Skogsvagn (Huggarvagnar)

skogskran i trepunktslyften

13 inlägg 15133 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

skogskran i trepunktslyften

zetor 6711  
#235780 hej,
funderar på att köpa en skogskran att hänga i trepunktslyften typ hakki 1600 eller dylikt så nu undrar jag vad ni har för erfarenheter av detta,skulle jo nog helst köpa hela vagnen o allt men det kostar ju en hel del.



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: skogskran i trepunktslyften

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235824 Den erfarenheten jag har,så är det ett stort rackel.
Vänta tills du har råd att köpa en vagn.

Avatar Fallback

Re: skogskran i trepunktslyften

Hema  
#235826 Nu vet jag inte namnet på sidospännarna för lyftarmarna, men om man håller dem spända borde det väl blir "rätt" bra? Men man har ju sett traktorer med Jake-fäste för att stabilisera det hela.

Förutom på min där sidospännarnas fästöglorna på traktorn inte sitter i linje med fästena för lyftarmarna. Något jag borde fixa!.. Nu sitter de lite högre upp och om jag spänner dem, så kan jag inte sänka ned armarna helt.

Avatar Fallback

Re: skogskran i trepunktslyften

zetor 6711  
#235842 ok vi får se hur det blir, det är ju ingen stor kran det handlar om, så tror nog det kan fungera i slutändan.

   TS
Avatar Fallback

Re: skogskran i trepunktslyften

JonasSkogsarbetare  
#235852 Vi har skogskran på trepunkten och skulle vilja säga att de är det bästa jag vet!! Vi hugger allt manuellt hemma så när man har huggt t.ex slutavverkning hela dagen så kan man rulla iväg med bara kran och backa in och dra virket åt sidan så man får sig ett litet stick in som man sedan kan backa in med kärran och börja lasta ifrån. Man kan ju ha kranen till så mycket mer om man har den på trepunkten, dika, flytta konstgödsel- vedsäckar m.m. Ett stort plus är att man med tom skogskärra så kan man vrida runt kärran i tomme och på så vis bli smidigare i trånga situationer. Summan av kardemumman blir enligt mej att man kan utnyttja kranen mycket mer :) Mvh JonasSkogsarbetare

Avatar Fallback

Re: skogskran i trepunktslyften

Blivande snickare  
#235861 Var ligger en sån kran prismässigt?

Avatar Fallback

Re: skogskran i trepunktslyften

zetor 6711  
#235862 låter ju helt bra den här var kring 3000 euro

   TS
Avatar Fallback

Re: skogskran i trepunktslyften

Blivande snickare  
#235866 Dyrt :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: skogskran i trepunktslyften

Nolltax AB  
#235900 Syrran grävde ur jordgolvet i en gammal ladugård.
Där låg en massa storsten.
In med en domänsax å vincha ut stenen med en starkran. Dom är användbara....

Avatar Fallback

Re: skogskran i trepunktslyften

Hema  
#235962 Låter som en handlingskraftig kvinna.
En domänsax ligger på önskelistan, dyker det upp en bra, blir det affär :)

Avatar Fallback

Re: skogskran i trepunktslyften

jakobn  
#236055 Saknar väldigt ofta kran i trepunkten, har visserligen aldrig provat det. Men hade varit smidigt till alla bygg och sommarprojekt. Nu blir den ju i princip bara använd på vinterhalvåret.

Återrapportera gärna om du köper en och sätter i trepunkten.

Avatar Fallback

Re: skogskran i trepunktslyften

sveakatten  
#236061 Uje juj va bra det är med kran i lyften.
2013-05-05 15.20.59.jpg

2013-05-09 14.24.42.jpg

Avatar Fallback

Re: skogskran i trepunktslyften

zetor 6711  
#236608 var o kollade på lite olika kranar o konstaterade att det nog blir lite bökigt att ha kranen på trepunkten och så var det för liten prisskillnad mellan kran och vagn+kran så det blev hela ekipaget en farma ct3,8-6 istället :mrgreen:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).