Sida 2 av 3

Re: Köntys

Postat: ons 20 feb 2013, 16:03
av machonisti
Morgan Nordin skrev:Kika på en Volvo dumper. Boggi - stela axlar.

MVH
MN

Stämmer, morgan. Kollade tubklipp men har inte studerat systemet i verkligheten.

Re: Köntys

Postat: ons 20 feb 2013, 18:29
av OlaE
machonisti skrev:
Morgan Nordin skrev:Kika på en Volvo dumper. Boggi - stela axlar.

MVH
MN

Stämmer, morgan. Kollade tubklipp men har inte studerat systemet i verkligheten.


Sant, till och med vår gamla Volvo dumpersvagn till en Bison har boggie och stela axlar och mekanisk drift. Och fjädring.

Re: Köntys

Postat: tor 21 feb 2013, 07:40
av ss0803
machonisti skrev:
ss0803 skrev:Boggins ledpunkt syns tydligt i filmen och sitter traditionellt ungefär mitt mellan hjulen, förmodligen något längre bak för klätteregenskaperna.

Man menar att boggins ledpunkt är lägre än hjulnaven så trycket på drivhjulet ökar.

Jag tror kanske vi tänker på olika saker.

Min synpunkt var bara baserad på att det finns två enkla sätt att skapa en mer klättervänlig boggi (vilket kanske är viktigast för en odriven vagn dessutom).

- Första varianten är att ha boggins ledpunkt lägre än hjulnavscentrum på boggivaggan, den stora fördelen med denna variant är att det fungerar lika bra både framåt och bakåt.

- Andra varianten är att ha större avstånd från främre hjulet till boggins ledpunkt jämfört med avståndet från ledpunkten till bakhjulet, detta gör att boggin klättrar enklare framåt (nackdelen med denna lösning är vid backning då det får motsatt effekt).

Att båda dessa lösningar fungerar är mycket enkelt att visa genom att frilägga krafterna som verkar på boggin, dock betydligt mycket svårare att förklara i begriplig text.

Re: Köntys

Postat: tor 21 feb 2013, 13:21
av gnisten83
Då borde de bli högre marktryck på den bakre hjulparet med

Re: Köntys

Postat: tor 21 feb 2013, 14:24
av ss0803
gnisten83 skrev:Då borde de bli högre marktryck på den bakre hjulparet med

Ja, ju mer boggins ledpunkt förskjuts mot bakhjulen desto högre kommer marktrycket bli på de bakre hjulen.

Detta är, förutom klätteregenskaperna, även en extra fördel i Köntys fall då denna vagn har drift "bara" på de bakre hjulen.

Förhållandet mellan avstånden i boggin och marktrycket är linjärt.
Ett enkelt räkneexempel:
Axelavstånd - 1000mm
CC framnav till boggins ledpunkt - 550mm (alltså 450mm från ledpunkt till baknav)
Detta ger då att 55 % av boggitrycket ligger på bakhjulet och 45 % fram.

Att ledpunktens höjd i förhållande till hjulnavens påverkar marktrycket tror jag dock inte, kan i vilket fall inte komma på varför det skulle göra det.

Re: Köntys

Postat: sön 24 feb 2013, 19:58
av perttikorpela
Hello,
I'm sorry to reply in English but I was informed that there is a discussion on this board about the product that I have created. Köntys Forest Trailer's bogie construction is designed and manufactured by Korpelan Kone. Korpelan Kone has three different products: Köntys Forest Trailer, Köntys Multi-Purpose Trailer and Brutus 3000 Log Splitter.

The aftermost axle is driving and it has a little more weight. The driving axle has differental lock and hydraulic brakes as stantard. There are two options for the transmission: ground speed PTO or automatic gearing which is run by 540 rpm axle.


On the video clip there is a Köntys Multi-Purpose Trailer that has a capacity of 14 tons. The Trailer has both forest equipment and a heavy-duty dumper, front end tipping and supporting legs.


Köntys Forest Trailer's capacity is 10 tons and it's tire size is 18,4-30" with also other size options available. If you have further interest on our products, please contact us via email preferably in English or Finnish posti@korpelankone.fi


Best regards from Finland,
Pertti Korpela from Korpelan Kone

Re: Köntys

Postat: sön 24 feb 2013, 21:23
av rormok
perttikorpela skrev:Hello,
I'm sorry to reply in English but I was informed that there is a discussion on this board about the product that I have created. Köntys Forest Trailer's bogie construction is designed and manufactured by Korpelan Kone. Korpelan Kone has three different products: Köntys Forest Trailer, Köntys Multi-Purpose Trailer and Brutus 3000 Log Splitter.

The aftermost axle is driving and it has a little more weight. The driving axle has differental lock and hydraulic brakes as stantard. There are two options for the transmission: ground speed PTO or automatic gearing which is run by 540 rpm axle.


On the video clip there is a Köntys Multi-Purpose Trailer that has a capacity of 14 tons. The Trailer has both forest equipment and a heavy-duty dumper, front end tipping and supporting legs.


Köntys Forest Trailer's capacity is 10 tons and it's tire size is 18,4-30" with also other size options available. If you have further interest on our products, please contact us via email preferably in English or Finnish posti@korpelankone.fi


Best regards from Finland,
Pertti Korpela from Korpelan Kone


Hello Pertti and welcome to the forum.
I am curios how the rear drive axle is working together with the boggie
Regards
Mikael

Re: Köntys

Postat: sön 24 feb 2013, 23:01
av perttikorpela
Hello Mikael, thanks for message.
It works just like a swing arm.
The rear drive axle engages to boggie by three ways: A-support to the middle of trailing axle, dumper rubber pads to boggie arm ends and crossbar to the frame.
Regards
Pertti

Re: Köntys

Postat: sön 24 feb 2013, 23:08
av rormok
perttikorpela skrev:Hello Mikael, thanks for message.
It works just like a swing arm.
The rear drive axle engages to boggie by three ways: A-support to the middle of trailing axle, dumper rubber pads to boggie arm ends and crossbar to the frame.
Regards
Pertti

Thanks for the explanation if it is possible i love to se a picture of the boggie
Mikael

Re: Köntys

Postat: tis 26 feb 2013, 23:41
av perttikorpela
Hello Mikael
Here you are one picture, where you can see the boggie action on ditch crossing.
The depth of ditch is just one metre from the road level.
The tyre size is 18.4-30.
Regards Pertti

Re: Köntys

Postat: tis 26 feb 2013, 23:52
av rormok
perttikorpela skrev:Hello Mikael
Here you are one picture, where you can see the boggie action on ditch crossing.
The depth of ditch is just one metre from the road level.
The tyre size is 18.4-30.
Regards Pertti

Tanks Pertti but i can not se the picture

Re: Köntys

Postat: ons 27 feb 2013, 20:52
av perttikorpela
Hi Mikael,
I tried to upload the photo twice but it doesn't work somehow.
If you like you send me your email address so I can send you the picture.
Regards, Pertti

Re: Köntys

Postat: ons 06 mar 2013, 09:44
av tjoolahopp
Men hej, fick rormok några bilder på boggie konstruktionen...

Re: Köntys

Postat: ons 06 mar 2013, 09:56
av rormok
Jag fick några bilder men inget som visar hela boggie lösningen skall se om jag kan lägga upp dem i kväll

Re: Köntys

Postat: ons 06 mar 2013, 10:20
av tjoolahopp
Låter bra det, tackar mycke för det.