inte längre med skogen att göra (ingen idé att klicka, det skulle kunna finnas malware).

Någon som har koll på Häglingevagnen?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).