Skogsvagn (Huggarvagnar)

Ska jag slå till på Farman?

68 inlägg 32506 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ska jag slå till på Farman?

henkperz  
#219991 Hej!

Ringde återförsäljaren för Farma idag bara för att kolla lite priser :wink: Han hade en T8 vagn med en 5,1D kran på från 2012. ramstyrning,lavettstödben,bredhjul,3bankar,7-spak... Vagnen var körd ett lass med.. Om jag skulle byta in min patruuna 8t vagn med nokka HK18 kran från 1990 så skulle jag få ge 60,000 emellan :surp:


Är det ett bra pris? Och är det en bra vagn?



Mvh



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Ska jag slå till på Farman?

rikard_e  
#219993 nya ligger på runt 80 000 + moms

Vet inte hur din vagn ser ut, men kan knappt vara värd så lite som ca 20 000?`


pratade med ett maskinföretag som säljer lite alla möjliga vagnar, han sa att han säljer 10 gånger så mycket reservdelar till farma som till något annat märke.

Iofs så går det många farmakärror.

Det lilla jag sett av farma så hade jag aldrig köpt farma, vridhus som tar in vatten, sprickor vid svetsar och annat. Men Priset är trevligare än Kesla, Moheda och Mowi :wink:

Vet ej hur farma generation 2 är, Balterna kanske har fått tag på bättre svetsar och stål.

Om du vill köpa vagnen så borde du kanske en bytesaffär inte är det optimala för dig.

Avatar Fallback

Re: Ska jag slå till på Farman?

Bengt.Svensson  
#220002 Jag har kört samma Farmakärra sen -96 och har inte några sprickor än. Kör 100 - 150 m3fub per år plus några dussin stenblock i vårbruket.

Avatar Fallback

Re: Ska jag slå till på Farman?

henkperz  
#220022 Blandade känslor där :???: Men priset är inte prutat på än, så det ska nog gå att få ner lite...

Sen har jag kollat lite på Vreten också, ligger ungefär lika i prisklass. Är det ett bättre val?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ska jag slå till på Farman?

tallen100  
#220023 Är väl inga dåliga märken någon av dem..

Avatar Fallback

Re: Ska jag slå till på Farman?

boagne  
#220025 Har kört mycket ,men som huggarvagn är Mowi svårslagen tycker jag. P30 kran,och 8-10 ton vagn motsvarar ditt ekipage, ett annat tänk ang.krankörning . Men den går snabbt!, och sen andrahandsvärdet...

Avatar Fallback

Re: Ska jag slå till på Farman?

rikard_e  
#220042
henkperz skrev:Blandade känslor där :???: Men priset är inte prutat på än, så det ska nog gå att få ner lite...

Sen har jag kollat lite på Vreten också, ligger ungefär lika i prisklass. Är det ett bättre val?


Blandade upplevelser :wink:

Jag hade gärna haft en Farma 9 tons med 7 meters kranen, ser riktigt fin och rejäl ut!

Men nästa vagn blir troligtvis en patu/kesla igen.

Avatar Fallback

Re: Ska jag slå till på Farman?

henkperz  
#220045 Tycker att Farman ser välbyggd ut iallafall, väl tilltaget där det behövs lixom.. Sen är ju grejen att jag är 18 år och ska försöka tjäna igen vagnen på lite försäljning av massaved och timmer. Priset talar ju för Farma då jag inte vill dra på mig någon större kostnad, men samtidigt vill jag inte köpa en dålig vagn

   TS
Avatar Fallback

Re: Ska jag slå till på Farman?

rikard_e  
#220046 Du tänker helt rätt, och ska du inte köra skitmycket så lär du klara dig riktigt bra med en farma.
Man behöver inte dom bästa proffsvagnarna för det :wink:

Är några år äldre än dig och har samma tankar, kunna köra lite ved och massa.
Första året jag säljer själv, huggt lite på helger och ledigheter, har bara på veden fått igen pengarna för motorsåget jag köpte nytt, och än så har jag 40 m3 björk, 50m3 massa och 40 m3 timmer kvar att skicka iväg.

Glädje både för plånbok och sinne!

Avatar Fallback

Re: Ska jag slå till på Farman?

henkperz  
#220047 Vad kul att jag får medhåll från någon iallafall :lol: Ja jag stormtrivs i skogen och hugger rätt mycket på ledig tid och helger. Rena friskvården att vara i skogen :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Ska jag slå till på Farman?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#220057 Vi har haft 2 farmavagnar... INGEN av dom har krånglat eller gått sönder i nån svetsning, en va från -97 ca å den senaste från -09.... Den senare läckte in vatten i vridhuset som skrivits ovan, MEN allt går att lösa... En gummiremsa virad runt kranpelaren å fastsatt m e en stor slangklämma så va de löst...

Användarvisningsbild

Re: Ska jag slå till på Farman?

halvproffs  
#220058 Alldeles för ofta måste man ha tur med saker man köper oavsett märke. Jag tror inte min granne ha någon tur när han köpte sin 12t Farma. Den blev bara en vinter på gården. Hade han fått kärran bredvid så kanske den fungerat.

Avatar Fallback

Re: Ska jag slå till på Farman?

henkperz  
#220070 Hur kollar man att vridhuset tar in vatten? Denna vagn är från 2012 så den har ju stått ute hos handlaren i nästan ett år, så det borde man väl se då?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ska jag slå till på Farman?

rikard_e  
#220073 Vet inte riktigt, på den som jag såg så hade det läckt in vatten, fröset och tryckt ur hela kranpelaren. så kranen låg brevid vagnen hängades i slangarna

Avatar Fallback

Re: Ska jag slå till på Farman?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#220077 Är vridhusen oljefyllda normalt eller är dom torra på Farma?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).