Skogsvagn (Huggarvagnar)

Vad är lämplig storlek på vagn och kran

18 inlägg 15127 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1548 NJae det krävdes en hel del jobb att få loss den där, jag fick stocka loss traktorn faktiskt.

   TS
FTG
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#1552 Kul med en liten rapport, Defender.

Ser bra ut tycker jag, men kan du uppgradera vagnet i storlek och kanske med ramstyrning/winsch?, så är det ju ingen nackdel.
Det är ju sas "få förunnat", att kunna prova ut ett vagn bakom traktorn under en hel vinter.

Hur upplever du ekipaget i övrigt med lite test-timmar bakom dig?

Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1558 Íbland har man tur att man har bra grannar.

Hela ekipaget känns bra, traktorn drar fint och jag tycker nog att kärran skulle kunna vara ett snäpp större, så att man får med sig lite mera. Det är ju ett väldigt smidigt litet ekipage traktorn är ju inte mer än 1,6m bred så man tar sig fram väldigt bra där det är trång och knäligt.

Hydralmässigt så är jag fullständigt lyrisk, traktorn är bestyckad med två dubbelverkande hydraluttag. När jag körde kranen så kunde jag köra tre funktioner samtidigt utan några som helst problem. Jag kollade sedan i instruktionsboken och enligt den skall hydralflödet vara 50l/min!!! (har lite svårt att tro detta på en så här liten traktor, men flödet är bra).

Jag har också använt en fransgårds 3tons lunningsvinch efter den och det har funkat fint.

Det är ett par punkter som jag upplever som negativa:
-Inget öppningsbart bakfönster (det skall jag åtgärda i veckan)
- hudralledning sitter väldigt utsatta på undersidan (skall dras om)
- Elsystem är dåligt, och då menar jag kontakter och installationen (generator och startmotorn är standardgrejer)
- Kardanen till framaxel sitter utsatt på undersidan (måste göra en hasplåt)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).